از عمران روستاها در گرو عوارض گاز مصرفی تا فراخوان جهانی برای کیسه هوا

 

با تصویب نمایندگان مجلس عوارض 10 درصدی مصرف گاز صرف لوله‌کشی گاز به روستاها و استاندارد‌سازی سامانه گرمایشی و سرمایشی مدارس می‌شود.

 

 

با تصویب مجلس، دولت مکلف است تا پایان تکالیف تعیین شده ذیل علاوه بر دریافت نرخ گاز به ازای مصرف هر متر‌مکعب گاز طبیعی 10 درصد بهای گاز مصرفی به استثنای خوراک پتروشیمی‌ها را به‌عنوان عوارض از مشترکان دریافت و به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

 


 

 

شاخصه های فی خوراک گاز مشخص شد

 

بر‌اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، وزارت نفت مکلف به تعیین قیمت خوراک گاز و خوراک مایع تحویلی به واحدهای صنعتی، پالایشی و پتروشیمی‌ها بر‌اساس معیارهای تعیین شده مجلس شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی معیارهای تعیین قیمت خوراک گاز و خوراک مایع تحویلی به واحدهای صنعتی، پالایشی و پتروشیمی‌ها را به این شرح تعیین کردند.1- متناسب با معدل وزنی درآمد حاصل از فروش گاز یا مایع تحویلی برای سایر مصارف داخلی، متوسط قیمت گاز یا مایع صادراتی و وارداتی، قیمت محصول، حفظ قابلیت رقابت‌پذیری محصولات تولیدی در بازارهای بین‌المللی و بهبود متغیرهای کلان اقتصادی.2 – ایجاد انگیزه و امکان جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی.3 – اعمال تخصیص پلکانی تا 30 درصد با انعقاد قرارداد بلندمدت برای واحدهایی که بتوانند جهت تامین مواد اولیه واحدهای پتروشیمی داخلی که محصولات میانی و نهایی تولید می‌کنند و زنجیره ارزش افزوده را افزایش دهند. در این قرارداد بنگاه‌هایی که در مناطق کمتر توسعه یافته راه‌اندازی می‌شوند، از تخفیف بیشتری برخوردار می‌شوند.تبصره 1) در صورت قطع یا کاهش خوراک گاز و خوراک مایع واحدهای مشمول این بند خارج از قرارداد و با اراده دولت، وزارت نفت مکلف است برابر ماده 25 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب 16 بهمن 1390 خسارت وارده را از محل خوراک تحویلی در مراحل بعدی جبران کند.تبصره 2) در خرید محصولات پتروشیمی توسط یا به دستور دولت، قیمت بورس مبنای عمل است و یارانه مورد نظر دولت برای مصرف‌کنندگان داخلی در اختیار دستگاه‌های ذیربط قرار می‌گیرد.آیین‌نامه اجرایی این ماده مشتمل بر تخفیف‌های پلکانی و نحوه جبران خسارت، دامنه صنایع مشمول و چارچوب قراردادهای بلندمدت و سایر ضوابط مربوطه توسط وزارتخانه‌های نفت، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی حداکثر ظرف مدت 6 ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

 

 

شروع فعالیت رسمی شیرین سازی گاز در پارس جنوبی

 

پس از سفر اخیر وزیر نفت به منطقه پراهمیت عسلویه، روز گذشته شاهد ورود گاز ترش تولیدی از این منطقه به پالایشگاه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی بودیم و این انتظار وجود دارد تا در روزهای آینده گاز شیرین‌شده به شبکه توزیع داخلی تزریق شود. در این رخداد که با نشست خبری شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی کشور به‌عنوان پیمانکار اصلی این پروژه همراه شد مهندس امامی مدیر عامل این شرکت و دکتر دلیری مدیریت پروژه‌های کلان و زیربنایی و جمعی از صاحب نظران این عرصه به سوالات مطرح شده پاسخ دادند. با توجه به نزدیکی به روزهای سرد سال که انتظار افزایش تقاضای گاز در شبکه توزیع خانگی وجود دارد افزایش تزریق 25 میلیون مترمکعب در روز از فاز 17 و 18 پارس جنوبی در دی‌ماه قابل پیش‌بینی خواهد بود.

 

مهندس امامی در ابتدا ضمن تشکر از وزارت نفت و مدیران اصلی این حوزه نسبت به تامین مالی پروژه‌ها اعلام کرد که خوشبختانه دولت به تعهد خود عمل کرد و پیمانکاران زیر‌مجموعه توانستند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند. وی افزود: در سطح کشور پیمانکاران عمومی که بتوانند صفر تا صد یک پروژه را به پایان برسانند محدود است و اعتماد دولت به این قبیل شرکت‌ها می‌تواند توان عملیاتی آنها را افزایش دهد که داده مهمی برای افزایش توان فنی و مهندسی در داخل خواهد بود. امامی ضمن اشاره به نقش کلیدی و حساس این قبیل شرکت‌ها گفت: هنوز هم در حال دست و پنجه نرم کردن با تحریم‌ها هستیم و دست ما بسته است، زیرا نوع فعالیت به نسبت زمان پیش از تحریم‌ها کاملا دگرگون شده است.

در ادامه دکتر دلیری مدیر پروژه‌های کلان این شرکت گفت: این پروژه از معدود پروژه‌هایی است که فقط پیمانکاران ایرانی در آن دخالت داشته‌اند. وی افزود: در گذشته یک شرکت خارجی به همراه یا بدون شرکت‌های داخلی آن هم به‌عنوان پیمانکاران دست چندم اقدام به انجام پروژه‌هایی از این دست می‌کردند ولی امروز این توانمندی در داخل آن هم برای پروژه‌های بزرگ گازی به‌وجود آمده است. دلیری وجود شرکت‌های قدرتمند داخلی را یک مزیت برای صنعت نفت و گاز کشور دانست که جلوی سوء‌استفاده خارجی‌ها را از شرایط تحریمی خواهد گرفت. وی افزود: نزدیک به 55 درصد هزینه کلی این پروژه متوجه ساخت تجهیزات است که تلاش کردیم بخش بزرگی از آنها را از منابع داخلی تهیه کنیم تا جایی که ضمن اعتماد به پتانسیل‌های تولیدی، برخی از شرکت‌ها را ترغیب به دست یافتن به تکنولوژی‌های نوینی کرده‌ایم که تاکنون در داخل کشور وجود نداشت که هم‌اکنون نصب شده و در حال فعالیت است.

در ادامه مهندس امامی ضمن بیان شباهت‌ها بین فاز 17 و 18 و فازهای 4 و 5 گفت: به دلیل موقعیت‌های چاه‌های این فاز و برای رسیدن به گاز مورد نیاز به جای یک سکو چهار سکو پیش‌بینی شد تا بتوانیم به مرور زمان به ظرفیت تولید 50 میلیون مترمکعب گاز در روز برسیم. وی ضمن اعلام افزایش مرحله به مرحله میزان تولید در این پالایشگاه افزود: در چهار مرحله به ظرفیت تولید 50 میلیون مترمکعب خواهیم رسید که افزایش 5/12 میلیون مترمکعب را در هر مرحله اجرا خواهیم کرد. وی رسیدن به ظرفیت تولید 25میلیون مترمکعب در روز را تا اواسط بهمن ماه نوید داد و افزود: برای استفاده حداکثری از حوزه‌های مشترک بین ایران و کشورهای همسایه تمام تلاش و جدیت خود را به کار گرفته‌ایم و به این منظور یک انشعاب از فاز 18 به فازهای 15 و 16 احداث کرده‌ایم تا بتوانیم حداکثر استفاده را از ظرفیت‌های فعلی داشته باشیم.

شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران به‌عنوان یکی از شرکت‌های مهم زیر‌مجموعه ایدرو با بیش از 40 سال سابقه به‌عنوان یکی از پیمانکاران عمومی و مجری طرح‌های EPS در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی محسوب می‌شود.

 

 

تعیین قیمت نفت سال 2015

 

روز به روز سیگنال‌های منفی که نشان از افت قیمت نفت در سال 2015 میلادی دارند در حال افزایش است و بازار نفت نیز تحت تاثیر آن ریزش می‌کند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در آخرین گزارش ماهانه خود پیش‌بینی بهای نفت در سال آینده میلادی را نسبت به گزارش ماه پیش این موسسه 15 دلار کاهش داده است. دیروز در لحظه تنظیم این گزارش، نفت خام آمریکا با ریزش بیش از یک دلاری نسبت به روز پیش از آن به قیمت 79/62 دلار بر بشکه معامله شد. در عین حال نفت برنت نیز با 94 سنت کاهش به قیمت 90/65 دلار بر بشکه رسید. بر‌اساس آخرین به روز رسانی سایت رسمی اوپک، سبد نفتی این سازمان روز سه شنبه به 33/62 دلار رسید. بر این اساس نفت همچنان در کمتر از کف 5ساله خود معامله می‌شود و هرچند که افت شاخص دلار طی دو روز گذشته اندکی از قیمت نفت حمایت می‌کند، اما بازار نفت همچنان تحت تاثیر پیش‌بینی‌های منفی در وضعیت «خرسی» (انتظار افت قیمت) به سر می‌برد.

 

بعد از کاهش پیش‌بینی بهای نفت در سال 2015 توسط بسیاری از موسسات و بانک‌هایی که بازار نفت را رصد می‌کنند این‌بار اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماهانه خود از ماه نوامبر در‌باره وضعیت بازار انرژی در جهان پیش‌بینی قیمتی خود را کاهش داد. بر‌اساس این گزارش در سال 2015، میانگین قیمت نفت WTI و برنت به ترتیب به 63 و 68 دلار به ازای هر بشکه خواهد رسید که 15دلار از پیش‌بینی قبلی این سازمان کمتر است.

بر‌اساس این گزارش، نفت در بازار آتی با قیمت‌های متفاوتی معامله می‌شود که این نشان‌دهنده عدم قطعیت شدید در این بازار است؛ به‌طوری که قیمت‌ها در این قراردادها در دامنه 51 تا 89 دلار به ازای هربشکه گسترده است و این بیانگر نبود تفکر واحد درخصوص آینده بازار نفت است. از طرفی احتمال واکنش اوپک به تداوم کاهش بهای نفت و نبود پیش‌بینی موثقی که دلالت بر تاثیر کاهش بهای نفت روی تولیدات شیل داشته باشد، موجب شده پیش‌بینی بازار نفت را با عدم قطعیت مواجه کند.در این میان همان طور که پیش‌تر به افزایش مازاد عرضه و رسیدن آن به بیشترین مقدار خود و احتمال افت قیمت در نیمه نخست سال 2015 در گزارش‌های «دنیای اقتصاد» نیز اشاره شده بود،EIA پیش‌بینی قیمت‌ها در نیمه نخست سال 2015 را با کاهش بیشتری لحاظ کرده است. به‌طوری که در سه ماه دوم 2015، میانگین قیمت نفت WTI و برنت به ترتیب 58 و 64 دلار پیش‌بینی شده است. این موسسه بین‌المللی انرژی در ادامه گزارش خود می‌افزاید که در نیمه دوم سال آینده شاهد رشد قیمت نفت خواهیم بود، به‌طوری‌که قیمت نفت‌های مزبور برای سه ماه چهارم به ترتیب به 67 و 73 دلار بر بشکه می‌رسد.

 

احتمال تشکیل نشست اضطراری اوپک

به گزارش «دنیای اقتصاد»، علاوه بر گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا بسیاری از پیش‌بینی‌های تحلیلگران دال بر تداوم افت قیمت نفت طی سال 2015 میلادی به خصوص در نیمه اول این سال دارند. از طرفی کاهش قیمت نفت توسط بزرگ‌ترین‌ تولیدکنندگان اوپک، عراق و عربستان، احتمال وقوع جنگ قیمتی بین اعضای اوپک را تقویت کرده است و بر همین اساس احتمال ریزش بهای نفت به کمتر از سطح‌های کنونی افزایش یافته است. روز سه‌شنبه محمد صادق معماریان، رئیس اداره بررسی‌های بازار نفت وزارت نفت ایران در کنفرانسی در دوبی اظهار کرد که اگر اعضای اوپک اتحاد خود را از دست بدهند یا در صورت وقوع جنگ قیمتی بین این کشورها احتمال افت قیمت به حدود 40 دلار بر بشکه دور از انتظار نخواهد بود. روز گذشته بلومبرگ با درج این خبر اعلام کرد افت بهای نفت در این روز به سبب اظهارات این مقام نفتی ایران بوده است. در این بین برخی از پیش‌بینی‌ها بر نشست اضطراری اوپک در صورت تداوم کاهش بهای نفت دلالت دارند، به‌طوری‌که در گزارش EIA نیز به آن اشاره شده است؛ در این گزارش آمده است که تداوم روند کاهشی بهای نفت ممکن است عربستان و دیگر اعضای اوپک را متقاعد کند که برای جلوگیری از کاهش بهای نفت نشست اضطراری تشکیل دهند. به گزارش رویترز، روز سه‌شنبه وزیر انرژی الجزایر نیز اظهار کرد که ممکن است پیش از نشست ژوئن سازمان کشورهای صادرکننده نفت اعضای این سازمان در راستای کنترل افت قیمت نشست اضطراری برگزار کنند. وی در این خصوص گفت: ما تلاش خود را برای کاهش 2 میلیون بشکه‌ای عرضه نفت از طریق تعامل با کشورهای عضو اوپک و غیراوپک ادامه می‌دهیم.وزیر نفت کشورمان به تازگی در اظهاراتی اعلام کرد که برگزاری نشست اضطراری اوپک منوط به اجماع همگی کشورهای عضو است.

 

تداوم افزایش مازاد عرضه

در گزارش اخیر EIA تولید نفت آمریکا در سال 2015 فقط 100 هزار بشکه نسبت به پیش‌بینی قبلی این سازمان کمتر لحاظ شده و بر‌اساس آن تولید این کشور حدود 3/9 میلیون بشکه در روز پیش‌بینی شده است و همچنین تولید نفت آمریکا در سال جاری 6/8 میلیون بشکه در روز برآورد شده است. این در حالی است که پیش‌بینی مصرف جهانی نفت در همین سال را نیز 200 هزار بشکه نسبت به پیش‌بینی ماه گذشته کاهش داده که بر‌اساس افت 3/0 درصدی پیش‌بینی GDP جهانی بوده است. بر‌اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا مازاد عرضه در سه ماه اول سال آینده به 670 هزار بشکه خواهد رسید که این افزایش مازاد عرضه در سه ماه دوم این سال ادامه داشته و به 870 هزار بشکه می‌رسد.به گزارش «دنیای اقتصاد» بر‌اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میانگین تولید اوپک در سال جاری میلادی 100 هزار بشکه در روز کمتر از سال گذشته خواهد بود که این مقدار در سال آینده نیز با کاهش 100 هزار بشکه‌ای مواجه خواهد شد و به حدود 67/29 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.تمام این مسائل نشان می‌دهد حداقل تا 6 ماه آینده کاهش محسوسی در مازاد عرضه موجود در بازار نفت مشاهده نخواهد شد و همین امر می‌تواند تداوم کاهش قیمت‌ها را در پی داشته باشد. علاوه بر این موضوع، واضح است آنچه در بازار نفت، تعیین‌کننده قیمت است تنها عوامل بنیادی یا همان عرضه و تقاضا نیست، بلکه عوامل روانی نیز نقش پررنگی دارند. بر این اساس، اگر ترس از کاهش قیمت‌ها (ناشی از مازاد عرضه) تشدید شود رسیدن به قیمت‌های پایین‌تر از این پیش‌بینی‌ها نیز دور از انتظار نخواهد بود. از سوی دیگر، برخی گمانه‌زنی‌ها اظهار می‌کنند، در صورت تداوم افت قیمت نفت، احتمال نشست اضطراری اوپک در سه ماه ابتدایی سال 2015 وجود دارد.

