خنک‌سازی زمین با اسپری آب نمک

به گزارش تاسیسات نیوز، گروهی از محققان دانشگاه واشنگتن (UW) روشی برای بازتاب بیشتر ابرهای دریایی و مقابله با گرمایش جهانی ارائه کردند.




روش جدید اقدامی کوتاه مدت برای یک وضعیت اضطراری در آینده محسوب شده و شامل اسپری آب نمک در ابرهای بالاتر از اقیانوس‌ها برای افزایش توانایی آنها در بازتاب نور خورشید است.




سرپرست این تحقیق راب وود استاد علوم جوی اظهار کرد: آزمایش‌های کوچک در زمینه بازتاب ابرهای دریایی به پرسش های علمی درباره نقش احتمالی ابرها و آئروسل در سرد شدن کره زمین کمک خواهد کرد.




یکی از بزرگترین مشکلات عدم اطمینان به مدل‌های آب‌وهوایی بازتاب نور خورشید توسط ابرها است که غیر قابل پیش‌بینی است.




قطرات آب فقط می‌توانند بر روی ذرات هوابرد مانند دود، نمک و آلودگی‌های ایجاد شده توسط انسان متراکم شوند. هنگامی که هوا حاوی ذرات بیشتری باشد رطوبت قطرات کوچکتری ایجاد می‌کند و باعث ایجاد ابرهای سفیدتر، روشن‌تر وابرها با ویژگی بازتابنده بیشترمی‌شود.




این محققان چندین سال با گروهی از مهندسان در منطقه خلیج سانفرانسیسکو در شمال کالیفرنیا و سواحل غربی ایالات متحده کار کرده‌اند تا بتوانند ذرات ریز آب شور را به لایه‌های ابر اسپری کنند.




در حال حاضر پژوهشگران منتظر دریافت کمک مالی از دولت یا اهداکنندگان خصوصی هستند تا بتوانند یک گردپاش تولید کنند که تریلیون‌ها ذرات آئروسل را در هر ثانیه اسپری کند. آزمایش‌های اولیه این روش در یک منطقه ساحلی مسطح نسبتا آزاد از ذرات آلودگی هوا و مستعد از لحاظ ابرهای دریایی صورت گرفته است.




وی در ادامه افزود: این روش آسیب آب‌وهوایی برای دیگر مناطق نخواهد داشت و روشی برای تغییر آب و هوایی کنونی محسوب می‌شود.







انتهای خبر

آب نمکاسپریتاسیساتخنک سازی
Comments (0)
Add Comment