بحران بدعهدی های پیش فروش مسکن دولتی

در حال حاضر با افزایش بی‌‌رویه نرخ اجاره‌‌بها به ویژه در کلان‌‌شهرها، اقشار کم‌‌درآمد و مستاجران با شرایط طاقت‌‌فرسایی مواجه شده‌‌اند. 
به گزارش تاسیسات نیوز،  این در حالی است که از تامین مسکن دولتی برای این اقشار که از چند سال پیش نسبت به پرداخت آورده اقدام کرده‌‌اند، خبری نیست و حتی با طولانی شدن زمان تحویل خانه‌‌های دولتی، بسیاری از آنها به فکر انصراف از این طرح افتاده‌‌اند.

در حوزه مسکن با بحران مواجهیم
در همین رابطه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه مسکن با بحران مواجه هستیم، گفت: در کلان‌شهری مثل تهران، اگر مسکن نداشته باشید برای پرداخت اجاره‌‌بها، باید کل درآمد و حقوق خانواده خود را پرداخت کنید.
جبار کوچکی‌‌نژاد درخصوص میزان رعایت مصوبه ۲۵ درصدی افزایش اجاره‌‌بها توسط مالکان، گفت: مصوبه مجلس زمانی اثرگذار است که تاثیر آن در جامعه احساس شود؛ به عبارت دیگر وقتی تصویب می‌کنیم که اجاره‌‌بها بیش از ۲۵ درصد افزایش پیدا نکند، اما از سوی دیگر تورم بیش از ۳۵ درصد افزایش پیدا می‌کند، خود به خود این‌‌گونه مصوبات نقض می‌شود.
وی ادامه داد: ما نباید با تعیین درصد به دنبال کنترل اجاره‌‌بها باشیم، بلکه باید برای دولت تکلیف کنیم که مطابق با تورم، اجاره‌‌بها را مدیریت کند.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در حوزه مسکن با بحران مواجه هستیم، گفت: قرار بود سالی یک میلیون مسکن بسازیم تا طبقات پایین جامعه و همچنین اقشار جوان که در سن ازدواج هستند، با تامین مسکن بتوانند زندگی راحت‌‌تری داشته باشند. اما نداشتن مسکن باعث می‌شود خانواده‌ها با بحران مواجه شوند، زیرا در کلان‌شهری مثل تهران، اگر مسکن نداشته باشید، برای اجاره باید کل درآمد و حقوق خانواده خود را پرداخت کنید.
کوچکی‌‌نژاد خاطرنشان کرد: بانک‌ها در طرح نهضت ملی مسکن از مردم پول گرفتند، اما مسکن آن‌ها را تحویل نمی‌دهند و احتمالا این بحران در بسیاری از شهر‌های کشور فراگیر شود و نزدیک به یک میلیون متقاضی، درخواست استرداد پول‌‌هایشان با احتساب تورم را داشته باشند؛ چون بانک‌ها پای کار نیامدند و مردم دچار بحران شدند.

شکایت‌‌های متقاضیان مسکن دولتی
در همین رابطه علی یکی از متقاضیان مسکن ملی پرند می‌‌گوید: پدرمان فوت کرده و سرپرستی مادرم و خواهرانم را برعهده دارم. سال‌‌هاست که در جنوب تهران از مستاجری رنج بسیاری می‌‌بریم. به امید رهایی از مستاجری در سال ۱۴۰۰ در مسکن ملی پرند تهران ثبت‌‌نام کردم، با اینکه واجد شرایط هستیم و وضیعت ما در سیستم تایید نهایی شده، اما نزدیک به ۳ سال است که بلاتکلیف مانده‌‌ایم و حتی برای ما حساب باز نکرده‌‌اند.
وی ادامه می‌‌دهد: از مسئولان محترم عاجزانه خواهشمندم رسیدگی کنند، کمک‌‌مان کنند، حساب باز کنند، برای ما تعریف پروژه انجام دهند تا بتوانم زودتر برای مادرم و خواهرانم یک واحد مسکن ملی به عنوان یک سرپناه بگیرم.
به گفته این متقاضی، با گذشت ۳ سال اما همچنان بلاتکلیف و منتظر مانده‌‌ایم و کسی پاسخگو نیست. به هرجا مراجعه کردیم جوابی نگرفتیم، هر بار از شرکت عمران پرند پیگیر شدیم، گفتند اول باید تامین زمین شود! سوال من این است که پس کی؟ ۳ سال گذشت اما هنوز تامین زمین نشده پس کی می‌‌خواهند مسکن بسازند و به ما مردم تحویل بدهند؟ وضیعت زندگی ما بسیار بحرانی و نامساعد است. امیدوارم مسئولین دلسوز و مردمی شرایط سخت ما را درک کنند و به خاطر خدا کمکمان کنند. منتظر یاری و کمک مسئولان محترم هستیم.
یکی دیگر از متقاضیان نیز در این باره می‌‌گوید: هنوز واحدهای مسکن مهر باقی مانده هم تعیین تکلیف نشده و به اتمام نرسیده است و هیچ دولتی زیر بار کارهای دولت قبلی نمی‌رود. آقای آخوندی افتخار می‌‌کرد که یک واحد مسکن مهر در دولت وی ساخته نشده است. بهترین کار اتمام پروژه‌‌های طرح مسکن ملی و تعیین تکلیف نهایی این پروژه است و بهتر است مابقی واحد‌های نیمه‌‌کاره به صورت خودمالکی واگذار شود.
همچنین متقاضی دیگری می‌‌گوید: در سال ۱۴۰۰ ثبت‌‌نام کردیم، گفتند طی ۵ قسط ۲۰۰ میلیون تومان آورده متقاضیان و۳۰۰ میلیون تومان وام نهضت ملی مسکن خواهد بود. حالا بعد ۳ سال می‌‌گویند که  ۵۸۰ میلیون تومان آورده لازم است؛ به علاوه ۸۰۰ میلیون تومان وام نهضت ملی مسکن. این در حالی است که در چنین شرایطی حقوقم ماهانه ۱۳ میلیون تومان است. ضمن اینکه هنوز کلنگ افتتاح هم به زمین نزده‌‌‌‌اند.
گوهری از شهروندان تهرانی نیز می‌‌گوید: برای ما که خانه خریدن آرزو شده، خدا باید به ما رحم کند، با این صاحب‌‌خانه‌‌هایی که هر روز نرخ اجاره و رهن را بالا می‌‌برند و هیچ ارگانی هم پاسخگو نیست.
در عین حال یکی دیگر از متقاضیان مسکن دولتی در این زمینه می‌‌گوید: ما صبر می‌‌کنیم. قرار نیست در ایران واحدهای مسکن دولتی را به‌‌موقع تحویل دهند، اما با دو سه سال پیگیری بالاخره تحویل می‌‌دهند. همان‌‌گونه که ۹۵درصد واحدهای مسکن مهر را تحویل دادند. اکنون نیز از مردم پول گرفته‌‌اند، زمین مسطح و آماده شده، بعضا اسکلت و بعضی پروژه‌‌ها سقف زده شده که انشاالله با کمی تاخیر آماده خواهد شد. ما انصراف نمی‌‌دهیم. چون به این امید بودیم، وگرنه آن زمان در روستاها ملک خریده بودیم.

افتتاح پروژه های مسکونیبازار مسکنپیش فروش مسکن
Comments (0)
Add Comment