 

میانگین ماهانه بهای نفت به زیر 80 دلار رسید

بر‌اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، نفت برنت در ماه نوامبر 15 درصد از ارزش خود را از دست داد و از 85 دلار به ازای هر بشکه به حدود 72 دلار رسید، میانگین بهای ماهانه این نوع نفت در ماه مزبور 79 دلار در هر بشکه بوده است که بر این اساس این کمترین میانگین قیمت ماهانه از سپتامبر سال 2010 تا کنون بوده و برای اولین بار از آن زمان تا کنون بهای برنت به زیر 80 دلار در هر بشکه رسیده است. از طرفی نفت خام آمریکا نیز به‌طور میانگین در این ماه 76 دلار بر بشکه معامله شد و EIA پیش‌بینی کرد میانگین بهای این نوع نفت در سال 2014 به 75 دلار بر بشکه برسد که از پیش‌بینی قبلی این سازمان 5 دلار کمتر است.

بر‌اساس این گزارش، افت بهای نفت در ماه نوامبر در پی افزایش تولید نفت خام سبک آمریکا و چشم‌انداز ضعیف اقتصادی که به کاهش تقاضای جهانی نفت منجر شده، رخ داده است. در این بین ثابت نگه‌داشتن سقف تولید اوپک عاملی بود که به ریزش بهای نفت در دو هفته اخیر منجر شد و عربستان در چند ماه اخیر نشان داد که به حفظ سهم خود از بازار بیش از قیمت بالای نفت اهمیت می‌دهد. EIA پیش‌بینی کرد که عربستان تولید نفت خود در سال آینده را قدری کاهش داده و به کمتر از تولید روزانه 6/9 میلیون بشکه‌ کنونی برساند، اما این کشور همچنان بالای 9 میلیون بشکه در روز نفت تولید خواهد کرد.

 

 

 

براساس گزارش ماهانه اوپک، قیمت سبد نفتی اوپک 49/9 دلار در این ماه کاهش داشته است. در این میان نفت سنگین ایران با کاهش 15/10 دلاری نسبت به سبد نفتی اوپک شاهد کاهش بیشتری بوده است. تولید نفت ایران در ماه نوامبر نسبت به ماه پیش از آن تغییر محسوسی نداشته و در سطح 750/2 میلیون بشکه در روز بدون تغییر مانده است. از طرفی تولید اوپک در این ماه بیش از 390 هزار بشکه در روز کاهش یافته که بیشتر این کاهش از سوی لیبی اتفاق افتاده است. تولید نفت لیبی در ماه نوامبر بیش از 248 هزار بشکه کاهش داشته است. عربستان سعودی با کاهش 60هزار بشکه‌ای بیشترین کاهش تولید را بعد از لیبی داشته است. در این بین عراق بیش از 50 هزار بشکه به تولید روزانه خود افزوده است. بر همین اساس تولید اوپک به 053/30 میلیون بشکه در روز رسیده است.

 

 

افزایش حدود 40درصدی صادرات پتروشیمی تبریز

 

مدیرعامل پتروشیمی تبریز اعلام كرد: میزان صادرات این مجتمع در هشت ماه اول سال‌جاری از مرز 40 هزار تن فراتر رفته و در نتيجه افزايش 39 درصدي را نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد هستيم.

مهندس علیرضا صدری گفت: رقم افزايش به‌ميزان 178 هزار تن بوده و ارزش صادرات هشت ماه پتروشيمي تبريز به رقم يك‌هزار و 950 ميليارد ريال رسيده است.

وی افزود: عرضه فرآورده‌های پلیمری در گریدهای گوناگون به صنایع پایین‌دست داخلی و خارجی با 208 هزارتن به ارزش هشت هزار و 645 میلیارد ریال بوده است. از طرفي مجتمع پتروشيمي تبريز در مدت یاد شده 30 هزارتن بیش از تولید سال‌جاری و از محل ذخیره انباری خود به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کرده است.

 

زغال‌سنگ، سوختی که سوخت

گاهی بازارها به دلایلی مسیری خلاف روندهای پیش‌بینی شده و مورد انتظار را در پیش می‌گیرند که در نتیجه به کاهش جذابیت و افت تقاضا برای آن بازار دامن می‌زند. در مورد بازار زغال سنگ نیز وضع به همین منوال بوده است.

