سازمان گردشگری تهران به محاق رفت

اعضای شورای شهر تهران لایحه «مجـوز تشـکیل سازمان گـردشـگری و مـراکز تفریحی شهر تهران» را برای بررسی بیشتر ساختارها به کمیسیون‌های تخصصی برگشت دادند.
به گزارش تاسیسات نیوز،‌ اعضای شورای تهران در جلسه امروز خود بررسی  لایحه « مجـوز تشـکیل سازمان گـردشـگری و مـراکز تفریحی شهر تهران» را روی میز بررسی قرار دادند و نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در تشریح جزییات این لایحه گفت: با توجه به تکلیف شهرداری تهران در برنامه چهارم توسعه شهر تهران مبنی بر تشکیل سازمان گردشگری،‌ شهرداری تهران لایحه‌ای به شورای شهر ارسال کرد که خیلی کلی بود و فاقد اهداف و چشم انداز و راهبردها و ادغام بود و لایحه ارسال شده تنها در مورد مجوز تشکیل سازمان گردشگری بود نه جزئیات آن که ما در کمیسیون این لایحه را بررسی کردیم.
وی با بیان اینکه کمیسیون های مشترک بر روی این لایحه کار کردند و قرار شد فرصت دوماهه‌ای به شهرداری داده شود که مسائل مدنظر کمیسیون‌ها را لحاظ کرده و برای تصویب مجددا به شورای شهر ارسال کند، گفت: برای ارتقاء مراکز گردشگری تهران باید سازمانی بر اساس عدالت شهری تشکیل شود و شهرداری تهران برای رفع کمبودها و ارتقاء وضعیت گردشگری و تبدیل تهران به شهر گردشگری با رویکرد کوچک و چابک سازی ساختار شهرداری با محوریت اراضی عباس آباد نسبت به این مهم اقدام کند.
ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه سازمانهای دولتی و عمومی از توسعه سازمان منع شدند، گفت: حالا این لایحه را ما می خواهیم شرکتی ایجاد کنیم که برخلاف قانون برنامه هفتم است و باید با صراحت در لایحه بگویم کدام شرکت و سازمان باید ادغام شود.
در ادامه سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه تشکیل سازمان گردشگری شهرداری تهران گفت: تا چند سال پیش سازمانی تحت عنوان سازمان  گردشگری در دولت وجود داشت و اکنون نیز یک وزارتخانه مأموریت گردشگری داخلی و خارجی را دنبال می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه فعالیت ها و  تشکیلات موازی از آفت‌های  کشور ما هستند، ادامه داد: تداخلات کاری منجر به صرف انرژی بسیار می‌شود و به نظر می‌رسد با بودن وزارت گردشگری و ادارات کل این وزارتخانه، تشکیل سازمان گردشگری در شهرداری تهران موازی کاری است و در هیچ یک از وظایف شهرداری تهران، مأموریتی تحت عنوان گردشگری وجود ندارد و امروز چیزی فراتر از قانون را برای شهرداری تهران تعریف می‌کنیم، با ایجاد این سازمان باید پست‌های جدیدی را به وجود آورد و نیروی انسانی متعددی را جذب کرد که این کار در مسیر چابک سازی سازمان شهرداری موثر نیست.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه برای ایجاد یک سازمان جدید باید مراحل قانونی بسیاری طی شود، اظهار کرد: با تشکیل سازمان گردشگری  وارد کاری می‌شویم که در اولویت‌های شهرداری تهران نیست؛ ایجاد ساختار جدید در آخرین سال این دوره مدیریت شهری می‌تواند مدیران آینده را نیز با چالش‌هایی مواجه کند، با این لایحه تایید می‌کنیم که تاکنون شهرداری بر اساس یک ساختار غیرقانونی وظایفی را انجام داده است و تا پیش از این ستاد، گردشگری برای موضوعات داخلی وجود داشت و از آنجایی که ستادها بخشی از سازمان تلقی نمی‌شوند فعالیتش قابل قبول بوده است، اما اکنون با ایجاد این سازمان یک مسیر انحرافی در شهرداری تهران را طی می‌کنیم تقاضای من این است که یا این لایحه برگشت بخورد یا روی آن کار کارشناسی بیشتری صورت گیرد.
در ادامه همچنین مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورا هم با بیان اینکه ما باید برنامه هفتم توسعه را مبنای مصوبات خود قرار دهیم، گفت: ساختاری که قرار است ادغام و به سازمان گردشگری تبدیل شود برای ما مشخص نیست و تعداد پست های سازمانی نیز مشخص نیست. ما سازمانی در شهرداری تحت عنوان سازمان فرهنگی و هنری داریم که می تواند امور گردشگری را نیز دنبال کند. ما حوزه فرهنگ را چندپاره می کنیم و خروجی آن را نیز می بینیم.
همچنین مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت  شورا با بیان اینکه  کسی در ضرورت تشکیل این سازمان شکی ندارد اما باید ساختارهای قابل ادغام مشخص شود، اظهار کرد: هم در صندوق بازنشستگی و هم در سازمان فرهنگی و هنری و هم در سایر مجموعه ها ظرفیت در حوزه گردشگری وجود دارد. مناطق نیز امکانات و توانایی خوبی در این حوزه دارند؛ لذا تشکیل این سازمان ضروری است و باید در جلسه ای دیگر پس از رفع ابهامات، لایحه بررسی شود.
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با جمع بندی سخنان اعضای شورای شهر تهران با بیان اینکه در حکم ۹۱ به تشکیل سازمان گردشگری اشاره و باید مدیریت دریاچه خلیج فارس، کوهسار موزه ها، یاس فاطمی، پارک جنگلی سرخه حصار، اراضی عباس آباد و مواردی دیگر ادغام شوند، گفت: در برنامه چهارم به عدم افزایش نیروهای انسانی اشاره شده و قطعاً و یقیناً نباید نیرویی با تشکیل این سازمان اضافه شود و باید چابک سازی سازمان مورد توجه قرار بگیرد. شرکت اراضی عباس آباد مصوبه هیئت دولت دارد و باید در دولت نیز تصویب شود و پیش از تصویب ادغام آن عملیاتی نیست البته دقت داشته باشید که مصوبه شرکت واحد اتوبوسرانی مصوبه مجلس و اراضی عباس آباد مصوبه دولت است و باید در متن لایحه به این اشاره شود که مجموعه ها باید ادغام شوند و با مدیریتی واحد کار خود را انجام دهند.
به گزارش ایسنا، اعضای شورای شهر تهران در پایان با رأی مثبت خود لایحه « مجـوز تشـکیل سازمان گـردشـگری و مـراکز تفریحی شهر تهران» را برای بررسی بیشتر ساختارها به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع دادند.
سازمان گردشگریشورای شهر تهرانمراکز تفریحی تهران
Comments (0)
Add Comment