تامین آب به روش بازچرخانی آب های نامتعارف

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب وزارت نیرو گفت: مطابق طرح جامع آب، وزارت نیرو باید ۳۲ میلیارد متر‌مکعب آب از طریق بازچرخانی آبهای نامتعارف تامین کند.




محمد ابراهیم‌نیا در نخستین جشنواره فناوری آب در دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه اهمیت آب در توسعه کشورها بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: وزارت نیرو در نظر دارد در راستای اجرای سندی که به تازگی تدوین کرده، میزان مصرف آب تجدیدپذیر را در یک افق معین از 86 درصد کنونی به 69 درصد کاهش دهد.




مدیر‌کل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه آب کالایی است با ارزش و غیر قابل جایگزین که نقش محوری در آمایش سرزمین دارد، افزود: آب در قرن 21 دغدغه و سرتیتر اغلب کشورها حتی کشورهای توسعه‌یافته است و بحران آب سومین ریسک سیستماتیک در دنیاست.





وی با اشاره به اینکه متوسط بارش کشور 243 میلیمتر است و سرانه آب تجدیدپذیر کشور 1450 متر‌مکعب است، اظهار داشت: در سال 1420 جمعیت ایران به 108 میلیون نفر می‌رسد و در صورتی که همین روند مصرف آب ادامه یابد بیش از 92 درصد آب تجدیدپذیر خود را استفاده خواهیم کرد و این در حالی است که کشورها حق ندارند بیشتر از 40 درصد آب تجدیدپذیر را استفاده کنند.




ابراهیم‌نیا با بیان اینکه سرمایه آبی ایران 400 میلیارد متر‌مکعب است که از این میزان 270 میلیارد متر‌مکعب تبخیر می‌شود و تنها 116 میلیارد متر‌مکعب قابل استفاده است، گفت: طرح جامع آب کشور حدود 8/10 میلیارد حقابه تالابها را به شرطی که کاهش آب در بخش کشاورزی اتفاق بیفتد به رسمیت شناخته شده است.




وی با اشاره به اینکه آبهای نامتعارف در برنامه ششم توسعه به رسمیت شناخته شده است، گفت: دریای عمان گنج پنهانی است و ما نتوانسته‌ایم از ارزش افزوده این دریا استفاده کنیم و به همین دلیل سواحل مکران مورد توجه قرار گرفته است.





ابراهیم‌نیا با اشاره به اینکه اقتصاد کشور به سمت اقتصاد دریا‌محور و جایگزینی آن با اقتصاد نفت است، افزود: حجم عظیمی از پروژه‌های مبتنی بر آب دریای عمان در حال تنظیم است و لازم است ارزیابی استراتژیکی و محیط زیستی آن با دقت انجام شود.




مدیر‌کل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به اینکه وزارت نیرو استفاده از آب دریای عمان برای توسعه سواحل مکران را در نظر گرفته است، گفت: استان خراسان رضوی در استفاده از پساب و بازچرخانی آب پیشرو بوده است.




ابراهیم‌نیا با بیان اینکه یکی از مطالعات کلان ملی در زمینه بازیافت و پساب در دانشگاه تهران در حال اجراست، گفت: بر اساس طرح جامع آب، تأمین آب از طریق آبهای نامتعارف حدود 32 میلیارد است که از این میزان، 8.26 میلیارد متر مکعب کشاورزی، 5.2 میلیارد متر مکعب مصارف شهری و حدود یک میلیارد متر مکعب برای صنعت در نظر گرفته شده است.




وی با اشاره به اینکه آلمان و فرانسه پیشرو در استفاده از پساب و بازچرخانی آب هستند، گفت: لازم است در دانشگاهها و مراکز علمی و در نگارش پایان نامه‌ها، مقالات علمی به مسائل بین‌رشته‌ای آب پرداخته شود.





