ایجاد سامانه‌های نمک‌زدایی آب‌های ژرف با همکاری دانش‌بنیان‌ها

توافق‌نامه همکاری در زمینه گسترش فعالیت‌های تأمین آب شرب از منابع آب ژرف در استان سیستان و بلوچستان با به‌کارگیری ظرفیت‌های فناورانه بین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت نیرو امضا شد.
به گزارش تاسیسات نیوز، ارتقای تاب‌آوری و کاهش وابستگی به منابع آبی برون‌مرزی تأمین‌کننده آب استان سیستان و بلوچستان، استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری‌ها و تجربیات موجود در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به‌منظور کاهش هزینه‌ها و تسریع در دسترسی به آب آشامیدنی سالم و توسعه فناوری مرتبط با مطالعات اکتشاف، حفاری و استحصال از منابع آب‌های ژرف از جمله اهداف تفاهم‌نامه همکاری بین سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و علی اکبر محرابیان وزیر نیرو است که به امضای طرفین رسیده است.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای بهره مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاران داخلی برای مطالعات، اکتشاف، حفاری و استحصال آب شرب در استان سیستان و بلوچستان از منابع آب ژرف اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است و وزارت نیرو متعهد شده تا نسبت به انتقال و توزیع آب استحصال شده از چاه‌های مطالعاتی اکتشافی موجود و طرح‌های بعدی اقدام کند.
به نقل از مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، تاکنون سه چاه ژرف در منطقه سیستان با هدف ارتقای فناوری‌های اکتشاف و حفاری به مرحله بهره‌برداری رسیده که امکان تأمین آب شرب مردم این منطقه را تسهیل کرده است. پس از آنالیز کیفی آب استحصال‌شده، فناوری بهینه برای تصفیه هرکدام از این منابع، تعیین و با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان، واحدهای نمک‌زدایی طراحی و ساخته شد.
از جمله این سیستم‌ها، دستگاه نمک‌زدایی به روش الکترودیالیز معکوس در محل چاه شماره ۳ سیستان و همچنین دستگاه نمک‌زدایی RO با فیلتر سرامیکی در محل چاه شماره ۲ سیستان با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به صورت پایلوت است.
آبهای ژرفتامین آب شربتهیه آب شیرین
Comments (0)
Add Comment