طراحی و ساخت دستگاه رئومتر برای اندازه گیری ویسکوزیته سیالات در شرکت پژوهش وفناوری

شرکت پژوهش و فناوری با همکاری محققین دانشگاه حکیم سبزاوری نوعی رئومتر با با ویژگی های منحصر به فرد با قابلیت اندازه گیری ویسکوزیته در گستره وسیع بین Cp 5000-5 با دقت Cp 1± برای سیالات نیوتونی و غیر نیوتونی ساخت.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز اندازه گیری ویسکوزیته یکی از شاخص بسیار مهم  برای ارزیابی خواص سیالات به ویژه نفت و فراورده های نفتی است. طراحی و ساخت دستگاه رئومتر برای اندازه گیری ویسکوزیته سیالات در شرکت پژوهش وفناوری

 

قیمت تمام شده این دستگاه 40 درصد قیمت خارجی است.  با توجه به دانش بدست آمده ، شرکت پژوهش و فناوری آمادگی خود را برای ساخت و تحویل این دستگاه با توجه به خواسته و نیازمندی های شرکت تابعه وزرات نفت در مدت دو ماه  اعلام کرده است.

 

با توجه به توانایی های محدودی که دستگاه های موجود دارا هستند و همچنین شرایط تحریم ،  شرکت پژوهش و فناوری بر آن شد که  طراحی و ساخت دستگاه های جدیدی را برای اندازه گیری ویسکوزیته در دستور کار پژوهشی خویش قرار دهد که ضمن برطرف کردن مشکلات دستگاه های موجود ، توانمندی های مضاعفی در مقایسه با نمونه های مشابه خارجی ایجاد کند.

 

 دستگاه طراحی شده براساس سرعت چرخش  Cupدر داخل یکBob طراحی شده است که به کمک یک  دورسنج، چرخش موتور کنترل می شود. اندازه گیری تنش برشی  هم با استفاده از Load cell یک  در این دستگاه به صورت دیجیتال انجام می پذیرد.

 

اولین ویژگی این دستگاه تغییر مقدار سیال لازم برای برای اندازه گیری ویسکوزیته می باشد. برای این منظور    CupوBob  در سایزهای متفاوتی طراحی شده است  که این امکان برای کاربر فراهم می آورد کمترین میزان مورد نیاز سیال مورد نیاز را انتخاب نماید.یکی دیگر از ویژگی های این دستگاه قابلیت اندازه گیری ویسکوزیته نسبت به دما می باشد. بدین منظور این دستگاه با حمام مخصوص دو جداره که با یک سیال ویژه پر شده است، مجهز گشته و توسط یک المنت گرم کننده ،دمای مورد نظر تامین می گردد. این نوع طراحی باعث می گردد تا مجموعهBob   و  Cup و سیال  مورد آزمایش با هم و در یک زمان به دمای مورد نظر برسد و آزمایش در دمای تعادلی مناسب با حداقل احتمال خطا شروع گردداز آنجاییکه  ویسکوزیته نسبت به دما بسیار حساس است نتایج بدست آمده از میزان نوسان کمتر  برخوردار است و نتایج دقیق تری بدست می آید. در این رئومتر ابداعی نرخ سرعت برشی با توجه به نیاز و خواسته کاربر  به صورت افزایشی یا کاهشی قابل تنظیم است و این قابلیت اندازه گیری ویسکوزیته موادی مانند گل حفاری را تسهیل می نماید.دستگاه قابلیت اندازه گیری سیالات تیکسو تروپیک و رئوپکتیک را داراست و می تواند رفتار سیال را پیش بینی نماید.داده ها وداده ها پردازش شده در نمایشگر به صورت منحنی ظاهر می گردد و در حافظه دستگاه ثبت و از طریق Flash memory  قابل انتقال به کامپیوتر می باشد.

پایان پیام/.

 

 

 

چیلر،تراکمی، جذبی،نیروگاه، نظام ، گاز، مخزن، نفت،
Comments (0)
Add Comment