نوع دوم پیک تقاضا برای بنزین

به گزارش تاسیسات نیوز، همان‌طور که گفته شد میزان مصرف بنزین در ایران مانند دیگر نقاط جهان الگوی فصلی دارد که موجب اوج گرفتن تقاضا برای این سوخت در شهریور ماه می‌شود. اما مدل تعطیلات رسمی کشور به شکلی است که بعضا ممکن است در برخی سال‌ها در الگوی فصلی مصرف تغییری ایجاد کند.





در واقع از آنجا که تعطیلات پایان هفته در ایران یک روز و تنها جمعه است و از سوی دیگر غالب تعطیلات مناسبتی بر اساس تقویم قمری است، بسته به اینکه تعطیلات در چه ماهی از سال و چه روزی از هفته باشد، میزان مصرف بنزین نیز متغیر است. به‌طور مثال در سال 89 بیشترین مقدار مصرف بنزین در کل سال در تیر ماه رخ داده است.





در تیر این سال متوسط مصرف روزانه بنزین کشور در حالی 67 میلیون لیتر بوده که متوسط مصرف در کل سال حدود 7/ 5 میلیون لیتر در روز کمتر و 25/ 61 میلیون لیتر در روز بوده است. نگاهی به تقویم سال 89 نشان می‌دهد که 5 و 19 تیرماه این سال تعطیلات مناسبتی بوده است. اما نکته قابل توجه این است که هر دو این تعطیلات با روز شنبه مصادف شده و تعطیلی دو روزه جمعه و شنبه، عاملی برای افزایش مسافرت‌های جاده‌ای و رشد مصرف بنزین در تیر سال 89 شده است. در مقابل بر خلاف روال سال‌های 90 تا 95 مصرف بنزین در شهریور 62 میلیون لیتر در روز و تنها کمی بیشتر از متوسط کل سال بوده است.





تقویم سال 89 نشان می‌دهد، شهریور این سال مصادف با ماه مبارک رمضان بوده که با کاهش مسافرت‌های جاده‌ای مصادف است. از سویی در این سال هنوز تعطیلات عید فطر یک روزه بوده که با تعطیلی روز جمعه همزمان شده است، بنابراین در شهریور 89 فرصتی برای مسافرت‌های برون شهری ایجاد نشده و مصرف بنزین در این ماه نسبت به متوسط سالانه چندان تفاوتی نداشته است.





کارشناسان بر این باورند در صورتی که از تعطیلات مناسبتی کاسته شود و در مقابل تعطیلات پایان هفته به دو روز افزایش یابد، توزیع زمانی و جغرافیایی سفرهای برون شهری متناسب شده و با کاهش ترافیک‌های جاده‌ای به خصوص در محورهای شمالی کشور از اتلاف بنزین جلوگیری می‌شود.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

بنزینتاسیساتپیک
Comments (0)
Add Comment