اندکی قبل‌تر پیش‌بینی می‌شد که با بروز سرما و سرد شدن اقصی نقاط کره زمین در نیمکره شمالی، شاهد رشد چشمگیر تقاضا برای زغال‌سنگ و در پی آن افزایش قیمت این ماده مهم باشیم. اما برخلاف انتظارها، زغال‌سنگ روندی سینوسی را در پیش گرفته و با نوسان‌های جزئی در محدوده‌ای خاص، مسیر خود را افتان و خیزان طی می‌کند. البته در روزهای آغازین ورود سامانه‌های بارشی به مناطق مختلف، شاهد افزایش اندک کوتاه‌مدت در قیمت این ماده مهم بودیم. یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر بهای این ماده مهم، میزان هزینه‌های مورد نیاز برای انجام مراحل استخراج آن است که در صورت پایین بودن این سودآوری، فعالان و البته تولید‌کنندگان مجبور به صرف نظر کردن از سرمایه‌گذاری‌های کلان خواهند شد. زغال‌سنگ یکی از مهم‌ترین سوخت‌های فسیلی در بازار انرژی جهانی محسوب می‌شود که مدت‌ها است میزان ذخایر آن در انبارهای تحت نظارت بورس لندن با رشد همراه بوده که این عامل به کمک فاکتور افت جذابیت و تقاضا به ریزش‌های هرچه بیشتر قیمت‌ها تا پایین‌ترین حد در چند سال اخیر در بازار این محصول دامن زده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بر‌اساس اطلاعات موجود بهای زغال‌سنگ حرارتی در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی در ماه جاری میلادی به 62/55 دلار بر هر تن رسیده که در مقایسه با ماه گذشته میلادی حدود 2 دلار افت داشته، چرا که این رقم برای ماه نوامبر سال جاری میلادی در حدود 64/45 دلار ثبت شده است. گفتنی است بهای زغال‌سنگ حرارتی از سال 2009 تا سال 2014 میلادی به‌طور متوسط در محدوده قیمتی 93/07 دلار نوسان داشته، که در این میان در ماه ژانویه سال 2011 با ثبت 139/05 دلار بیشترین نرخ را ثبت کرده و در ماه نوامبر سال 2014 با افت شدید و البته کم سابقه تا 61/90 دلار به پایین‌ترین قیمت چند ساله اخیر خود رسیده است. در ضمن زغال‌سنگ حرارتی در زمینه ایجاد حرارت در رآکتورها و ژنراتورهای تولید‌کننده برق، تولید سیمان و مصارف کوچک گرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین چین، بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده و مصرف‌کننده زغال‌سنگ در عرصه جهانی محسوب می‌شود. دیگر تولیدکنندگان بزرگ این محصول استراتژیک عبارتند از: ایالات متحده، هند، استرالیا، اندونزی، روسیه، آفریقای جنوبی، آلمان و لهستان. از سوی دیگر بزرگ‌ترین صادرکنندگان زغال‌سنگ عبارتند از: اندونزی، استرالیا، روسیه، ایالات متحده، کلمبیا، آفریقای جنوبی و قزاقستان. معاملات آتی این ماده مهم نیز در بورس بین قاره‌ای و همچنین بورس نیویورک انجام می‌شود. با نگاهی به نمودار یکساله اخیر زغال‌سنگ در می‌یابیم که این محصول با افتی در حدود 85/26 درصد همراه بوده است. همچنین میزان نوسان یک‌ماهه اخیر آن در حدود 48/0 درصد بوده و در هفته اخیر نیز ریزشی 72/0 درصدی را تجربه کرده است. البته از دیگر سو در بسیاری از کشورهای پر جمعیت و در حال رشد همچون هند، چین و مناطق کمتر توسعه یافته آسیای جنوب‌شرقی که از این ماده به‌عنوان منبع تامین انرژی بهره می‌برند؛ به دلیل نرخ پایین زغال‌سنگ شاهد رشد تقاضاهای موقتی آن هستیم. موسسه پلت در آخرین گزارش خود پیش‌بینی کرده است که احتمالا نوسان میزان تقاضا و مصرف زغال‌سنگ حرارتی در ایالات متحده می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای ریزش هرچه بیشتر قیمت آن در سال 2015 میلادی به کمک رشد ذخایر انبارها آمده و در نتیجه فعالان این بازار را بیش از پیش ناامید کند. بر‌اساس اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، پیش‌بینی‌ها مبنی بر افزایش 2/1 درصدی میزان مصرف زغال‌سنگ تا پایان سال 2014 است، اما در سال آینده میلادی احتمال بروز روند منفی تقاضا و در پی آن ریزش قیمت‌ها بسیار بالاست. پیش‌بینی شده است میزان مصرف زغال‌سنگ حرارتی برای تولید انرژی در پی تعطیلی بسیاری از نیروگاه‌ها و نیز ریزش بهای برق و گاز طبیعی، در حدود 4/0 درصد در سال آینده افت کند و به 864 میلیون و 700 هزار تن برسد. البته بر اساس آخرین گزارش سازمان انرژی بین‌المللی (IEO)، میزان مصرف زغال‌سنگ در جهان تا سال 2030 میلادی تقریبا دو برابر خواهد شد.

 

روش‌هاي نوين تامين منابع در صنعت

 

از بارزترین ویژگی‌های کشورهای در حال توسعه، محدودیت سرمایه به منظور تحریک رشد اقتصادی و حرکت در مسیر توسعه است. به نحوی که بسیار از نظریات توسعه اقتصادی به موضوع روش‌های انباشت و افزایش سرمایه به منظور تحریک رشد اقتصادی پرداخته‌اند. در هر نظام اقتصادی، نظام تامین مالی متشکل از بانک، بیمه، بازار سرمایه، تامین مالی خارجی و تامین منابع مالی توسط دولت، وظیفه اصلی ایجاد، جمع‌آوری و افزایش منابع مالی به منظور تخصیص به پروژه‌ها و فعالان اقتصادی را بر عهده دارد.

این وظیفه در بسیاری از کشورها از جمله ایران که از نظام مالی بانک محور برخوردار هستند، از طریق نظام بانکی صورت می‌پذیرد. این امر سبب گسترش انواع تقاضای تسهیلات اعم از بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت از نظام بانکی و در نتیجه افزایش نرخ‌های تسهیلات و در پی آن افزایش هزینه تامین مالی شده است. این در حالی است که طبق تعریف نظام بانکی و بازار سرمایه، تامین منابع مالی کوتاه‌مدت و میان‌مدت بر عهده نظام بانکی و تامین منابع مالی بلندمدت وظیفه بازار سرمایه است.

توسعه مناسب بازار سرمایه در سال‌های اخیر و گسترش ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تامین مالی فعالیت‌های تولیدی، باعث آشنایی بیشتر عموم با این نهاد مالی و تامین منابع مالی مناسب برای صنایع تولیدی کشور شده است. با این وجود، بسیاری از طرح‌های نیمه‌تمام و پروژه‌های کلان بخش خصوصی همچنان در انتظار منابع مالی به سر می‌برند. طرح‌هایی به دلیل عدم توانایی در تامین وثایق لازم، امکان تامین مالی از طریق نظام بانکی را نداشته و به دلیل نیمه‌تمام بودن امکان حضور در بازار سرمایه برای آنها وجود ندارد. در این بین صندوق‌های پروژه از طریق جمع‌آوری منابع مالی برای پروژه‌های اینچنینی امکان به بارنشستن آنها را فراهم می‌آورد

موضوع فعالیت صندوق‌های پروژه جمع‌آوری منابع مالی لازم از متقاضیان سرمایه‌گذاری در صندوق و اختصاص این منابع مالی به منظور ساخت یا تکمیل پروژه موضوع فعالیت صندوق، است. بنابراین، امکان استفاده از منابع صندوق‌های پروژه به منظور طرح‌ها و پروژه‌های جدید یا نیمه تمام وجود دارد. یکی از مزایایی که صندوق‌های پروژه در مقابل اوراق مشارکت دارند، این است که سودهای اوراق مشارکت که عموما بالای 20 درصد هستند، در مقابل افزایش تورم توانایی نگهداری ارزش دارایی‌ها را ندارند و به همین دلیل عموما با استقبال خوبی بین مردم مواجه نمی‌شوند. اما در صندوق‌های پروژه به دلیل اینکه سرمایه‌گذاران، خود مالک بخشی از دارایی هستند، با افزایش تورم، ارزش دارایی‌های شرکت نیز افزایش یافته، بنابراین دارایی افراد در اثر تورم دچار کاهش ارزش نخواهد شد. علاوه بر این، صندوق‌های پروژه محدودیت‌های اوراق مشارکت را ندارند.

به عنوان مثال برای پروژه ای که 3 سال تا دوران بهره‌برداری آن باقی مانده است، امکان انتشار صکوک وجود ندارد، چون این پروژه هنوز به سودآوری نرسیده است؛ اما اگر مردم شریک این پروژه قرار بگیرند و سهام این پروژه در بورس قابل معامله شود، علاوه بر اینکه سهم، قابلیت معامله در بورس را پیدا می‌کند، همزمان با پیشرفت پروژه، برای آن ارزش ایجاد می‌شود و قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری رشد می‌کند.

بنابراین در ساز و کار صندوق‌های پروژه قرار نیست از این پروژه تا زمان افتتاح، سودی پرداخت شود و پولی از آن پروژه خارج شود، بلکه ارزش هر واحد با پیشرفت پروژه افزایش پیدا می‌کند و این یکی از عللی است که صندوق‌های پروژه خوب کار کنند.

