رانندگی قیمت برق!

روح الله واصف

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 185 میباشد.


همکاران عزیز سلام و خداقوت


آن‌گونه که در خبرهای این روزها شنیده‌ایم بودجه سال بعد به ایستگاه تلفیق رسیده است و اکنون دولتیان و مجلسیان در حال چکش‌کاری رقم‌ها و در نتیجه درآمدها و هزینه‌ها هستند.

 

قیمت برق یکی از ارقام مهمی است که گویا در لایحه بودجه سال بعد ثابت مانده است. قیمت پایین برق در کشور ما یکی از دلایل اصلی عدم علاقه مردم به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و تجهیزات نوین است.


به یاد دارم که در طرحی پژوهشی برای یکی از دانشگاه‌های جزیره کیش بررسی کردیم که اگر دستگاه‌های اسپلیت نصب‌شده در دانشگاه را با سیستم‌های VRF جایگزین کنیم چقدر برای دانشگاه آورده خواهد داشت. بسیار جالب بود که بازگشت سرمایه در حدود 20 تا 30 سال بعد به دست آمد؛ یعنی عملاً این طرح امکان‌پذیر نبود.


هزینه پایین برق و قیمت بالای دستگاه‌هایی با تکنولوژی جدیدتر، اجازه هیچ کار جدید و خارق‌العاده‌ای را نمی‌دهد. هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در مصاحبه‌ای عنوان کرد که اکنون قیمت برق در ایران از دویست کشور دنیا ارزان‌تر است. شاید لازم است فکرهای جدی‌تری شود.

 

البته فراموش نکنیم که افزایش قیمت حامل‌های انرژی تبعات دیگری نیز دارد. در زمان گران شدن ناگهانی قیمت‌ها در پی سیاست آزادسازی قیمت‌های انرژی، مصرف گاز تنها در یک سال اول کاهش یافت و بعد دوباره به عدد قبلی رسید.


بسیاری از ساختمان‌های با تعداد بالای آپارتمان، از موتورخانه به سمت پکیج رفتند و دوباره همان شد که قبلاً بود. درصورتی‌که می‌شد با فرهنگ‌سازی درست به سمت بهینه‌سازی موتورخانه‌ها رفت. اتفاقی که هیچ‌گاه نیفتاد و کاملاً به بی‌راهه رفت.


عجیب است که در کشور ما هنوز هم هستند ساختمان‌های بسیاری که از کنتورهای با نرخ چندگانه استفاده نمی‌کنند؛ یعنی ساده‌ترین روش تشویق مردم به رعایت زمان پیک مصرف! این به معنای آن است که تکنولوژی و استراتژی‌های ما توأماً نیازمند بهینه‌سازی هستند.

 

می‌توان از سیاستی که راهنمایی و رانندگی برای اصلاح فرهنگ رانندگی از سال‌ها قبل آغاز کرد نمونه‌برداری کرد؛ یعنی آموزش‌های همگانی، بالا بردن دانش فنی، تجهیز پلیس به دستگاه‌های مدرن و امروزی و در نهایت بالا بردن نرخ‌های جریمه به‌صورت تدریجی. اکنون اگر کسی به دلیل گذر از چراغ قرمز جریمه شود می‌داند که تبعات این کار چیست و مبلغ جریمه نتیجه یک تصمیم شخصی است. این سیاست موفق که همچنان به سمت سختگیری‌های بیشتر پیش می‌رود می‌تواند یک الگوی خوب باشد.

 

اگر سیاست‌های بهینه‌سازی انرژی که در دهه 80 آغاز شد ادامه می‌یافت و به بی‌راهه نمی‌رفت شاید ما هم‌اکنون به مصرف کم انرژی دست می‌یافتیم. شاید مهم‌ترین دلیل عدم موفقیت در این زمینه نبود یک متولی واحد بوده است. مشکلی که در راهنمایی و رانندگی نیست و همه می‌دانند فردا چه کاره‌اند!


تا بعد!







انتهای خبر

برقتاسیساتنشریهیادداشت
Comments (0)
Add Comment