صنعت آسانسور در مسیر خودکفایی و بازارهای صادراتی

رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله‌‌‌‌برقی تاکید کرد
رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله‌‌‌‌برقی گفت: تولیدکنندگان قطعات در داخل کشور به سمت طراحی و ساخت آسانسور کامل با برندهای ایرانی حرکت کرده‌‌‌‌اند و با توجه به خودکفایی کامل این صنعت در داخل کشور و با شرایط موجود -باید به سمت حضور در بازارهای صادارتی حرکت کنیم.
افزایش عمق تولید آسانسور به بالای ۸۰ درصد
به گزارش تاسیسات نیوز، صمد شفائی، رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله‌‌‌‌برقی با اعلام اینکه از نظر عمق تولید داخلی در حوزه تولید آسانسور به بالای ۸۰ درصد رسیده‌‌‌‌ایم، تصریح کرد: طی ۱۰ سال گذشته با پیشرفت‌‌‌‌هایی که در این صنعت حاصل شده است، الان می‌‌‌‌توانیم با اطمینان بگوییم که ما در حال حاضر از نظر عمق تولید داخلی در حوزه تولید آسانسور به بالای ۸۰ درصد رسیده‌‌‌‌ایم و عملیات طراحی، تولید و نصب برای ساختمان‌‌‌‌های میانگین هشت طبقه به طور کامل در داخل کشور انجام می‌‌‌‌شود و همچنین امکان نصب و راه‌‌‌‌اندازی برای ساختمان‌‌‌‌های بلندمرتبه (high rise) با برخی از قطعات وارداتی نیز وجود دارد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله‌‌‌‌برقی همچنین گفت: به طور میانگین در پنج سال اخیر ۴۰ تا ۵۰ هزار دستگاه آسانسور در داخل کشور موردنیاز است که توسط تولیدکنندگان داخلی تولید و نصب می‌‌‌‌شود و با توجه به امکاناتی که در داخل کشور فراهم شده است، این امکان وجود دارد تا بتوانیم تا ۸۰ هزار دستگاه آسانسور توسط تولیدکنندگان داخلی در سال تولید کنیم.

تامین نیاز داخلی توسط تولیدکنندگان ایرانی
این مقام مسئول درخصوص وضعیت تولید پله‌‌‌‌برقی در داخل کشور نیز توضیح داد: در حوزه تولید پله‌‌‌‌برقی نیز طی سال‌‌‌‌های اخیر توانسته‌‌‌‌ایم موفق عمل کنیم و در چند سال گذشته نیز رشد قابل توجهی در حوزه تولیدات دستگاه پله‌‌‌‌برقی و قطعات موردنیاز آن داشته‌‌‌‌ایم و در حال حاضر نیاز سالانه کشور در بخش پله‌‌‌‌برقی هزار تا ۱۲۰۰ دستگاه است که خوشبختانه این ماشین‌‌‌‌آلات نیز به طور کامل توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌‌‌‌شود.
شفائی ادامه داد: نکته مهمی که در نمایشگاه آسانسور و پله‌‌‌‌برقی شاهد بودیم، این است که تولیدکنندگان قطعات در داخل کشور به سمت طراحی و ساخت آسانسور کامل با برندهای ایرانی حرکت کرده‌‌‌‌اند تا از طریق بتوانند دریچه‌‌‌‌ای برای صادرات این محصولات باز کنند که این موضوع نقطه عطفی برای این صنعت محسوب می‌‌‌‌شود.

جایگاه مناسب محصولات ایرانی در کشورهای اطراف
وی در پاسخ به این که جایگاه برندهای ایرانی فعال در صنعت آسانسور در کشورهای هدف صادراتی کجاست؟ توضیح داد: با توجه به تعاملات خوبی که از نظر فرهنگی با کشورهای اطراف داریم، خوشبختانه از محصولات ایرانی استقبال بسیار خوبی صورت می‌‌‌‌پذیرد، هرچند که در سال‌‌‌‌های گذشته به دلیل خدمات پشتیبانی و یا بحث رقابتی با کشورهای شرق آسیا برندهای ایرانی نتوانسته بودند جایگاه خوبی برای خود کسب کنند، اما در چند سال اخیر با توجه به پیشرفت‌‌‌‌هایی که در این صنعت حاصل شده است، شاهد هستیم که کشورهای اوراسیا، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای همسایه غربی ایران از محصولات و برندهای ایرانی استقبال بسیار خوبی می‌‌‌‌کنند.
رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله‌‌‌‌برقی ضمن تایید فعالیت تولیدکنندگان فاقد شناسنامه در صنعت آسانسور و پله‌برقی، عنوان کرد: اعتقاد ما بر این است که هیچ‌‌‌‌گاه با زور نمی‌‌‌‌توانیم مانع انجام کارهای مختلف شویم، ولی ریل‌‌‌‌گذاری و قانون‌‌‌‌گذاری باید به نحوی باشد که این تولیدکنندگان فاقد شناسنامه و زیرپله‌‌‌‌ای را مجاب کند تا به سمت اخذ استانداردهای لازم و تولید محصول باکیفیت و دارای شناسنامه حرکت کنند.
​​​​​​​
جهت‌‌‌‌دهی به فعالیت واحدهای تولیدی زیرپله‌‌‌‌ای
شفائی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر شاهد هستیم که ریل‌‌‌‌گذاری‌‌‌‌های مناسب برای جهت‌‌‌‌دهی به فعالیت واحدهای تولیدی زیرپله‌‌‌‌ای انجام شده است و ما در انجمن نیز با شناسایی و دعوت از این واحدها و ارائه آموزش‌‌‌‌های مختلف در حوزه‌‌‌‌های تولید و بازاریابی محصولات در جهت کاهش تعداد این واحدها حرکت کرده‌‌‌‌ایم.
وی همچنین گفت: علی‌‌‌‌رغم انجام تمامی این اقدامات اما باید تاکید کنیم که فعالیت این واحدها اجتناب‌‌‌‌ناپذیر است و از این رو مصرف‌‌‌‌کنندگان باید در هنگام خرید قطعات مختلف نسبت به استاندارد و اعتبار برند حساسیت بیشتری به خرج دهند تا از این طریق کمک کنند که این واحدها نیز به سمت تولید محصولات دارای استاندارد حرکت کنند.