در این روش تامین مالی، هر پروژه یک صندوق پروژه دارد که صندوق پروژه با یک طرح مشخص تجاری معرفی می‌شود و موافقت اصولی می‌گیرد. سپس با تایید سازمان بورس، صندوق پروژه نزد ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و سهام آن تحت عنوان واحدهای سرمایه‌گذاری در بورس و اوراق بهادار یا نظام بانکی به فروش می‌رسد. واحدهای سرمایه‌گذاری بانام، قابل انتقال به غیر و قابل داد و ستد در بازار بورس است.در ادامه به منظور اجرای پروژه، یک شرکت تجاری تحت عنوان شرکت پروژه با موضوع فعالیت صندوق، نزد اداره ثبت شرکت‌ها و با تایید سازمان بورس به ثبت می‌رسد. ارکان صندوق عبارتند از: مجمع عمومی، هیات مدیره، مدیر صندوق، ناظر فنی، متولی، متعهد پذیره‌نویس، بازارگردان و حسابرس.

به این ترتیب این صندوق پروژه با وضعیت مقرراتی خود با ریسک کمتر به دلیل داشتن بازارگردان و متعهد پذیره‌نویس که ضامن تأمین مالی و نقد شوندگی مورد نیاز پروژه است، سرمایه مردم را به مشارکت می‌گیرد. از مهم‌ترین مزایای صندوق‌های پروژه می‌توان به مشارکت عمومی در پروژه‌های بزرگ، کاهش تقاضای تسهیلات کلان از نظام بانکی، تامین اعتبار پروژه‌های بزرگ تولیدی به‌خصوص در زمینه‌های پروژه‌های اولویت‌دار از جمله نفت، گاز و پتروشیمی، امکان تبدیل به سهامی عام شدن و ورود به بازار سرمایه صندوق پس از تکمیل و بهره‌برداری از طرح و در نهایت ارتقای نظام تامین مالی کشور و خروج از رکود به واسطه افزایش تولید ناشی از بهره‌برداری از پروژه‌ها اشاره کرد.

در این راستا بازار سرمایه کشور به خصوص سازمان بورس و اوراق بهادار اقداماتی در این زمینه به انجام رسانده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تصویب اساسنامه صندوق‌های زمین و ساختمان به عنوان نمونه‌ای از صندوق‌های پروژه است، اشاره کرد. لیکن تسریع در تصویب اساسنامه کلی صندوق‌های پروژه علاوه بر مشارکت عمومی در فرآیند اقتصادی کشور که از محورهای اقتصاد مقاومتی است، مسیر خروج از رکود را هموارتر خواهد کرد.

 

نهایی شدن 15 طرح ویژه نجات ذخایر آب

 

مشاور وزیر نیرو با اعلام اینکه هر سال 5 میلیون مترمکعب کسری منابع آب در دشت‌ها اتفاق می‌افتد، گفت: اجرای 15 طرح برای نجات ذخایر زیرزمینی آب کشور در دستور کار قرار گرفت.

محمد حاج رسولی‌ها با بیان اینکه کشور در بخش آب‌های زیرزمینی با چالش عمده‌‌ای روبه‌رو است، اظهار کرد: وزارت نیرو برای دو موضوع مهم مدیریت یکپارچه حوضه‌‌های آبریز و احیای منابع آب زیرزمینی برنامه عملیاتی جامعی را تعریف کرده است.

مشاور وزیر نیرو گفت: براساس قانون، در صورتی می‌توان برای چاه‌‌های کشاورزی پروانه بهره‌برداری صادر کرد که دشت‌‌های موجود دارای ظرفیت آبی باشد. در حال حاضر، از 103 هزار حلقه چاه، 55 هزار حلقه در مناطق ممنوعه قرار دارند و نمی‌توان برای آنها پروانه صادر کرد. وی با اشاره به تصویب طرح احیا و تعادل‌ بخشی آب‌‌های زیرزمینی در شورای عالی آب گفت: در این طرح، احیای دشت‌‌های کشور مطرح است. وی افزود: در طرح احیا و تعادل بخشی آب‌‌های زیرزمینی 15 طرح پیش‌بینی شده که مهم‌‌ترین بخش آن نصب کنتور هوشمند و تجهیزات اندازه‌‌گیری روی چاه‌‌ها است و اگر بتوانیم این طرح را با موفقیت به اتمام برسانیم، 50 درصد هدف قابل دسترس است.

این مقام مسوول در وزارت نیرو ادامه داد: راهکارهای دیگری همچون تقویت بخش نظارت، بازرسی و تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها و مسدود کردن چاه‌‌های غیرمجاز نیز در این روند تاثیر خواهند گذاشت.

مشاور وزیر نیرو با اشاره به پیگیری طرح مسدود کردن چاه‌‌های غیرمجاز در راستای طرح احیای دشت‌‌های کشور گفت: تا قبل از سال 85 تعداد چاه‌های عمیق غیرمجاز کشور در دشت‌های ممنوعه حدود 103 هزار حلقه بوده، اما بعد از سال 85 حدود 95 هزار چاه غیرمجاز دیگر نیز حفر شده که در مجموع هم‌ اکنون حدود 200 هزار چاه عمیق غیرمجاز در کشور موجود است.

وی تصریح کرد: هر ساله 3 تا 4 هزار چاه در کشور مسدود می‌شود، اما به همین تعداد چاه نیز در جاهای دیگر به‌صورت غیرقانونی حفر می‌شود. حاج رسولی‌ها یادآور شد: برای 45 هزار چاه با بررسی‌‌های لازم امکان صدور پروانه میسر است، اما از طرف مردم به دلایلی همچون نداشتن سند مالکیت، پرداخت هزینه کارشناسی، نصب کنتور و نظارت بر آنها استقبالی انجام نمی‌شود.

 

نیترات آب تهران بالاتراز حد مجاز است

مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه بالا بودن میزان نیترات در برخی آب‌های زیر زمینی پایتخت قطعی است گفت: تفکیک آب شرب از آب غیر شرب مانند تمام کشورهای دنیا برای افزایش سلامت آب ضروری است.

محمد‌هادی حیدرزاده افزود: در اینکه میزان نیترات در برخی منابع آب زیرزمینی تهران بالاتر از استاندارد است هیچ شکی نیست و این موضوع بارها از سوی دستگاه‌های مختلف اعلام شده است. به گفته او اما به هر حال متولی بحث سلامت آب وزارت بهداشت است و زمانی که وزیر بهداشت اعلام می‌کند که آب شرب تهران آلوده نیست حتما دلایل کافی برای آن دارد.

 

 

حيدرزاده با بیان اینکه محیط زیست متولی تعیین قابل شرب بودن یا غیرقابل شرب بودن آب نیست تاکید کرد: اما به هر حال آب‌های زیرزمینی تهران به علت اینکه سیستم تصفیه فاضلاب و اگو در پایتخت کامل نیست حتما در برخی مناطق آلوده است.

او اظهار کرد: بین کمیت آب و افزایش کدورت و غلظت آلاینده‌های آب ارتباط وجود دارد و زمانی که آب پشت سدها کاهش می‌یابد قطعا میزان آلاینده‌ها افزایش خواهد داشت.

 

معاینه فنی خودروها یکساله شد

در جلسه روز گذشته هيات دولت گزارش كميسيون خاص امور كلان‌شهر تهران و ساير كلان‌شهرها در خصوص «اصلاح آيين‌نامه اجرايي نحوه انجام معاينه و صدور برگ معاينه فني خودرو» از سوي هيات وزيران مورد بررسي قرار گرفت.

