سطح تراز آب دریاچه ارومیه ۴ متر کمتر از حد نرمال

 معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها با اشاره به اظهارات برخی مسوولان مبنی بر افزایش نیم‌ متری سطح آب دریاچه‌ ارومیه، افزود: با وجود این باید ۳. ۵ تا ۴ متر دیگر به عمق این دریاچه افزوده شود تا به حد نرمال برسد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  پرویز گرشاسبی اضافه کرد: با توجه به بارندگی‌هایی که امسال صورت گرفته، می‌توان گفت که وضعیت دریاچه ارومیه رو به بهبود است.

 

وی با تاکید بر لزوم اجرای طرح‌های آبخیزداری برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه، ادامه داد: در مقایسه با باروری ابر‌ها و انتقال آب، اجرای طرح‌های آبخیزداری، ‌ اقدامی بسیار ساده و مردمی است که نتیجه بخش بودن آن در جهان ثابت شده است.

 

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه دریاچه ارومیه شش میلیون هکتار مساحت دارد، افزود: از آنجا که در هر هکتار از این حوضه می‌توان ۳۷۰ مترمکعب آب تولید کرد. با یک حساب ساده درمی‌یابیم که با اجرای عملیات ساده آبخیزداری و تولید مقدار بسیار زیادی آب می‌توان شرایط دریاچه ارومیه را تا حد زیادی بهبود بخشید.

 

به گفته وی، تاکنون بر روی سه میلیون هکتار از مساحت حوضه آبخیز دریاچه ارومیه مطالعه و بر روی یک میلیون هکتار نیز عملیات آبخیزداری صورت گرفته است.

 

گرشاسبی با اشاره به قابلیت پایین خاک‌های سطحی حوضه آبخیز دریاچه ارومیه برای جذب آب، اظهار کرد: به ویژه در حوضه شمال شرق تبریز و شمال دریاچه ارومیه جذب آب در خاک بسیار پایین بوده و باران به سرعت تبخیر می‌شود که با تقویت فرآیند نفوذ می‌توان تا حد زیادی از این مساله جلوگیری کرد.

 

طرح مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز تدوین می‌شود

 

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها به ایسنا گفت: از آنجا که در کشوری گرم و خشک زندگی می‌کنیم همه فعالیت‌های منابع طبیعی، زیست‌محیطی و کشاورزی باید با در نظر گرفتن حوضه‌های آبخیز صورت گیرد که به همین منظور در حال تدوین طرح مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز با همکاری دانشگاه گرگان هستیم.

 

وی ادامه داد: این طرح که باید طی پنج سال تدوین شود و مبنایی برای برنامه‌های بلندمدت آینده قرار می‌گیرند که بر اساس آن تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات خود را مطابق با این طرح انجام می‌دهند.

 

به گفته گرشاسبی طرح جامع مدیریت حوضه‌های آبخیز در شورای علوم، تحقیقات و فناوری (عطف) تصویب شده که کارفرمای آن سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و مجری آن دانشگاه گرگان است.

 

پایان پیام/.

 

 

Comments (0)
Add Comment