اولویت‌بندی میدان‌های نفتی مرزی

به گزارش تاسیسات نیوز، از میان 9 میدان نفتی که عراق قصد دارد برای توسعه آنها سرمایه‌ خارجی جذب کند، در مرز قرار داشتن آنها نشان از اهمیت تسریع برداشت از میادین مشترک نفتی دارد. نگاهی به لیست میدان‌های نفتی معرفی شده نشان می‌دهد سه میدان در امتداد مرز کویت واقع شده است.





در حال حاضر میادین نفتی مشترک در مرز عراق و کویت در حال توسعه هستند که مهم‌ترین آنها میدان نفتی «رمیله» است. عراق از این میدان نفتی که در سمت کویت با نام «رتقه» شناخته می‌شود روزانه 5/ 1 میلیون بشکه نفت برداشت می‌کند.





اما بیشترین تعداد از 9 میدان معرفی شده برای توسعه، ‌در امتداد مرز ایران و عراق قرار دارد؛ پنج بلوک نفتی که در مجموع 9 پروژه نفتی را تشکیل می‌دهد. بلوک نفتی هویزه شامل دو منطقه نفتی با نام «هویزه» و «هویزه جنوبی» است. هویزه در حال حاضر از سوی شرکت نفت میسان (MOC) عراق اداره می‌شود و اولین چاه این میدان نفتی در اوایل ماه جاری میلادی حفر شد.





عراق مدت‌ها است که برای توسعه میادین نفتی مشترک با ایران در حال تلاش است. در سال 2010 عراق و ایران در رابطه با توسعه میدان نفتی هویزه در کنار سه پروژه سندباد (یادآوران)، نفت‌خانه و نفت‌خانه جنوبی مذاکراتی داشتند. میدان نفت‌خانه در استان دیالی ساختار مشابهی با میدان نفت‌شهر (نام این میدان در سمت ایران) در ایران دارد.




در این میان اگرچه ایران قصد دارد سهم خود از تولید این میادین مشترک را در قالب الگوی قراردادهای جدید نفتی به سرمایه‌گذاران خارجی واگذار کند، اما روند این واگذاری بسیار کند پیش‌می‌رود. در حال حاضر تولید ایران از میدان نفت‌شهر، 5500 بشکه نفت خام سبک است و حدود 4/ 3 میلیون مترمکعب گاز نیز از این میدان خارج می‌شود که توسط فلرها سوزانده می‌َشوند زیرا ابزاری برای بهره‌برداری از آن وجود ندارد. اما این میدان در قلمرویی قرار دارد که دولت مستقل کردستان بر سر آن بحث دارد.





از دیگرسو این منطقه هنوز درگیر جنگ با گروه تروریستی داعش است. عراق در اواسط سال 2014 به شکل ویژه نواحی اطراف میدان نفتی نفت‌خانه را تقویت کرد تا از تصرف منطقه توسط نیروهای کرد که مشغول مبارزه با داعش بودند، جلوگیری کند. عراق همچنین یک بلوک نفتی در خلیج فارس را نیز در لیست میادین مورد نظر برای توسعه ارائه کرده است.





در صورتی‌که سرمایه مورد نیاز برای توسعه این بلوک دریایی جذب شود، این نخستین بار خواهد بود که عراق از میدانی در دریا، نفت برداشت می‌کند. اما واگذاری این میدان نفتی ساحلی برای عراق کار ساده‌ای نخواهد بود زیرا عراق دارای یک خط ساحلی بسیار کوچک در خلیج فارس است که هر شرکتی که تصمیم به سرمایه‌گذاری در این میدان نفتی داشته باشد را از نظر اجرایی به دردسر خواهد انداخت. از دیگر سو بعید به نظر می‌رسد که این بلوک نفتی در قلمروی ایران یا کویت نباشد.





اما عراق دو ماه پیش از این اولین حفاری‌ها در میدان نفتی هویزه را آغاز کرد. این میدان نفتی که در نزدیکی مرز ایران قرار دارد، ممکن است یک میلیارد بشکه ذخیره داشته باشد و از سوی شرکت نفت میسان که شرکتی عراقی است توسعه خواهد یافت. ظرفیت تولید نفت عراق در حال حاضر روزانه 7/ 4میلیون بشکه است.





این کشور که پس از عربستان سعودی دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، برای افزایش ظرفیت تولید تا 5 میلیون بشکه در روز برنامه دارد. تولید روزانه نفت عراق در حال حاضر 3/ 4 میلیون بشکه در روز است و به نظر می‌رسد عراق برای تکمیل ظرفیت تولید نفت خام تا سقف 5 میلیون بشکه در روز، بر میادین مشترک تمرکز ویژه‌ای کرده است.





با تمام این تفاسیر، عراق در حالی در زمینه برداشت از میادین مشترک نفتی از ایران سبقت گرفته است که کارشناسان امیدوار هستند با انعقاد قراردادهای جدید نفتی و توسعه برداشت از میادین مشترک نفتی، ایران تا پنج سال آینده و با یک سرمایه‌گذاری حداقل 18میلیارد دلاری در کل میدان‌های غرب کارون، بتواند سهم برداشت خود از میادین مشترک نفتی را به عراق برساند.





براساس هدف‌گذاری‌های انجام شده، برداشت نفت از میدان‌های دشت آزادگان (آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی، یادآوران) تا پایان سال ۹۸ به حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید. در حال حاضر برداشت ایران از تمامی میدان‌های نفتی غرب کارون، بیش از 330 هزار بشکه است در حالی‌که این میزان تا پیش از دولت یازدهم روزانه ۵۰ هزار بشکه در روز بود. با این وجود ایران هنوز راه زیادی تا رسیدن به سهمی برابر با عراق از میادین نفتی مشترک دارد که باید دید طبق اولویت‌بندی وزارت نفت در دولت دوازدهم به کجا خواهد رسید.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

تاسیساتنفت
Comments (0)
Add Comment