 

همچنين با توجه به نقش معاينه فني در كاهش آلودگي هوا ناشي از تردد وسايل نقليه موتوري و همچنين سنجش سلامت فني و ارتقاي ايمني خودرو و به منظور ايجاد وحدت رويه، جلوگيري از تخلفات و بهبود نظارت مستمر بر امور معاينه فني وسايل نقليه سبك و سنگين، اصلاحاتي در آيين‌نامه مذكور به تصويب رسيد.

بنابر اين گزارش دوره معاينه فني براي انواع وسايل نقليه عمومي با عمر 10 سال يا كمتر، 6 ماه و براي وسايل نقليه عمومي با عمر بيشتر از 10 سال، سه ماه و براي انواع وسايل نقليه سبك شخصي و دولتي يك سال تعيين شد.

 

کاهش قیمت نفت خیانت علیه جهان اسلام است

: رئيس‌جمهوري با بیان اینکه بودجه 94 کمترین اتکا را به درآمدهای نفتی دارد، گفت: «این امر نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده و این کاهش قیمت نفت فرصتی است تا وابستگی بودجه را از درآمدهای نفتی جدا کنیم.» حسن روحانی در ابتدای جلسه هیات دولت، به کاهش بهای جهانی نفت اشاره کرد و گفت: «کاهش قیمت نفت خام صرفا یک موضوع اقتصادی نیست، بلکه ناشی از توطئه و برنامه‌ریزی سیاسی برخی از کشورها بوده است.» رئیس‌جمهوری این اقدام را خیانت علیه جهان اسلام خواندو افزود: «کاهش قیمت نفت توطئه‌ای علیه مردم منطقه و مسلمانان بوده که نفع آن صرفا برای برخی دیگر از کشورها است.» او تاکید کرد: «مردم مطمئن باشند دولت توانایی اداره کشور را به خوبی و با همین قیمت نفت دارد و این کاهش، عدم اتکای بودجه کشور به نفت را افزایش می‌دهد.» روحانی با بیان اینکه بودجه 94 کمترین اتکا را به درآمدهای نفتی دارد، گفت: «این امر نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده و این کاهش قیمت نفت فرصتی است تا وابستگی بودجه را از درآمدهای نفتی جدا کنیم.» روحانی به اهمیت تسریع در تصویب لایحه خروج از رکود در مجلس اشاره کرد و گفت: «در این لایحه موضوع مشوق‌ها برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در نظر گرفته شده است که این در راستای اقتصاد مقاومتی و خنثی کردن توطئه [کاهش] قیمت نفت است.» رئیس‌جمهوری با اشاره به موقعیت ژئوپلیتیک کشور و توان بالا در زمینه صادرات محصولات غیرنفتی، گفت: «در کشور امکانات بسیار زیادی در بخش ترانزیت جاده‌ای، ریلی و هوایی وجود دارد که باید از آنها به خوبی بهره گرفت.» روحانی ادامه داد: «باید کاری کنیم که اتکای بودجه به درآمدهای نفتی به حداقل برسد تا به صادرات نفت خام متکی نباشیم و تا پایان امسال رقم درآمدهای صادرات غیرنفتی کشور به 50 میلیارد دلار می‌رسد.» رئیس‌جمهوری به ضرورت کاهش هزینه‌های جاری در کشور اشاره کرد و گفت: «با تحقق این امر می‌توانیم کاهش درآمدهای نفتی را جبران کنیم و دولت اجازه نخواهد داد که دستاوردهای اقتصادی که تاکنون به‌دست آمده، از بین برود.»

 

جهانگیری: با 40 دلار هم كشور را اداره مي‌كنيم

همچنین به گزارش «ایرنا»، معاون اول رئیس‌جمهوری با افشای برخی نابسامانی‌ها در بازار ارز در دولت گذشته تاکید کرد: «دولت تدبیر و امید به هیچ‌وجه با نرخ ارز بازی نکرده است و چنین اتهاماتی را غیرواقعی، بی‌پایه و غیراخلاقی می‌داند.» اسحاق جهانگیری عصر روز گذشته در نشست شورای اداری استان همدان افزود: «دولت یازدهم کنترل نرخ ارز و ثبات آن را یک دستاورد بزرگ ملی و به هم خوردن آن را یک خیانت بزرگ ملی می‌داند.»  

 

چگونه یک اشتباه کوچک می‌تواند یک بحران ایجاد کند؟

دکتر مرتضی ایمانی راد

باز هم بحث روی نفت و کاهش قیمت آن است. یکی از مهم‌ترین بحث‌های نظری در اقتصاد ایران این است که چرا قیمت نفت بالا می‌رود و چرا پایین می‌آید. سیاست‌های اقتصادی تابع تحلیل ما از عوامل است. طبیعی است که وقتی عامل را اشتباه بگیریم، سیاست‌ها می‌تواند به سادگی بحران ایجاد کند. از این رو علل تغییرات قیمت نفت را باید بسیار جدی‌تر از آنچه بعضا مطرح می‌شود، بگیریم. اگر در تحلیل دلایل کاهش قیمت نفت در چند ماه گذشته اشتباه کنیم، سیاست‌گذاری ما نیز به تبع تحلیل ما اشتباه می‌شود و در شرایط کمبود جدی منابع در کشور، منابع را با تحلیل اشتباه خود نایاب‌تر می‌کنیم.

در هر مقطع زمانی یکی از سه لایه محیط اقتصاد جهانی، تغییر در عوامل بخشی همانند تصمیمات اوپک یا کاهش تقاضا در بخش نفت و سوم تغییر اساسی در یکی از شرکت‌های بزرگ نفتی (بحران در یک شرکت یا تغییرات مهم تکنولوژیک) اثر تعیین‌کننده‌ای بر قیمت نفت دارد و دو لایه دیگر حکم مانع یا تسهیل‌گر را دارد. در یک زمان تحولات بخشی اثرگذارند و در زمانی دیگر متغیرهای کلان قیمت نفت را به‌طور جدی تحت تاثیر قرار می‌دهد. نکته بسیار مهم این است که در سال‌جاری این متغیرهای کلان است که قیمت نفت را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و متاسفانه جامعه تخصصی و سیاست‌گذاری کشور تغییرات قیمت را در این بخش دنبال می‌کند.

دلیل اینکه متغیرهای کلان تا این اندازه قدرت دارند که بر متغیرهای بخشی نیز سایه بیندازند، به قدرت بخش اقتصاد مالی در مقابل اقتصاد واقعی برمی‌گردد. هم‌اکنون قیمت کالاهای اساسی، ارزش سهام، نرخ بهره و قیمت اوراق قرضه و نرخ برابری ارزهای جهانی همه در بازارهای متشکل و الکترونیکی بورس تعیین می‌شود و از این مجرا به بخش واقعی اقتصاد درز می‌کند. بنابراین قیمت نفت بیشتر از انتظارات (که مکانیسم مسلط بر بازارهای مالی جهان است) اثر می‌پذیرد تا از مجرای تغییرات واقعی در عرضه و تقاضای نفت. اینجا است که متغیرهای مالی و کلان نه تنها سایه بر بازار نفت می‌اندازد، بلکه سایر کالاهای استراتژیک را نیز تحت تاثیر جدی قرار می‌دهد.

