قانون جدید اتحادیه اروپا برای هوش مصنوعی!

اجرای قوانین جدیدی در اتحادیه اروپا برای هوش مصنوعی با هدف کنترل تبعات ناشی از بکار گیری این پدیده نوظهور

به گزارش تأسیسات نیوز به نقل از دویچه وله، مقررات جدید در کشورهای اتحادیه اروپا برای هوش مصنوعی با هدف افزایش ایمنی استفاده از هوش مصنوعی اجرایی شد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های مقررات جدید، الزام به شناسایی کامل محتواهایی است که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند.

به گفته قانون‌گذاران اروپایی، این اقدام به شفافیت بیشتر محتویات اینترنت کمک می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد که به‌راحتی محتواهای تولید شده توسط هوش مصنوعی را تشخیص دهند.

این قانون همچنین برخی از کاربردهای هوش مصنوعی، مانند برنامه‌هایی که افراد را بر اساس معیارهایی نظیر رنگ پوست یا عقاید مذهبی گروه‌بندی می‌کنند، ممنوع می‌کند. افزون بر این، استفاده از فناوری تشخیص چهره توسط پلیس و نهادهای امنیتی فقط با دستور قضایی مجاز خواهد بود.

اجرای این مقررات به صورت مرحله‌ای انجام خواهد شد و نخستین مرحله این ممنوعیت‌ها از فوریه سال آینده میلادی اعمال می‌شوند. پس از یک سال، این مقررات برای سیستم‌های هوش مصنوعی که در برنامه‌ها و نرم‌افزارهای عمومی استفاده می‌شوند، معتبر خواهند بود و طی دو سال آینده نیز، تمامی این مقررات به‌طور کامل اجرایی خواهند شد.

تا فرا رسیدن آن زمان، کمیسیون اروپا بر تعهد داوطلبانه شرکت‌هایی که برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی تولید می‌کنند، تکیه خواهد کرد.

این قانون، برنامه‌های هوش مصنوعی را به دسته‌بندی‌‌های مختلف خطر تقسیم می‌کند. بر اساس این تقسیم‌بندی، سیستم‌های با خطر بالا که در زیرساخت‌های حیاتی یا در بخش‌های آموزشی و بهداشتی استفاده می‌شوند، باید الزامات سخت‌گیرانه‌ای را رعایت کنند. همچنین برنامه‌هایی با خطر کمتر نیز طبق تحت الزامات کمتری قرار خواهند گرفت.

یکی دیگر از نکات مهم در این دسته‌بندی، ممنوعیت آن دسته از برنامه‌های هوش مصنوعی است که با ارزش‌های اتحادیه اروپا مغایرت دارند. به عبارت دیگر برنامه‌هایی مانند ارزیابی رفتار اجتماعی (Social Scoring) که در چین برای دسته‌بندی شهروندان بر اساس رفتار آن‌ها استفاده می‌شود.

بر اساس قوانین جدید، در صورت تخلف از این قانون، جریمه‌های سنگینی اعمال خواهد شد. استفاده از موارد ممنوع شده فناوری هوش مصنوعی می‌تواند به جریمه‌هایی تا ۳۵ میلیون یورویی، یا در مورد شرکت‌ها تا ۷ درصد از درآمد سالانه جهانی سال گذشته آن‌ها منجر شود. اما میزان دقیق جریمه‌ها هنوز نهایی نشده و توسط کشورهای عضو تعیین خواهد شد.

 

هوش مصنوعی، تکنولوژی، قوانین، اتحادیه اروپا، اینترنت، پلیس، پیگرد قانونی
Comments (0)
Add Comment