عباس زارع؛ مشاور وزیر کشاورزی نیز در این جشنواره با اشاره به لزوم بهره‌وری آب و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری گفت: توسعه کشت گلخانه‌ای، حمایت از محصولات کشاورزی بر اساس شاخص بهره‌وری آب، تعیین شاخصهای بهره‌وری برای صادرات محصولات کشاورزی، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، استفاده از گیاهان مقاوم به خشکی و توجه به کشاورزی حفاظتی از جمله سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی در راستای استفاده بهینه از آب است.





وی با تاکید بر اینکه سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی عمدتاً در مسئله آب بوده و در این رابطه راهکارهایی به زیرمجموعه‌های این وزارتخانه داده شده است، خاطر نشان کرد: تحویل حجمی آب به مصرف‌کنندگان در یک زمان و مکان و همچنین استفاده از تمام تکنولوژی‌ها و اصلاح الگوی مصرف آب از راهکارهای مهم در مسئله آب بوده که باید به آن توجه شود.




مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی افزود: باید مصرف آب را در ضایعات محصولات کشاورزی کاهش دهیم چرا که 9 میلیارد متر مکعب در ضایعات محصولات کشاورزی آب مصرف می‌شود.




غلامعلی منتظر؛ «معاون پژوهش و برنامه‌ریزی بنیاد ملی نخبگان» نیز در این جشنواره با انتقاد از این تفکر که اساتید دانشگاهها نباید به نیازها و مسائل کشور کاری داشته باشند، خاطر‌نشان کرد: در سالهای اخیر یکی از معضلات و نقاط ضعف این بوده است که دانشمندان کشور را از دغدغه‌های اجتماعی تهی کردیم.




معاون پژوهش و برنامه‌ریزی بنیاد ملی نخبگانبا اشاره به اینکه جامعه علمی کشور و دانشمندان باید بتوانند فارغ از دیدگاههای سیاسی نظرشان را درباره مسائل علمی بیان کنند، اظهار داشت: ما درصددیم در افق 5 ساله، به جایی برسیم که دستگاهها و نهادهای مختلف بتوانند نیازهای خود را با دانشگاهها و مراکز علمی بیان کنند و نخبگان نیز بتوانند در حال مسائل کشور با آنان کمک کنند.





غلامعلی منتظر با بیان اینکه نتایج برگزاری جشنواره‌های مختلف در سطح دنیا نشان داده حدود 25 تا 30 درصد اختراعات قابلیت سرمایه‌گذاری دارند، افزود: برگزاری چنین جشنواره‌هایی مقطعی و نقطه‌ای نیست و در این جشنواره 25 اختراع مورد شناسایی قرار خواهد گرفت و مخترعین برگزیده مرحله توانمندسازی را در طول مدت 18 ماه تا 5.4 سال طی خواهند کرد تا به مرحله تجاری‌سازی برسند.




کامران داوری؛ دبیر نخستین جشنواره فناوری آب با اشاره به اینکه نباید در رفع معضل کم آبی در کشور عجله کرد، گفت: مطالعات روی جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی، حکمرانی، مدیریتی آب چند دهه مورد غفلت قرار گرفته است اما خوشبختانه الان در دانشگاهها بدان پرداخته می‌شود.




دبیر جشنواره فناوری آب با اشاره به لزوم بازی دادن ذینفعان در بحث آب گفت: در مسئله آب، دانشگاه به معنای واقعی خود باید روشنگر باشد و وظیفه نوگرایی و حقیقت را باید آشکار کند.




داوری با تاکید براینکه در حال حاضر در مسئله آب هر کاری دلمان بخواهد انجام می‌دهیم خاطر‌نشان کرد: مسئله عقوبت و مجازات مدیران در کشور ما بسیار کمرنگ است و باید کسانی که با عدم توجه به تصمیمات کارشناسی دقیق، باعث مشکلات جدی به آب می‌شوند، مورد مجازات و عقوبت شدید قرار گیرند.






انتهای خبر

آببازچرخانیتاسیساتوزارت نیرو
Comments (0)
Add Comment