قیمت نفت از نظر تحلیلگران بازار در شرایط فعلی بیشتر از فضای کلان اقتصاد جهانی تاثیر می‌پذیرد تا از فعل و انفعالات بخش نفت. از حدود 6 ماه پیش که سیاست‌های انبساطی در آمریکا به تدریج کاسته شد و در دو ماه گذشته اتمام دوره این سیاست‌ها از طرف فدرال رزرو در آمریکا اعلام شد و به‌خصوص اینکه احتمال بالای افزایش نرخ بهره توسط مقامات پولی آمریکا در سال 2015 اعلام شد، نرخ برابری دلار آمریکا در برابر بیشتر ارزهای معتبر بین‌المللی رو به افزایش گذاشت و این افزایش به‌طوری لجام‌گسیخته و توام با سفته‌بازی‌های مالی بود که چنین افزایشی در هجده سال گذشته بی‌سابقه گزارش شده است. نکته جالب اینکه همراه با گران‌تر شدن دلار، قیمت نفت در نقطه مقابل گران‌تر شدن دلار رو به کاهش گذاشت و در همین مدت و با همین شتاب که دلار افزایش می‌یافت، نفت سیر نزولی و جدی خود را شروع کرد. این همبستگی منفی بین قیمت دلار در بازارهای جهانی و نفت آن‌چنان واضح است که هر تحلیلگری را خیلی زود به این نتیجه می‌رساند که یک رابطه علّی نیز بین این دو برقرار است. طبیعی است که منطق تئوری‌های اقتصادی نیز چنین رابطه منفی را تایید می‌کند. وقتی تحرکات بازارهای مالی و ارتباط علّی این دو متغیر آشکار است، چرا باید به دنبال تغییرات قیمت نفت در بخش باشیم؟ منسوب کردن تغییرات قیمت نفت به عرضه و تقاضای نفت در بازارهای جهانی به نظر می‌رسد که به بحران‌های اقتصادی کشور دامن می‌زند و بنابراین لازم است که در این زمینه اقداماتی جدی صورت گیرد. اگر تغییرات قیمت نفت را تحت تاثیر تحولات بخش ببینیم، این تحولات یا کوتاه‌مدت هستند یا ساختاری. اگر کوتاه‌مدت هستند (مثلا تصمیم دولت عربستان در عدم کاهش سهمیه نفت خود) باید هر لحظه منتظر باشیم که بازار نفت سر و سامان یابد و قیمت‌های جهانی تغییراتی قابل توجه پیدا کند.

در حالت دیگر اگر این تغییرات در بازار نفت را ساختاری ببینیم، باید وضعیت فعلی قیمت نفت را پایدار و بلندمدت ببینیم که در هر دو حالت ممکن است سیاست‌هایی که به تبع این تحلیل اتخاذ می‌شود، به یک بحران تبدیل شود.

واقعیت این است که در شرایط امروزی و حداقل در سال 2014 و 2015 بازار نفت به شدت تحت تاثیر تحرکات بازار ارز است و با گران‌تر شدن دلار (به دلیل قیمت‌گذاری و معامله نفت با دلار آمریکا ) قیمت نفت رو به کاهش می‌گذارد و بنابراین برای پیش‌بینی تحولات قیمتی بازار نفت به جای اینکه بخش مورد بررسی قرار گیرد، ضروری است که تغییرات قیمت دلار آمریکا (که در بازارهای مالی جهان به شاخص جهانی دلار تعریف شده است) در سال 2015 مورد بررسی قرار گیرد. به عبارت دیگر تغییرات قیمت دلار در سال 2014 و 2015 است که قیمت نفت را به‌طور عمده تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این داستان می‌توان نتیجه گرفت که دلار در سال 2015 کماکان یک پول پرقدرت خواهد بود و به همین دلیل بازار نفت کماکان در یک شرایط رکودی و در عین حال تحت فشار بی‌امان نرخ برابری دلار آمریکا خواهد بود و تا زمانی که اقتصاد جهانی و بازارهای مالی جهان رای به کاهش نرخ برابری دلار ندهند، قیمت نفت در همین سطوح و حتی با نرخ کمتر در سال 2015 به بازارهای مالی و کالایی جهان عرضه خواهد شد. بنابراین برای رصد کردن قیمت جهانی نفت برای تعیین نرخ نفت در بودجه سال 1394 و سایر موارد استفاده از آن بهتر است نرخ برابری دلار آمریکا مورد بررسی قرار گیرد. دلیل عمده اینکه نفت بیشتر تحت تاثیر متغیرهای کلان است تا بخشی، در اثرگذاری قیمت دلار بر سایر کالاها از جمله فولاد، سنگ آهن، آلومینیوم، طلا و سایر کالاها مشهود است. درضمن با بالا رفتن قیمت دلار، چون قیمت کالاها رو به کاهش گذاشته است کشورهایی که تولید و صادرکننده کالا بوده‌اند در سال 2014 با کاهش جدی نرخ برابری پول خود در بازرهای جهانی مواجه بوده‌اند و از این ناحیه اثر جدی بر اقتصاد این کشورها داشته است. به همین دلیل است که در سال 2014 دلار کانادا به دلیل کاهش قیمت نفت و طلا با کاهش بی‌سابقه‌ای روبه‌رو بود و دلار استرالیا نیز به دلیل کاهش قیمت طلا و سنگ آهن به‌طور بی‌سابقه‌ای کاهش یافت. همین داستان برای راند آفریقای جنوبی، کرون نروژ و دلار استرالیا نیز تکرار شده است.

اگر بخواهیم تغییرات نفت را در بازارهای جهانی دنبال کنیم، باید ببینیم که چرا وقتی اشتغال در آمریکا بالا می‌رود قیمت نفت پایین می‌آید. وقتی این رابطه را می‌بینیم شاید پیدا کردن علت اقتصادی برای آن دشوار به نظر برسد، ولی واقعیت مساله این است که هر اطلاعات و آماری که کشور و دولت آمریکا را تقویت کند در عین حال تقویت‌کننده دلار خواهد بود و با تقویت دلار نیز قیمت نفت رو به کاهش خواهد گذاشت. طبیعی است که در این شرایط متغیرهای بخشی نیز اثر خود را بر بازار نفت خواهند گذاشت؛ ولی عامل تعیین‌کننده کماکان و تا زمانی که بازار تغییر جهت ندهد، همان نرخ برابری دلار آمریکا خواهد بود.

با در نظر گرفتن این واقعیت و با احتمال بالای قدرت‌گیری دلار و عدم تمایل به کاهش در سال 2015 قیمت‌گذاری نفت با 72 دلار در هر بشکه به عدم تعادل‌های بودجه دامن می‌زند و از این طریق عدم تعادل‌های جدی در اقتصاد ایجاد خواهد کرد. وقتی قیمت‌گذاری نفت در بودجه از واقع‌بینی علمی برخوردار باشد، می‌توان از قبل تمهیدات لازم را برای رویارویی با بحران‌های احتمالی تدارک دید. قیمت‌گذاری نفت بر مبنای هر بشکه 72 دلار حاصل تحلیل بخشی است، بنابراین واقع‌بینانه نیست.

