افرادی که نباید در کابینه باشند

شاید بیش از هفت یا هشت بار در دولت‌های مختلف شاهد چنین واکنش‌هایی از سوی جامعه و سیاسیون در خصوص کابینه اعلامی رئیس جمهور بوده‌ایم.
به گزارش تاسیسات نیوز، در زمان انتخابات یک فضای داغ و پرشور انتخاباتی است ،اما وقتی که کابینه می‌خواهد تشکیل شود کابینه از افراد زمینی  چیده می‌شود بالاخره ممکن است که به هر آدم زمینی هم انتقاداتی وارد باشد و انسان ایده‌آلی نباشد. ضمن اینکه افرادی که رای می‌دهند هر کدام برای خود ایده‌آل و ذهنیاتی دارند. درست مثل اینکه اگر به شما بگویند تیم فوتبال ایده‌آل خود را بچینید بهترین فورواردها  و دفاع‌ها را از همه باشگاه‌ها انتخاب می‌کنید. اما در عمل اگر بخواهید دست به این کار بزنید شاید امکان چیدن یک دهم آن تیم هم نباشد. 
این داستان در مورد شرایط فعلی نیز صدق می‌کند و شاید هر کسی در ذهن خودش افراد ایده‌آلی را  تصور کند و برخی حتی همان ایده‌آل را هم ندارند اما وقتی با فهرستی مواجه می‌شوند از افرادی که کم و بیش سوابقی دارند مواجه شوند شاید وا بروند و حس کنند که چه فکر می‌کردیم و چه شد. لذا تقریبا در همه دولت‌هایی که با ایده‌های مختلف تشکیل شده مشاهده کردیم.
در دولت اول و دوم آقای خاتمی،  دولت آقای احمدی نژاد در طیف خودشان  که وقتی کابینه معرفی می‌شد آنهایی که یک ایده‌آلی از اقای احمدی نژاد برای خود ساخته بودند نگاه می‌کردند که اینگونه نیست. در مورد دولت آقای روحانی نیز به همین گونه بود و در نهایت این پدیده دور از ذهن نیست و طبیعی است. البته خب هیچ وقت یک کابینه از بهترین وایده‌آل ترین آدم‌ها تشکیل نمی‌شود بلکه مهم این است که افرادی سر کار بیایند که نه  لیاقت‌ها و صلاحیت‌های این کار را دارند بلکه توافق اجمالی در بین نهادهای مرتبط روی آنها وجود داشته باشد. طبیعی است که رئیس جمهور در خلاء کابینه معرفی نمی‌کند.
درست است که اختیار انتخاب کابینه با او است، اما اینگونه نیست که بدون در نظر گرفتن کانون‌های قدرت دیگری که در کشور هستند و به خصوص مجلس که قرار است به اینها رای دهد نمی‌تواند فهرستی انتخاب کند که فردا نتواند آنها را از مجلس دربیاورد. لذا این خیلی مهم است که از قبل مذاکرات سازنده‌ای صورت گرفته باشد تا بتواند با این مجلسی که هست فهرستی را معرفی کند که کار کند. بنابراین کابینه و هیات وزیران از افراد بسیار ایده‌آل و نابغه و نخبه که از آنها بالاتر نیست تشکیل نمی‌شود بلکه باید از کسانی که حداقل صلاحیت‌های لازم را دارند و شرایط خوب کار کردن را هم دارند تشکیل می‌شود. یعنی به آنها امکان کار کردن داده شود و بتوانند خوب کار کنند.  البته که آقای پزشکیان از قبل هم گفته بود که قرار نیست کل افرادی که با آنها کار می‌کند را از بین مجموعه اصلاح‌طلبان برچیند ولی به عنوان یک اصلاح طلب از ایشان انتظاری دارم  و به نظر می‌رسد اغلب اصلاح طلبان هم داشته باشند که در کابینه عنصر ضد اصلاح طلب نباشد. چون آقای پزشکیان مورد حمایت اصلاح طلبان است و اگر در کابینه عناصری باشد که در ضدیت با اصلاح طلبان شهرت دارند این کابینه دوام  نمی‌آورد و کار عاقلانه‌ای نیست. هر چند که ممکن است افرادی باشند که منتسب به اصلاح‌طلبان نباشند ولی در  سوابق سیاسی آنها هم ضدیت با اصلاح طلبان ثبت نشده باشند و این امکان پذیر است.
سعید شیرزاد
انتخاب وزراانتخابات پرشوردولت چهاردهمسعید شیرزادکابینه
Comments (0)
Add Comment