سایه ترسناک الیگارشی های نفتی در دولت چهاردهم

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: محمود خاقانی کارشناس انرژی در این باره به خبرنگار ما گفت: چین در پروسه خرید نفت ایران بسیار بیشتر از آنچه که اعلام شده است منتفع می شود، در اخبار اعلام شده تخفیف اعمال شده برای خرید نفت از ایران حدود ۲۰ درصد از قیمت رسمی جهانی ذکر شده است، در حالی که تخفیفات لحاظ شده برای چین از سوی ایران ۲۰ درصد بیشتر از تخفیفی است که چین از روسیه نفت می خرد که به این ترتیب فروش نفت به چین با حدود ۴۰ درصد صورت می گیرد که البته پولی هم بابت فروش آن دریافت نمی شود و بر اساس توافقات صورت گ
رفته فقط مبادلات کالا، اجرای پروژه های عمرانی و … با شرایط خاص و … صورت می گیرد. البته مبادلات کالا به ازاء فروش نفت نیز غالباً شامل کالاهایی مانند موبایل، لب تاپ و …. می شود که از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.
وی در باره فروش نفت ایران با دورزدن تحریم ها با استفاده از این تخفیفات یا در زمانی با حضور افرادی چون بابک زنجانی ها صورت گرفت که البته در نهایت به آزادی وی منتهی شد، گفت: بابک زنجانی ها و امثال آن هیچکدام دلشان برای منافع ملی نسوخته است کسانی که از ترکیه یا پاکستان به اروپا و آمریکا ر فته اند و تجارت می کنند، درآمد حاصل از کارشان را مجدداً در کشور خودشان سرمایه گذاری می کنند اما بر اساس تجارب گذشته شاهدیم که روند مذکور در ایران معکوس است و افرادی که تحت عنوان اولیگارشی ها از آنها یاد می شود، این کار را انجام نمی دهند و اموال بیت المال به ویژه آنهایی که سودده بود در اختیار عده ای خاص قرار گرفت که مانع از شفاف سازی اقتصادی دراین زمینه می شود.
او ادامه داد: بابک زنجانی فردی کوچک در مافیای قدرتمندی است که در اقتصادی انرژی و خرد و کلان ایران در حال حاضر فعال است و همین جریان در نهایت به نجات بابک زنجانی منتهی شد تا بقیه اعضای مافیا که در سیستم اداری – حاکمیتی هستند به خدمات خود در حوزه مافیایی ادامه دهند، حال سئوال این است که در سال ۱۳۸۴ وقتی که رئیس دولت نهم فعالیت های انخاباتی می کرد در مناظرات مدعی شد که در صنعت نفت مافیایی وجود دارد، چگونه وزیر وقت (میرکاظمی)،  در مجلس اعلام کرد من در صنعت نفت مافیایی نیافتم اما زنگنه در دولت یازدهم در وزارت نفت در ۵ دی ماه ۱۳۹۲ در گردهمایی بازنشستگان صنعت نفت اعلام کرد با مافیایی گردن کلفت مواجه شده ام و با آن درگیر هستم.
این کارشناس افزود: در حقیقت در همان زمان بود که این تلاش ها به دستگیری و رسوایی بابک زنجانی انجامید، اما بعد از آن به قدری فشار به وزارت نفت وقت وارد شد که ادامه اظهارات زنگنه وزیر نفت بایکوت و خاموش شد. در حال حاضر در ایران نیز همان مافیاهای قدیمی در صدد در اختیار گرفتن قوه مجریه  و تلاش برای نفوذ به قوه قضاییه و مجلس  است. البته ناگفته نماند که رد پای این الیگارشی ها در بسیاری از حوزه های دیگر چون بهداشت، معدن، صنعت و… نیز دیده می شود و برخی از وزرا با ابراز نارضایتی از اینکه اختیار کاملی در حیطه فعالیت خود ندارند، باید پاسخگوی اقدامات صورت گرفته ای در حوزه کاری خود باشند که اختیاری در آن باره ندارند و درواقع متاسفانه مسئولان ذیربط نیز به نوعی با این مشکلات روبرو هستند. تا وقتی که سوت زنی شروع نشود و رئیس جمهوری در این عرصه شفاف سازی نکند و این معضل سیاسی – اجتماعی اعلام نکند، کاری نمی شود کرد .
الیگارشی های نفتیبابک زنجانی های دوباره در صنعت نفتحراج نفتخرید و فروش نفتصنعت نفتقاچاق نفتمافیای نفتمنافع ملی سوخته
Comments (0)
Add Comment