قاتل در مسکن مهر (1)

پرسه مرگ خاموش در واحدهای مسکونی مهر

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد

با توجه به اینکه در طراحي اغلب پروژه‌هاي در حال ساخت مسكن مهر براي تامين گرمايش و آب گرم، سيستم خاص گرمايشي (پكيج) مورد استفاده قرار گرفته است، اما بعضا در استان‌هاي مختلف مشاهده مي‌شود كه خريد و نصب اين سيستم به خريداران واحدهاي مسكوني واگذار مي‌شود و حتي در برخي موارد، ‌بدون نصب و تاييد اين سيستم، گاز ساختمان نيز وصل شده است كه در اين صورت نظارت مهندسان ناظر بر نصب و اجراي اين سيستم غيرممكن مي‌شود.

 اگر اين اطمينان وجود مي‌داشت كه خريداران واحدها، همان سيستم طراحي‌شده را خريداري و با استفاده از خدمات سرويس‌كاران مجاز شركت‌ها آن را نصب كنند، جاي نگراني نبود، اما مي‌دانيم كه خريداران اين واحدها در زمان تحويل واحد مسكوني‌شان، معمولا توان مالي براي خريد اين محصول را ندارند و به همين دليل يا از پكيج‌هاي با محفظه احتراق باز با دودكش معمولي استفاده مي‌كنند يا حتي متاسفانه به استفاده از بخاري و آبگرمكن معمولي رو مي‌آورند، درحالي كه در اين واحدها دودكشي براي اين نوع وسايل گازسوز پيش‌بيني و اجرا نشده است و افراد ساكن در اين منازل، ناچار دودكش‌ها را از ديوارها و پنجره‌ها عبور مي‌دهند كه ضمن آسيب زدن به زيبايي ساختمان و سيماي شهري، به‌دليل استفاده وسيله گازسوز از اكسيژن محل نصب (يعني محل سكونت افراد) خطر كمبود اكسيژن افزايش مي‌يابد كه با در نظر داشتن اجراي پنجره‌هاي دوجداره (بدون دريچه دائم باز براي تامين هوا) خطر گازگرفتگي در اين قبيل واحدهاي مسكن مهر به شدت افزايش مي‌يابد.

نكته ديگر لازم به تاكيد عدم پيش بيني دريچه تامين هوا در واحدهاي مسكوني و پروژه هايي است كه به هر دليل سيستم خاص اشاره شده طراحي نشده و از سيستم‌هاي معمولي استفاده مي‌شود كه به علت واگذاري خريد و نصب آنها به مالكان، انجام اصلاح لازم يعني ايجاد دريچه تامين هوا با هزينه كم پذيرفته نمي‌شود و خطر گازگرفتگي و مسموميت تقريبا قطعي است.

علت واگذاري خريد و نصب پكيج  به خريداران واحدها

در بسياري از موارد، «محدوديت بودجه» دليل واگذاري خريد اين محصول به مالكان واحدها از سوي سازندگان محترم اعلام مي‌شود. بعد از افزايش قيمت مصالح ساختماني طي چند ماه گذشته، اين چالش و نگراني جدي‌تر شده است.

چنانچه متوسط متراژ واحدهاي مسكن مهر را 80 مترمربع در نظر بگيريم، با اضافه كردن حدود 20 هزار تومان به ازاي هر متر مربع زيربنا در قراردادهاي منعقده از سوي وزارت راه و شهرسازي، امكان خريد اين محصول به صورت يكجا توسط سازندگان پروژه‌ها فراهم مي‌شود. بديهي است براي تكميل اين سيستم نياز به خريد و نصب رادياتور نيز مي‌باشد كه بهتر است در پيشنهاد فوق ديده شود، اما از آنجا كه هزينه خريد رادياتور زياد نبوده و انتخاب نوع رادياتور ارتباطي با ايمني ساكنان ندارد، مورد درخواست و تاكيد نيست.

پایان قسمت اول

مسکن مهر،پكيج،
Comments (0)
Add Comment