لزوم فرایند ساختاری واحد برای جامعه مهندسی کشور

به دنبال اظهارنظر اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لزوم یکپارچه سازی ساختار مهندسی و نیز ضرورت بازنگری در مفاهیمی مانند صلاحیت و ظرفیت در امور مهندسی،رئیس هیات مدیره کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران دلایل اصلی ضرورتهای تحقق این امر را تبیین کرد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، حسن سعادتمند-رئیس هیات مدیره کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران- ضمن اشاره به این امر که این موضوع از سوی کانون پیمانکاران عمرانی به وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد شده است گفت: نظام فنی و اجرایی کشور توسط معاونت راهبردی تدوین و ابلاغ می شود و گستره نفوذ آن مشمول پروژه های عمرانی که اعتبارات دولتی دریافت می کنند می شود.

 

سعادتمند در گفتگو با صما گفت : در حالی که براساس نظام فنی و اجرایی دامنه تمامی پروژه های عمرانی می بایست مشمول این مهم شوند، اما با توجه به اینکه برخی از پروژه های عمرانی ردیف بودجه شان از منابع غیردولتی تامین می شود در نتیجه مدیران دست اندرکار این پروژه ها در اجرای نظام فنی و اجرایی سلیقه ای عمل می کنند و به صورت گزینشی و براساس منافع شخصی این قوانین را اجرایی می کنند.

 

 رئیس هیات مدیره کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران با ذکر مثالی تصریح کرد: به عنوان مثال شهرداری و یا بسیاری از دانشگاه ها به خاطر اینکه بودجه خود را از محل درآمدهای داخلی تامین می کنند از نظام فنی و اجرایی کشور تبعیت نمی کنند.

 

سعادتمند ادامه داد: در این بین متاسفانه معاونت راهبردی نیز از اختیار لازم برای تمکین این دستگاه ها به اجرای نظام فنی و اجرایی کشور برخوردار نیست.

 

وی در ادامه اظهارات خود یکپارچه نبودن نظام فنی و اجرایی کشور را به ضرر منافع ملی کشور دانست و گفت: در همین حال از دیگر مسائلی که ضرورت تحقق این موضوع را دوچندان کرده است ساخت و سازهای بخش خصوصی است.

 

 رئیس هیات مدیره کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران ادامه داد: با توجه به اینکه حوزه طراحی و نظارت ساخت و سازهای بخش خصوصی توسط مهندسان دارای پروانه اشتغال صورت می گیرد، در نتیجه از این جهت خوشبختانه مشکل خاصی وجود ندارد اما در مرحله اجراء، با توجه به اینکه عمده اجراکنندگان فاقد صلاحیت هستند، این امرباعث می شود که ارائه بهینه خدمات فنی مهندسی با چالش مواجه شود.

 

 رئیس هیات مدیره کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران ادامه داد: البته برای رفع این مشکل اخیرا از ترکیب مهندسان مجرب و طراز اول، شرکت های مجریان ذی صلاح تشکیل شد که متاسفانه این رویه نیز کارگر نشد وعمده نظارتها صوری کماکان صوری است.

 

 

 

سعادتمند تاکید کرد: باتوجه به این امر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی درجلساتی که با وزیرراه وشهرسازی ونیزمعاونت راهبردی ریاست جمهوری داشتند پیشنهاد داد که  مجریان ذی صلاح از بین شرکت های پیمانکاری که رتبه بندی آنها توسط معاونت راهبردی ریاست جمهوری صورت گرفته انجام شود.

 

وی مزایای این امر را اینگونه برشمرد: با توجه به اینکه گروه ها و شرکت های پیمانکاری برای پروژه های عمرانی رتبه بندی می شوند بنابراین از صلاحیت لازم برای این موضوع برخوردار هستند.

 

رئیس هیات مدیره کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران در عین حال ادامه داد: علاوه بر این با توجه به اینکه در حال حاضر شرکت های پیمانکاری با ده درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند، چنانچه این شرکت ها مسئولیت اجرایی ساخت و سازهای بخش خصوصی را به عهده بگیرند عملا ازاضمحلال آنها جلوگیری می شود.

 

سعادتمند اضافه کرد: شرکت های مذکور سرمایه های کشور محسوب می شوند و واگذاری امر اجرای پروژه های بخش خصوصی به آنها باعث ممانعت از فروپاشی آنها می شود.

 

اما در این زمینه دکتر سعید غفرانی-رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در گفت و گو با صما نیز عنوان کرد: موضوع یکپارچه شدن نظام فنی اجرایی کشور از جمله موضوعاتی بوده که پیشتر بارها از سوی آخوندی مطرح شده است اما تحقق این امر قطعا نیاز به کار کارشناسی دقیق و نیز به مصوبه مجلس نیاز دارد.

 

وی درباره مزایای یکپارچه شدن نظام فنی اجرایی کشور ادامه داد: تحقق این امر باعث یک کاسه شدن نظام فنی و اجرایی کشور می شود که این امر هم به نفع جامعه پیمانکاران و نیز هم به نفع سازندگانی است که در حال حاضر در سطح شهر در حال ساخت و ساز هستند.

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه این امر باعث می شود که دو گروه مذکور از شرایط کاری یکسانی برخوردار باشند خاطرنشان ساخت: درحال حاضر در حوزه اجرای پروژه های عمرانی نگاه دوگانه به خدمات مهندسی وجود دارد یک نگاه مربوط به سازندگانی است که تحت مدیریت سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان شخصی ساز اقدام به فعالیت می کنند و یک نگاه هم مربوط به شرکتهای عمرانی است که تحت معاونت راهبردی ریاست جمهوری فعالیت مهندسی انجام می دهند، این در حالی است که یکپارچه شدن این دو باعث می شود که اساسا نگاه یکپارچه به این حوزه ایجاد شود.

 

 

پایان پیام/.

 

 

 

نظام مهندسی،مهندس، مکانیک، آموزشگاه، کتاب، تاسیسات،ساختمان، کاشانه، کارگران، طرح،
Comments (0)
Add Comment