توجه به شهرسازی، غفلت از معماری

به گزارش تاسیسات نیوز، به نظر می رسد در حال حاضر موقعیت وزارت راه و شهرسازی با موقعیت و موضع کلی دولت یازدهم هماهنگی و همخوانی دارد.به این معنا که اگر دولت توانسته جو آرام و امیدبخشی نسبت به آینده در جامعه ایجاد کند وزارتخانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی نیز در پناه این موضع کلی امیدوارند و تلاش می کنند بتوانند مشکلات اجرایی و نیازمندی‌های جامعه در بخش‌های گوناگون را پاسخ دهند.

ولی عملا موفقیت اول دولت در حوزه معماری و شهرسازی، برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است. در حوزه صنعتی‌سازی با تاکید بر نوسازی بناهای قدیمی و احداث بناهای جدید به استفاده از فناوری‌ها توجه شده است، هر چند هنوز این مطالعات به مرحله اجرا نرسیده است اما گرایش دولت به این سمت و نظرهای مثبتی که در این زمینه وجود دارد از دستاوردهای مهم محسوب می‌شود.

توجه ویژه به شهرسازی ظرف ماه‌های اخیر از دیگر اقدامات و رویکردهای مهم محسوب می‌شود؛ این در حالی است که بازنگری در قوانین شهرسازی که اغلب مربوط به سال‌ها و دهه‌های قبل است از ضرورت‌های مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.بازنگری در برخی قوانین شهرسازی که در واقع انعطاف زیادی در برابر فشار قدرتمندان و ثروت سرمایه‌داران دارد این ضرورت را پیش روی شورای عالی شهرسازی و معماری قرار می‌دهد که قوانین جدید و سیاست‌گذاری‌های کلانی را پایه‌گذاری کند که از طرح آمایش سرزمین نشات بگیرد و به این طرح توجه داشته باشد.

از موفقیت‌های قابل توجه ظرف ماه‌های گذشته فعالیت دولت یازدهم در حوزه معماری و شهرسازی، توجه دوباره به آمایش سرزمین پس از دهه‌ها و سال‌ها است و الان لازم است تا با توجه بیشتر به آن بسیاری از دل‌نگرانی‌های زیست محیطی که پیش از این دغدغه دولت‌ها نبوده است، برطرف و ساماندهی شود. اکنون زمان آن گذشته است که دولت به صورت مقطعی طرح‌های انتقال پایتخت و جلوگیری از مهاجرت به کلان‌شهرها را دنبال کند، بلکه نیازمند آن هستیم که در مورد سرزمین، شهرها و روند افزایشی جمعیت با برنامه‌های بلندمدت برخورد مناسب صورت گیرد.

این در حالی است که ظرف ماه‌های تصدی دولت یازدهم، در حوزه معماری کار مهمی انجام نشده است، هر چند به صورت موردی چند گامی در مقابله با برخی بی‌ضابطگی‌ها در شهرداری‌ها برداشته شده اما فشار سرمایه در اغلب موارد مانع از پیشروی این آینده نگری‌ها شده است.لازم است وزارت راه و شهرسازی در این زمینه با استفاده از متخصصان و صاحبنظران حوزه معماری و شهرسازی آینده روشنی برای معماری کشور ترسیم کند.

 

 

 

انتهای پیام

توجه، شهرسازی، غفلت ، معماری
Comments (0)
Add Comment