فاجعه در راه است/ بازار حاج یوسف سریع تخلیه شود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اردبیل گفت: بازار حاج یوسف اردبیل با عمر ۷۳ ساله یکی از ساختمان‌های ناایمن است که امکان بروز حوادث ناگوار در آن بالا است.

شهریار گلمحمدی، اظهار کرد: عمر مفید برخی از ساختمان‌ها مدت‌های طولانی است که تمام شده و باید هر چه سریعتر عملیات بهسازی، مقاوم‌سازی و نوسازی در آنها مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش تاسیسات نیوز، وی یکی از این بازارهای قدیمی و کهن با سقف چوبی قابل حریق را بازار حاج یوسف اعلام کرد و گفت: سازه این بازار بسیار کم دوام و ناایمن است و احتمال بروز خطر در این ساختمان برای کسبه و بازار بسیار بالاست و از همین رو درخواست کردیم تا هر چه سریعتر این بازار تخلیه و برنامه مقاوم‌سازی و بهسازی آن مورد توجه قرار گیرد.

مبحث ۱۹ و برخی دیگر از موازین فنی و تخصصی در احداث مسکن مهر مورد توجه قرار نگرفته است
رئیس نظام مهندسی ساختمان اردبیل با اذعان به برخی کاستی ها و کوتاهی ها در ساخت مسکن مهر در سال‌های گذشته تصریح کرد: متأسفانه مبحث ۱۹ و برخی دیگر از موازین فنی و تخصصی در احداث مسکن مهر مورد توجه قرار نگرفته و ما این تجربه را در نهضت ملی مسکن تکرار نخواهیم کرد.

گلمحمدی ضرورت اجرایی شدن مبحث ۱۹ و ۲۲ را در نگهداشت صحیح ساختمان‌ها و جلوگیری از اتلاف انرژی یادآور شد و افزود: برای اینکه حوادث ناگواری همچون متروپل آبادان رخ ندهد، باید نظارت‌ها در حوزه ساخت و ساز تشدید شده و همه دستگاه‌ها با احساس مسئولیت در این زمینه پای کار بیایند تا سازه‌های ناایمن در برابر زلزله و سایر حوادث تلخی و ناکامی را برای ما رقم نزند.

وی رویکرد نظام مهندسی را ارتقا کیفی ساخت و ساز در سطح ملی و استانی اعلام کرد و ادامه داد: استان اردبیل با داشتن نظام مهندسی توانمند، جز استان‌های پیشرو در ساخت و ساز استاندارد، کیفی و قاعده‌مند است و همواره در ارزیابی های کشوری جز سه استان برتر به حساب می آییم.

رئیس نظام مهندسی ساختمان اردبیل تشدید نظارت‌ها و انتخاب ناظران را با اولویت واحدهای ساختمانی یادآور شد و خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه هیئت مدیره در بهمن ماه سال گذشته، ناظر ساختمان تا سه هزار متر مربع با اولویت واحدهای احداثی تعیین و در ساخت و ساز مرتبط با بنیاد مسکن نیز قرار شده از ظرفیت مشاوران حقوقی استفاده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با تقویت کمیته نظارت امیدواریم کاستی های گذشته جبران و نیروهای فعال در این حوزه بتوانند به وظایف خطیر و سنگین خود عمل کنند.

فعال شدن اکیپ نظارت عالیه در حوزه نهضت ملی مسکن
گلمحمدی بیان کرد: در حوزه نهضت ملی مسکن سه اکیپ در مرکز استان و دو اکیپ در شهرستان‌ها به عنوان اکیپ‌های نظارت عالیه فعال شدند تا بر ساخت و سازها و روند آن دقت نظر بیشتری داشته باشند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: به رغم دریافت هزینه بسیار پایین از سوی جامعه مهندسان با افزایش ۳۰ درصدی تعرفه آنها، وظیفه سنگین بر عهده مهندسان و ناظران وجود دارد که قطعا بنا به این تعهد و تخصص خود باید رسالت خود را به درستی انجام دهند.

رئیس نظام مهندسی ساختمان اردبیل موضوع منافع و تعارض را در نظام مهندسی یادآور شد و تصریح کرد: در این زمینه نیز ما سعی کردیم تا اعضای نظام مهندسی و حتی کارکنان را از امضای نقشه بر حذر کرده و پروانه آنها را غیرفعال کنیم تا جامعه مهندسی بتواند با فراغ بال بیشتر در این حوزه عمل کند.

بازار حاج یوسفنظام مهندسی ساختمان اردبیل
Comments (0)
Add Comment