دستاوردهای حضور شرکت‌‌‌‌های دانش‌‌‌‌بنیان در صنعت
رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی در پاسخ به این پرسش که آیا دانش فنی تولیدکنندگان داخلی در حوزه تولید آسانسورهای با سرعت بالا توان تامین نیاز بازار کشور را دارد، گفت: با توجه به شرکت‌‌‌‌های دانش‌‌‌‌بنیانی که در حوزه شکل گرفته‌‌‌‌اند، خوشبختانه در یک دهه گذشته شاهد تولید موتورهای بدون گیربکس و موتورهای دارای گیربکس هستیم که در بخش موتورهای دارای گیربکس کاملا به خودکفایی رسیده‌‌‌‌ایم و در بخش موتورهای بدون گیربکس نیز تا سرعت ۲.۵ متر بر ثانیه در داخل کشور تولید می‌‌‌‌شود.
وی ادامه داد: از طرفی با توجه به تکنولوژی‌‌‌‌ها و نرم‌‌‌‌افزارهای موجود شرکت‌‌‌‌های فعال در زمینه تولید تابلوفرمان و قطعات مخصوص آسانسورهای با سرعت بالا، به راحتی این امکان وجود دارد تا بتوانیم در این زمینه به خودکفایی دست پیدا کنیم.

کارنامه انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله‌‌‌‌برقی
شفائی درباره انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله‌‌‌‌برقی گفت: انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله‌‌‌‌برقی ایران در پی لزوم ایجاد یک هسته قدرتمند و سازماندهی شده در عرصه تولید قطعات، تجمیع و مدیریت صحیح توان تولیدکنندگان و اجرای قوانین استاندارد قطعات، با همت و پشتکار هیئت موسس انجمن و طی یک سلسله پیگیری‌‌‌‌های فراوان، در سال ۱۳۸۵ در وزارت کار و امور اجتماعی به ثبت رسید.
وی ادامه داد: در حال حاضر اعضای رسمی انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله‌‌‌‌برقی حدود ۲۰۰ واحد فعال تولیدی هستند که به طور رسمی عضو انجمن هستند، اما اگر بخواهیم آماری از کل تولیدکنندگان و فعالان صنعت آسانسور و پله‌‌‌‌برقی ارائه کنیم؛ هم اکنون بیش از ۵۰۰ واحد تولید فعال در سراسر کشور در حال فعالیت هستند.

اشتغال ۳۰ هزار نفر در صنعت آسانسور
رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله‌‌‌‌برقی درباره نیروی شاغل در این صنعت نیز گفت: نیروی شاغلی که در به صورت مستقیم در این صنعت فعال هستند، حدود ۳۰ هزار نفر تخمین زده می‌‌‌‌شود و به طور غیرمستقیم نیز حدود ۵۰ هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند.
شفائی بیان کرد: از جمله وظایفی که انجمن در مقابل تولیدکنندگان دارد می‌‌‌‌توان به حمایت، برنامه‌‌‌‌ریزی، ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات به سازمان‌‌‌‌های بالادستی است تا از این مسیرها بتوانیم ارتباط مناسبی را بین تولیدکنندگان این صنعت و سایر سازمان‌‌‌‌های وابسته در جهت پیشرفت روزافزون صنعت آسانسور و پله‌‌‌‌برقی ایجاد کنیم.

خودکفایی کامل تولید آسانسور و پله‌‌‌‌برقی
از طرفی امسال در نمایشگاه صنعت آسانسور و پله‌‌‌‌برقی شاهد بودیم که تولید آسانسور و پله‌‌‌‌برقی رشد بسیار خوبی داشته است که این موضوع نوید خودکفایی کامل این محصولات در داخل کشور را می دهد و با شرایط موجود باید به سمت حضور در بازارهای صادارتی حرکت کنیم.

بازارهای صادراتی آسانسورخودکفایی آسانسورصنعت آسانسورپله برقی
Comments (0)
Add Comment