فوریه رکورد گرما را شکست

به گزارش تاسیسات نیوز، به گفته ناسا، فوریه 2016 رکورد جدیدی در گرمای جهانی از خود به جا گذاشت.




داده های ناسا نشان می دهد میانگین دمای جهان در فوریه 1.35 درجه سانتیگراد گرم تر از میانگین دما برای ماه بین 1951-1980 بوده که حاشیه کمی بزرگ تر از چیزی بوده که قبلاً دیده شده است. رکورد قبلی که فقط یک ماه قبل در ژانویه ثبت شده 1.15 درجه بالاتر از میانگین بلندمدت برای این ماه بوده است.

 

 

 

جف مسترز و باب هنسون که داده ها را در وب سایت Weather Underground تحلیل کردند گفتند: «فوریه از رکورد قبلی که متعلق به ژانویه همین سال بوده پیشی گرفته و یک خاشیه غیرعادی برای شکستن دمای ماهانه جهان مشاهده شده است.





این نتیجه واقعاً تکان دهنده است و باز هم افزایش بلندمدت دما به دلیل افزایش گازهای گلخانه ای تولید انسان را به ما یادآور می کند. ما با سرعت ترسناکی به سمت بیشترین گرما یعنی افزایش 2 درجه ای در سطوح غیرصنعتی حرکت می کنیم.»

 

 

شاخص دمای اقیانوس ها و خشکی های زمین

 

گزارش آب و هوای سازمان ملل در پاریس در دسامبر 2 درجه را به عنوان حد خطر برای گرم شدن جهانی عنوان کرده و عبور از این حد را خطرناک توصیف کرده است. اما در حال حاضر 1.5 درجه گرم شدن محدوده هدف و خوشبینانه این موضوع عنوان شده است.

 

 

 

تغییرات آب و هوایی معمولاً طی سال ها و دهه ها ارزیابی شده و 2015 رکوردهای 2014 را شکسته است. اداره آب و هوای سازمان ملل همچنین پیش بینی می کند 2016 رکورد جدیدی برای جای بگذارد که به این معناست که رکورد دمای جهان برای سه سال متوالی شکسته خواهد شد.

 

 

 

یکی از سه رکورد دمای کلیدی جهان توسط موسسه مطالعات فضای گودارد ناسا ثبت می شود. پروفسور استفان رامستورف از موسسه تحقیقات تاثیرات آب و هوایی آلمان می گوید: «ما در حال حاضر در نوعی حالت اضطرار اب و هوا هستیم؛ موقعیتی که تا به حال تجربه نکرده ایم.

 

 

 

این وقایع پیشنهاد می کند ممکن است خیلی زودتر از آنچه فکر می کردیم از محدوده خطر عبور کنیم. ما از همه فضاهای خود برای کار استفاده کرده ایم. اگر اقدامات دیگر در انتشارات گازهای گلخانه ای را به تعویق بیاندازیم، دما بازهم بالاتر رفته و تاثیرات آب و هوایی آن می تواند بسیار خطرناک باشد.

 

 

 

پدیده ال نینو دماهای جهانی را تقویت می کند؛ اما دانشمندان موافقند که گرم شدن جهان به دلیل انتشارات گازهای گلخانه ای مهم ترین عامل در ثبت رکوردهای جدید دماست. سطح بسیار کم یخ های قطبی به افزایش دما کمک می کند: در دو ماه گذشته میزان یخ ها هم رکورد به جا گذاشته و مقدار زیادی گرما آزاد شده است.

 

 

 

 

اد هاوکینز – یک دانشمند اب و هوا در دانشگاه ریدینگ انگلستان می گوید: «این جهش بسیار بزرگ بین ژانویه و فوریه است؛ اگرچه این داده های ناسا تنها اولین مجموعه از داده های دمای جهانی به شمار می آید. ما باید ببینیم NOAA هم چه ارقامی را گزارش می کند. انتظار می رود به دلیل تاثیر مداوم انتشار گازهای گلخانه ها همراه با تاثیرات ال نینو، 2016 رکورد گرم ترین سال را به جا بگذارد.»






انتهای خبر

تاسیساتدماناساگرما
Comments (0)
Add Comment