سایه جنگ بر فراز بازارهای مالی!

به گزارش تأسیسات نیوز،بازارهای مالی جهان صبح روز دوشنبه را با مخابره خبر سقوط تاریخی بورس ژاپن آغاز کردند. شاخص بورس توکیو (Nikkei 225) بیش از ۱۲ درصد پایین آمد تا بیشترین افت آن از سال ۱۹۸۷ تا کنون رقم بخورد.

کاهش قیمت سهام به سرعت به بازارهای مالی کره جنوبی، چین و اقیانوسیه هم سرایت کرد. در پی آغاز به کار بازارهای سهام در اروپا، شاخص ۴۰ شرکت برتر بورس فرانسه ( CAC 40) ۲.۸۴ درصد و شاخص بورس آلمان (DAX) هم ۳.۴۸ درصد افت کرد. بورس لندن نیز به کاهش ۳.۱ درصدی شاخص قیمت سهام ۱۰۰ شرکت برتر (FTSE 100) تن داد.
سقوط دومینووارِ بورس در شرق آسیا و اروپا پس از رقم خورد که بازارهای سهام در ایالات متحده طی معاملات روز جمعه گذشته شاهد ریزش ۳ تریلیون دلاری قیمت سهام شرکت‌های مختلف، به ویژه شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه فناوری اطلاعات بود.
سرمایه گذاران نگرانند که فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده) کاهش موثر نرخ بهره بانکی را بیش از حد به تاخیر انداخته باشد؛ فرضیه‌ای که نگرانی‌ها در مورد بروز رکود در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را افزایش می‌دهد؛ رکودی که می‌تواند به سرعت تمامی جهان را فرابگیرد.

در همین حال، گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا نشان داد که اقتصاد ایالات متحده در ماه گذشته تنها ۱۱۴ هزار شغل ایجاد کرده که بسیار کمتر از ژوئن و بسیار پایین‌تر از حد انتظار بود. همزمان، اعلام شد که نرخ بیکاری (۴.۳ درصد) به بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۲۱ رسیده و سطح تولید کارخانه‌ها در یک هفته گذشته کاهش پیدا کرده است.

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس در گزارشی اعلام کرد که احتمال وقوع رکود اقتصادی در ایالات متحده از ۱۵ درصد به ۲۵ درصد افزایش یافته است.

بدین ترتیب، تشدید نگرانی‌ها از شکل‌گیری رکود فراگیر در حالی بازارهای سهام را فرا گرفت که برخی برآوردها نشان داد که ارزیابی‌های اولیه در مورد تاثیر بلند مدت توسعه ابزارهای هوش مصنوعی بر سودآوری شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه فناوری اطلاعات بیش از حد بوده است.

بنابراین، وال‌استریت روز جمعه با فروش گسترده سهام شرکت‌های بزرگ همچون آمازون، مایکروسافت و اپل مواجه شد.

در حالی که سرمایه‌گذاران در انتظار واکنش فدرال رزرو و تغییر احتمالی تصمیم خود مبنی بر کاهش نرخ بهره از ماه آینده هستند، تاکید ایران بر دست زدن اقدامی تلافی‌جویانه علیه اسرائیل در واکنش به کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر ستیزه‌جویان حماس در تهران، بیش از پیش سایه وقوع جنگی فراگیر را بر فراز خاورمیانه گسترده است.

در چنین شرایطی، شاخص بورس تهران از روز چهارشنبه گذشته تا امروز ۳ درصد کاهش یافته است. بورس تل آویو هم طی پنج روز گذشته با افت ۸.۹۱ درصدی شاخص خود مواجه شده است.

بنابراین، چشم‌انداز بازارهای سهام در سراسر جهان به تصمیم‌گیری بانک مرکزی ایالات متحده در آن سوی آتلانتیک و نیز سطح رویارویی تهران و تل آویو در خاورمیانه وابسته شده است./یورونیوز

افزایش تنشبازار سرمایهبحران جنگخاورمیانهریزش بورسچنگ ایران و اسرائیل
Comments (0)
Add Comment