زیربنای ساختمان چگونه محاسبه می شود؟

زیر بنای ساختمان به معنای مساحت کلی هر یک از طبقات ساختمان است که در هنگام محاسبه مساحت کل بنا، مساحت سطح طبقات روی زمین و زیرزمین را با هم جمع می کنند.
به گزارش تاسیسات نیوز، زیربنای ساختمان از اصطلاحات پرکاربردی است که در بحث های مربوط به صدور پروانه شهرسازی با آن برخورد خواهیم کرد. محاسبه زیربنای ساختمان آن هم به صورت دقیق کار سختی نیست. البته باید توجه داشت که مساحت ملک و زیربنای ساخت دو مقوله جداگانه از یکدیگر هستند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با این مفاهیم بیشتر آشنا شوید.تعاریف مربوطه در محاسبه زیربنازیربنادر نقشه شهرداری منظور از سطح زیربنای هر طبقه، کل مساحت بنای آن طبقه با احتساب سطح اشغال شده توسط دیوارها، راه پله ها و داکت ها است. به عبارت دیگر برای محاسبه زیر بنا مترکشی باید پشت تا پشت دیوارها انجام شود.زیربنا یکی از اصطلاحاتی است که در قوانین ثبتی و شهرداری زیاد شنیده می شود. هنگام محاسبه مساحت کل بنا، مساحت سطح تمام طبقات روی زمین و زیر زمین را با هم جمع می کنند.مشاعات ساختمانمشاعات آپارتمان بخش هایی از آپارتمان است که تمام مالکین در آن سهم دارند. نکته مهم در این خصوص این است که سهم هیچ یک از مالکین را نمی توان به صورت مجزا تعیین کرد. به عبارت دیگر، تمام مالکین، در تمام نقاط مشاعات آپارتمان سهم دارند.
به عنوان مثال، راهروهای یک آپارتمان ۶ طبقه جزو مشاعات ساختمان است. این بدان معناست که ساکنین طبقه اول، از راهروی جلوی خانه‌ی ساکنین طبقه ششم سهم دارند و بالعکس. بنابراین هیچ یک از مالکین نمی تواند ادعا کند فلان بخش از راهرو (مشاعات) متعلق به من است چرا که چنین ادعایی بی معناست.
نحوه تشخیص مشاعات ساختمان بسیار راحت است. هر قسمتی از آپارتمان که در سند قطعی مالکیت به طور مشخص به عنوان دارایی مالک به آن اشاره نشده باشد، جزو مشاعات آپارتمان است.
مثلا در سند هر واحد، متراژ انباری و پارکینگ ذکر شده است. بنابراین انباری و پارکینگ جزو مشاعات نیستند. اما راهرو و آسانسور جزو مشاعات هستند. چرا که در سند مالکیت به آنها و میزان متراژی که به مالک تعلق می گیرند اشاره ای نشده است.
در واقع می توان گفت مشاعات بخش هایی از آپارتمان هستند که شما از آنها سهم دارید، اما مالکیت آن در اختیار و اراده شما نیست. به بیان دیگر مشاعات به کل مالکین تعلق دارد و یک نفر از مالکین نمی تواند روی بخشی از مشاعات به صورت جداگانه مالکیت داشته باشد.
زیربنای ساختمانمحاسبه بنای ساختمانمحاسبه زیربنای ساختمان
Comments (0)
Add Comment