شهر فناورانه در اردن و عربستان

به گزارش تاسیسات نیوز، دولت اردن قصد دارد در صحراهای این کشور یک شهر فناورانه بسازد و بخشی از جمعیت پایتخت را به آنجا سوق دهد.


قرار است تا ۳۰ سال دیگر شهری فناورانه در صحراهای اردن ساخته شود.


وزیر کشور اردن برنامه برای ساخت این شهر را اعلام کرده است. به این ترتیب اردن نیز به بقیه کشورهای خاورمیانه پیوست که سرمایه گذاری کلانی روی پروژه های چند میلیون دلاری فناورانه می کنند.


این درحالی است که برخی کارشناسان هشدار می دهند ساخت چنین شهرهایی کاری مشکل است و معتقدند بهسازی نمونه های فعلی بهتر است.


درهرحال دولت اردن قول داده بخش زیادی از جمعیت امان(پایتخت) را به شهر سوق دهد.

 

عربستان سعودی نیز قصد دارد شهری فناورانه با بودجه ۵۰۰ میلیارد دلاری بسازد. این شهر به طور کامل از انرژی های پاک استفاده می کند و مرکزی برای فناوری های نوین در آینده خواهد بود.


پروژه ساخت شهر که Neom نام گرفته، در زمینی دست نخورده در ساحل دریای سرخ، نزدیک مصر و اردن ساخته می شود. در حقیقت این شهر میان هر سه کشور مشترک است.


ولیعهد عربستان این برنامه بلندپروازانه را اعلام کرد که به گسترش استفاده از پهپادها، خودروهای خودران و روبات ها منجر می شود.


زمین مورد نظر برای ساخت شهر ۲۶۵۰۰ کیلومتر مربع است و در آن به صنایعی مانند انرژی و آب، فناوری زیستی، مواد غذایی، تولیدات کارخانه ای پیشرفته و سرگرمی توجه خواهد شد.


این منطقه تا مرزهای مصر و اردن نیز امتداد دارد. به همین دلیل نخستین منطقه خصوصی به حساب می آید که به سه کشور تعلق دارد.


این شهر انرژی مورد نیاز خود را از خورشید تامین می کند.







انتهای خبر

بین المللیتاسیساتشهرفناورانه
Comments (0)
Add Comment