مسکن دولتی دور از دسترس قرار گرفت

تاسیسات نیوز: داشتن خانه برای بسیاری از افراد جامعه به یک آرزو تبدیل شده است، آرزو یا رویایی که می‌توان گفت با عنوان طرح «نهضت ملی مسکن» با هدف مسکن ارزان قیمت دست‌یافتنی‌تر شد.
هر دولتی که روی کار آمد، ساخت مسکن از برنامه‌های مدنظرش بود، می‌توان گفت مسکن ارزان قیمت شاید همان رویایی بود که مردم در ذهن داشتند و در دولت سیزدهم قوت و بارقه امیدی در میان مردم شکل گرفت که طی این چهار سال سهمیه چهارمحال و بختیاری، ساخت ۵۷ هزار واحد مسکن شهری و روستایی بوده است.
مردمی که سال‌ ۹۹ ودیعه اول خود را واریز کرده‌ بودند و طبق قرارداد قرار بود دو سال بعد مسکنی که آرزویشان بود تحویل شود، البته مردم هم با توجه به آورده مشخص شده پذیرفتند که از برنامه دولت استقبال کنند.
چند ماه یکبار پیامک‌های واریزی ارسال شد و مردم به امید خانه‌دار شدن دارایی‌های خود را به فروش و وجه را واریز می‌کردند. در ابتدا در کنار آورده متقاضیان، تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شد، اما با توجه به تورم و افزایش قیمت مصالح ساختمانی با نظر دولت به منظور کمک به مردم، مبلغ تسهیلات به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.
اما افزایش تنها شامل مبلغ تسهیلات نشد و به آورده متقاضیان هم اضافه شد، پیامک‌های چند ماه یکبار با مبالغ مختلف. اگر متقاضیان مسکن از قشر مرفه جامعه بودند، شاید واریز چنین مبالغی برایشان دشوار نبود و به راحتی وجه را فراهم و واریز می‌کردند.
موعد تحویل واحدها فرا می‌رسید و مردم به خیال اینکه دیگر زیر سقف آرزوهایشان با خیال راحت زندگی می‌کنند، لحظه‌شماری می‌کردند، اما این‌گونه نبود و مهلت قراردادها به اتمام رسیده بود.
طی این چند سال، هر از چند گاهی تجمعاتی اتفاق می‌افتاد، مردمی که عصبانی بودند از دیر تحویل داده شدن و پاسخ قاطع نشنیدن و درنهایت مجبور به اعتراض بودند و هر بار قول‌هایی داده می‌شد که بی‌نتیجه بود.
در آخرین تجمع و اعتراض که چند روز گذشته در شهرکرد مقابل استانداری شاهد آن بودیم، تعدادی از متقاضیان چادر زدند و خواستار پاسخگویی از سوی مسئولان امر بودند.

متقاضیان مسکن ملی چه می‌گویند؟
محمودی یکی از متقاضیان نهضت ملی مسکن در شهرکرد می‌گوید: سال ۹۸ برای مسکن ثبت‌نام و سال بعد مبلغ ۴۰ میلیون تومان واریز کردیم که طی سه ماه عملیات آماده‌سازی باید توسط بنیاد مسکن انجام می‌شد، در صورتی‌که این موضوع یک سال طول کشید، یعنی پول متقاضیان یک سال راکد ماند.
او می‌گوید: تاکنون ۵۹۰ میلیون تومان از هر متقاضی در طرح ما پول دریافت شده است؛ در صورتی ‌که آورده‌ای که در زمان ثبت‌نام تعیین شده بود ۳۰۰ میلیون آورده و ۳۵۰ میلیون تسهیلات بود، با فروش طلا و ماشین با هدف خانه‌دار شدن ثبت‌نام کردیم.
این متقاضی مسکن ادامه می‌دهد: برای واحد ۸۴ متری به جز تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی، تاکنون ۶۰۰ میلیون تومان وجه واریز کردم، من که از قشر کارگر هستم و همه دارایی‌ام را فروخته‌ام، اگر توان پرداخت نداشته باشم، مجبورم با وجود دو فرزند واحد ۷۵ متری انتخاب کنم.
او می‌گوید: مسئولان دلیل دیر تحویل دادن واحدها را به‌موقع واریز نکردن وجه بیان می‌کنند؛ در صورتی‌ که واریزی من به‌موقع بود و اکنون امتیاز من ۱۰۰ تا ۱۲۰ است.
کریمی یکی دیگر از متقاضیان مسکن می‌گوید: ثبت‌نام برای مسکن را سال ۹۸ انجام دادیم، سال ۹۹ پیامک واریزی از سوی بنیاد مسکن برای متقاضیان ارسال شد که وجه واریز شد، زمان ثبت‌نام باتوجه به اطلاع‌رسانی قرار بود با ۳۸۰ میلیون تومان صاحب خانه شویم، البته دو سال پس از ثبت‌نام با پیمانکاران قرارداد منعقد شد.
او می‌گوید: بعد از دو سال تعلل، پروژه‌ها آغاز شدند و اکثر قراردادها تقریبا دوساله بود که مردادماه ۱۴۰۲ باید به اتمام می‌رسید، اکنون نزدیک به یک سال از خاتمه قرارداد گذشته، اما هنوز هیچ واحدی تحویل متقاضیان نشده و برخی پروژه‌ها حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
این متقاضی می‌گوید: برای واحد ۱۱۰ متری، به جز وام ۵۵۰ میلیونی، ۵۰۰ میلیون تومان وجه از ما اخذ شد، ما که همه اموال‌مان را به امید خانه‌دار شدن فروختیم.
کریمی ادامه می‌دهد: چندی پیش ۲۵۰ میلیون تومان به صورت علی‌الحساب واریز کردیم؛ به امید اینکه با ۷۵۰ میلیون تومان آورده متقاضی واحد تحویل شود، اما گفته شد حدود ۵۰۰ میلیون تومان دیگر آورده داشته باشید که همه بلاتکلیف ماندیم و دیگر توان ادامه نداریم. یعنی سرمایه‌ای برایمان باقی نمانده است.
او می‌گوید: حتی هزینه ۷۰ متر مشاعات ساختمان شامل پارکینگ و انباری به قیمت ۱۱۰ متر دریافت می‌شود، کسی که مستاجر است، مگر چقدر درآمد دارد که در بازه زمانی کوتاه، حدود ۱۰۰ میلیون وجه واریز کند.

آرزوی خرید مسکنخرید مسکنمسکن دولتی
Comments (0)
Add Comment