سهم وزارت نیرو در رهاسازی آب سدها

به گزارش تاسیسات نیوز، نماينده مردم اروميه در خانه ملت و رئيس سابق دفتر استاني ستاد احياي درياچه اروميه با اشاره به ذخيره سازي مناسب آب سدها در حوضه آبريز درياچه اروميه، گفت: وزارت نيرو با رهاسازي آب اين سدها در احياي نگين آبي آذربايجان سهيم باشد.


سيدهادي بهادري در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به بارش هاي اخير، اظهار کرد: برخي از سدهاي آذربايجان غربي در حال سرريز شدن است و هيچ توجيهي نسبت به رها نکردن آب آنها به سمت درياچه اروميه وجود ندارند.


وي با کند دانستن عمليات احياي درياچه اروميه، گفت: هرچند بارندگي هاي اخير نگراني ها را نسبت به وضعيت درياچه کاهش داده اما تراز فعلي نگين آبي آذربايجان، 4.5 متر پايين تر از زمان پرآبي آن است.


به گفته وي روند انتقال پساب تصفيه خانه تبريز، آب سد سيلوه و چپرآباد به کندي پيش مي رود و مسئولان امر بايد توجه بيشتري نسبت به طرح هاي اين ستاد داشته باشند.


وي با بيان اينکه تراز فعلي درياچه اروميه به يکهزار و 270 متر و 59 سانتي متر از سطح آب هاي آزاد رسيده است، افزود: ارتفاع آب درياچه اروميه نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار سانتي متر کاهش يافته است.


بهادري مهمترين راهکار در احياي درياچه اروميه را تغيير الگوي کشت در بخش کشاورزي دانست و گفت: سبک زندگي مردم منطقه بايد به مرور زمان اصلاح و با اختصاص بودجه مناسب معيشت جايگزين براي مردم ايجاد شود.


سيدهادي بهادري از سال 1393 تا 1394 شمسي به مدت يک سال رئيس دفتر استاني ستاد احياي درياچه اروميه بود.


درياچه اروميه بزرگترين آبگير دائمي در شمال غرب فلات ايران ‌است؛ اين درياچه از اواسط دهه 1380 شمسي شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بين المللي تا سال 2015 ميلادي در حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.


بنا بر نظر کارشناسان خشک شدن درياچه اروميه تاثير منفي بر محيط زيست منطقه داشته و بر روي دماي هوا و وزش بادهاي نمکي تاثير گذاشته است.


ستاد احياي درياچه اروميه طرح هاي متعددي چون لايروبي رودخانه ها، انتقال پساب تصفيه شده فاضلاب به درياچه، ساماندهي سردهنه هاي رودخانه ها، انسداد يکهزار و 200 چاه غيرمجاز و اصلاح آبياري در 6 هزار و 200 هکتار از اراضي کشاورزي را در دستور کار دارد.


استاندار آذربايجان غربي نيز طي ماه هاي اخير با اشاره به موافقت رئيس جمهوري با پيشنهاد استفاده از سه ميليارد دلار فاينانس خارجي براي اجرا و تکميل طرح هاي احياي درياچه اروميه گفته بود که مذاکره با سرمايه گذاران خارجي در اين زمينه آغاز شده است و با دريافت تسهيلات خارجي روند اجراي طرح هاي احياي درياچه اروميه تسريع مي شود.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

تاسیساتدریاچه ارومیهسدوزارت نیرو
Comments (0)
Add Comment