اساسنامه تشکيل سازمان انرژي هاي تجديدپذير در مجلس

یکي از موضوعاتي که در بحث انرژي مورد توجه کارشناسان قرار دارد، استفاده از انرژي هاي نو و تجديد پذير در شرايط فعلي است.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، در دولت هاي قبل، سازمان هاي گوناگوني براي توسعه اين بخش از انرژي تاسيس و برنامه هاي بسياري تدوين شده است که متاسفانه به علت پاره اي از مشکلات به طور صد در صدي به اهداف خود نرسيدند.

اما از دولت يازدهم انتظارات بسياري در بخش انرژي خواهد بود که با برنامه ريزي و البته پيگيري و نظارت بر اجراي برنامه ها، به اين انتظارات پاسخ مناسبي داده شود.

براي پي بردن به اين انتظارات با مهندس يوسف آرمودلي دبير ستاد توسعه انرژي هاي تجديد پذير هم کلام شده ايم که در ذيل نتيجه آن را مي خوانيد:

 

*آقاي آرمودلي چه اولويت هايي براي دولت يازده در بحث انرژي وجود دارد؟

با توجه به نقشه راه کشور، يکسري اقدامات در بخش انرژي هاي تجديد پذير بايد صورت پذيرد که قطعا مد نظر دولت يازدهم هم خواهد بود.

 

*چه مواردي در نقشه راه انرژي هاي نو بيان شده است؟

در نقشه فوق چند هدف براي کار ترسيم شده است که مهمترين آنها بدين شرح است:

1) سازمان هاي ذي ربط براي توسعه استفاده از انرژي هاي نو و تجديدپذيربايد تقويت شوند. براي اين منظور سازمان جديدي بايد تشکيل شود که تمام اقدامات اين حوزه را تحت پوشش قرار دهد. تشکيل اين سازمان در شوراي عالي اداري دنبال شده است و اساس نامه اين سازمان براي تصويب به مجلس فرستاده شده و پس از تصويب سازمان فوق بايد شروع به کار کند.

2) در مرحله دوم بايد به بخش خصوصي براي تامين و توسعه فعاليت هاي خود کمک شود تا اين شرکت هاي خصوصي بتوانند در بخش سرمايه گذاري توليد انرژي توسط نيروگاه هاي بادي، خورشيدي، آبي کوچک و زمين گرمائي فعاليت خود را گسترش دهند.

3) در مرحله بعدي بايد بخش صنعت و ساخت داخلي تجهيزات مرتبط با انرژي هاي تجديدپذير مورد حمايت قرار گرفته و روز به روز تقويت شوند.

 

*آيا در بخش تحقيقات نيز کاري انجام شده است؟

در تمام موارد بالا، به علت نو بودن مباحث، بايد تحقيق و پژوهش انجام گرفته تا بتوانيم در اجراي طرح هاي خود با تکنولوژي روز حرکت کنيم.

در حال حاضر با توجه به حمايت هاي انجام گرفته از سوي دولت، در توليد مقاله هاي علمي از رتبه 53 جهان به رتبه 12 رسيده ايم و کشور جايگاه علمي مناسبي در بخش انرژي هاي تجديدپذير دارد.

 

*آيا در بخش سرمايه گذاري هم پيشرفت به مانند بخش علمي بوده است؟

متاسفانه خير.

در توليد انرژي الکتريکي، به جهت ارزان بودن سوخت هاي فسيلي در کشور و فراواني آنها، توجه خاصي به انرژي هاي تجديدپذير نشده و البته دولت هم اين بحث را جدي نگرفته و عملکردي کلي در اين بخش مناسب نبوده است.

 

*آيا براي حضور درعرصه هاي بين المللي برنامه ريزي شده است؟

در دنيا آژانسي وجود دارد به نام آژانس انرژي هاي تجديدپذير که متولي توسعه اين نوع انرژي ها در سطح جهان است و قطعا عملکرد کشورها را تحت نظر قرار مي دهد.

اين نظارت ها بسيار مهم بوده و حضور ما در اين آژانس و در تنظيم مقررات اين سازمان بسيار ارزشمند خواهد بود.

 

*آيا سازمان جديدي که مراحل تاسيسش انجام گرفته است آيا فعاليتش موازي کاري با ساير سازمان هاي فعال در بخش انرژي هاي نو نيست؟

خير.

اين سازمان نيز زير مجموعه وزارت نيرو خواهد بود، يعني تمام امکانات مجموعه انرژي هاي تجديدپذير و نو که هم اکنون در وزارت نيرو فعال هستند، به سازمان فوق منتقل خواهند شد.

البته در معاونت فناوري رياست جمهوري نيز بخشي براي توسعه اين نوع انرژي ها وجود دارد که به نام ستاد توسعه انرژي هاي تجديدپذير معروف است . کار آن تحقيق و ايجاد زيرساخت هاي لازم در مراکز علمي و دانشگاهي براي توسعه تحقيقات است.

منبع:موج  

پایان پیام/.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment