مدیریت زمان

روح الله واصف

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره ۱۰4 میباشد.




همکاران عزیز سلام و خدا قوت

 

 

یکی از گمشده‌های همه ما، زمان است. این گران‌بهای نایافتنی، نایاب و تجدید ناپذیر چنان ارزنده و مهم است که نمی‌توان قیمتی برای آن یافت. حتی تشبیه آن به طلا هم اشتباهی تاریخی است.

 

 

 

 

باید قبول کنیم که زمان را نمی‌توان بازتولید کرد، اما می‌توان مدیریت کرد و پروراند. این کار، تخصصی اکتسابی و آموزشی است. متخصصانی در دنیا وقت و تحقیقات خود را روی این موضوع متمرکز کرده‌اند که مدیریت زمان باید چگونه باشد.

 

 

 

برای مدیریت صحیح اصل نخست برنامه‌ریزی است.

 

 

 

عمده مدیران موفق برنامه هرروز خود را به‌صورت ساعت‌به‌ساعت یادداشت می‌کنند. در آغاز روز کاری، برنامه‌های خود را کنترل می‌کنند و به نسبت مدت‌زمان لازم برای هر کار، ساعتی برای انجام آن فعالیت تخصیص می‌دهند.





ادامه در مسئله مهم بعدی نظم است. عمل به هیچ برنامه‌ای بدون پایبندی به نظم شدنی نیست. حضرت علی (ع) در واپسین لحظات عمر خود، بازماندگان را به تقوا و نظم در کارها سفارش می‌کند. گویی این دو در یک حد و ارزش هستند!

 

 

 

 

تعریف نظم را چنین گفته‌اند: انجام کاری که باید، درزمانی که باید، بدون توجه به احوالات شخصی. منظم بودن را باید تمرین کنیم.

 

 

 

 

در برنامه‌ریزی خود باید واقع‌بین باشیم. انجام کاری در یک ساعت وقتی برای انجام آن دو ساعت زمان لازم است اشتباه است و باعث اختلال در برنامه‌ریزی و افسردگی می‌شود. همچنین تخصیص زمان بیش‌ازحد موردنیاز باعث اتلاف وقت می‌شود.

 

 

 

 

انجام کاری در بین کاری دیگر یک اشتباه مهلک است. میل به خوردن چای در میان انجام یک کار، چک کردن حساب بانکی، رزرو بلیت، پاسخ به یک پیامک و یا گوش کردن به خبری همه از آفت‌های اجرای برنامه مدیریت زمان هستند.

 

 

 

 

برای آنکه به این عادات بد خود غلبه کنیم نرم‌افزارهای رایگانی برای دسکتاپ وجود دارد که تایمری با حرکت معکوس هستند. با تنظیم آن‌ها مجبور می‌شوید پیش از صفر شدن کار خود را تمام کنید.

 

 

 

 

در این مورد تمرین جالبی وجود دارد که تفنگ پشت گردن نام دارد. به کسانی که می‌خواهند عادت به هم زدن برنامه‌ریزی را ترک کنند توصیه می‌شود فکر کنند تفنگی آماده به شلیک پشت گردن آن‌ها نگاه داشته شده است و اگر نتوانند کار خود را در همان زمان مقرر انجام دهند: بنگ!

 

 

 

 

این تمرین باعث می‌شود مدام زمان مقرر برای خود را بکاهید. به‌گونه‌ای که پس از مدتی می‌توانید کاری را که قبلاً در بیش از یک ساعت انجام می‌دادید به دقایقی محدود کنید.

 

 

 

 

در فرصت‌های دیگر بیشتر در این مورد سخن خواهم گفت. فقط بدانید که این نوشته در نوبت انتظار پشت مطب دکتر نوشته شد. استفاده از زمان!

 

 

 

 

 

انتهای خبر

تاسیساتیادداشت
Comments (0)
Add Comment