 

این پنج عادت را کنار بگذارید تا موفق شوید

 

مترجم:ميثاق شمشيري

بعضی از عادت‌های بد بر روند کاری شما تاثیر دارد. شاید اصلا حواستان به آن نباشد، ولی چه بدانید و چه ندانید آن عادت‌ها کار خود را می‌کنند. قبل از هر چیز باید ببینید که کدام یک از این عادات برای کار شما مضر هستند. بعد اينكه چگونه آنها را ترك كنيد و مهارت‌های خوب را جایگزین آنها کنید. یادتان باشد! هیچ‌یک از ما کامل نیستیم. همه اشتباه می‌کنند. فقط کسانی متمایز می‌شوند که اشتباه‌شان را تکرار نکنند. خیلی از اشخاص، دائما کارهای اشتباه می‌کنند. ولی مشکل وقتی اساسی‌تر از قبل می‌شود که حتی ندانیم کجای کارمان ایراد دارد. ترس وقتی در خانه شما را می‌زند که ببینید کم‌کم در حال کنار گذاشته شدن از دایره رقابت بازار هستید یا زمانی که کسی برای کار کردن با شما پا پیش نمی‌گذارد. در اینجا باید به خودتان بیایید! احتمالا اینها نتیجه همان عادت‌هایی هستند که سد راه پیشرفت شما شده‌اند. اگر در پس ذهنتان این جمله رد شد «من که اصلا عادت بدی ندارم»! به پنج موردی که در زیر به آن اشاره شده رجوع کنید. حتما چندتا از این موارد نظرتان را جلب خواهد کرد. ممکن است اول احساس گناه کنید و ناراحت شوید که چه صدمه‌هایی به خودتان زده‌اید. ولی اصلا نگران نباشید! کلید حل این مشکل‌ها هم برای شما حاضر و آماده است.

 

عادت اول، عدم محافظت از اطلاعات شرکت. طبق تحقیق Shred-it Information Security Tracker در سال 2013، 69درصد از صاحبان کسب و کارهای کوچک نمی‌دانند یا اصلا اعتقادی ندارند که با گم شدن یا درز کردن اطلاعات شرکت به اقتصاد این شرکتها لطمه وارد می‌شود. 40 درصد از آنها هیچ قوانین و مقرراتی برای اطلاعات شرکت تعیین نکرده‌اند. 33درصد از آنها هیچ روش یا دوره‌های آموزشی منظمی را برای تعلیم کارکنان خود ترتیب نداده و 48 درصد هم فرد مشخصی را به‌طور خاص برای کنترل و حفاظت از اطلاعات شرکت یا مدیریت آن اطلاعات اختصاص نداده‌اند.شاید نظر شما این باشد که این یک عادت بد است. ولی حقیقت چیز دیگری است. این یک عادت وحشتناک است! تمام شرکت‌ها و تمام کسب‌وکارها باید برنامه‌های مدونی برای حفظ تمام اطلاعات خود داشته باشند. علاوه بر این، باید قوانین و مقررات مشخصی برای استفاده افراد از دنیای بی‌حد و حصر اینترنت وجود داشته باشد.

عادت دوم، شب بیداری. افراد پرمشغله همیشه دوست دارند شبانه‌روز 36ساعت باشد. برای جبران کمبود زمان ساعت‌هایی از شب را هم مشغول کار شده و از کیمیایی به نام خواب شب خود می‌زنند و فکر می‌کنند که در حال پیشرفت هستند.

مطالعات پزشکی نشان داده که کاهش خواب شبانه زیر پنج‌ساعت احتمال حمله یا صدمه قلبی را دوبرابر می‌کند. ولی نکته خوب اینجاست که استراحت کافی در ساعات شب، تاثیر شگرفی بر کارآیی روز شما دارد. ورزش‌های منظم و عادات غذایی سالم در کنار برنامه مدون خواب شبانه، در طولانی مدت شما را از آرزوی داشتن یک شبانه‌روز 36 ساعته هم خلاص می‌کند!

عادت سوم، بی‌اعتنایی به فروشگاه آنلاین. vSplash عرضه‌کننده خدمات اینترنتی و طراحی وب‌سایت، در یکی از آمارهای خود نشان داده است که 98درصد از شرکت‌های کوچک، توجهی به استعداد بالقوه فروشگاه‌های آنلاین اینترنتی ندارند و این می‌تواند برای رویارویی آنها با دنیای آینده که پر از ارتباطات و دسترسی آنلاین است، مشکل‌ساز باشد.

طبق آمار، رشد استفاده از گوشی‌های هوشمند در آمریکا باعث شده تا 86 میلیون نفر از آنها اطلاعات مورد نیاز خود در رابطه با یک محصول یا خدمات را از طریق آنلاین دریافت کند. 62 درصد از آنها حداقل یک بار در ماه از همین فروشگاه‌ها خرید کرده‌اند. آمارها نشان می‌دهد تنها خریدهایی که توسط گوشی افراد صورت می‌گیرد به 38 میلیارد دلار رسیده است. تخمین رشد این قیمت برای سال آینده 52 میلیارد دلار و برای سال 2017 چیزی نزدیک به 102 میلیارد دلار است. احتمالا وقت آن است که لباس تکنولوژی به تن کنید! گوشی‌های همراه همه جا در دسترس هستند. پس هر لحظه ممکن است یک مشتری دم در فروشگاه اینترنتی شما سبز شود! همین حالا دست به کار شوید و از این تجارت بزرگ سهم خود را بردارید. یک وب‌سایت ساده که با حرکات انگشت خریدار شما سازگار باشد.

عادت چهارم، به روز نکردن وب‌سایت شرکت. به نظر شما این عادت چقدر در پیشرفت‌تان تاثیر دارد؟ قبل از اینکه تصمیم بگیرید، این چند جمله را بخوانید: اگر هفته‌ای چند بار سایت شرکت‌تان را به روز کنید، موتور‌های جست‌وجوگر شما را قبل از بقیه رقبا به مشتری توصیه می‌کند.

پس بیشتر دیده می‌شوید. اگر فقط ماهی دو بار وب‌سایت خود را به روز کنید، 70درصد از شرکت‌هایی که این کار را نمی‌کنند جلو زده‌اید. آمارها نشان می‌دهد شرکت‌هایی که سایت‌های خود را از سه تا پنج بار تغییر در ماه به شش تا هشت بار تغییر در ماه ارتقا داده‌اند، تعداد بازدیدهایشان دو برابر شده است! یعنی مشتری‌هایشان و در نتیجه فروش آنها دو برابر شده است. این رشد در فروش به راحتی به دست نمی‌آید. بهترین حالت، چند بار به روز کردن سایت است. اگر نمی‌دانید چه بنویسید، به سراغ خواسته‌ها و انتظارات مشتری‌هایتان بروید!

عادت پنجم، برنامه‌ریزی نکردن. صاحبان شرکت‌ها، دغدغه‌های بسیاری دارند. کارهای روزانه و سر و کله زدن با کارکنان و مشتری‌ها آنها را بسیار خسته می‌کند. ولی برای رها شدن از تمام این مشکلات، کافی است زمانی را هم به این اختصاص دهید که یک گوشه بنشینید و به برنامه‌ها و امور خود فکر کنید. حتی یک ساعت در هفته، که وقت زیادی از شما نخواهد گرفت، بسیاری از مشکلات شما را حل می‌کند.

در آن یک ساعت دو کار مهم بکنید. اول اینکه روند شرکت را با هدف خود مقایسه کنید. در درجه دوم، افراد یا چیزهایی را که برای تقویت شرکت خود نیاز دارید پیدا کنید. بعد با خیال راحت در اتاقتان را برای حل تمام مشکلات خود باز کنید! فلزات رنگی در آستانه خروج از فاز رکود

کاهش قیمت فلزات پایه در بورس لندن بر خلاف روند ریزشی نرخ ارز طی هفته جاری از مهم‌ترین عوامل نوسان و کاهش تقاضا در بازار آزاد این محصولات محسوب می‌شوند.

 

با اینکه به‌طور طبیعی انتظار می‌رفت قیمت فلزات رنگی به دلیل افت پی‌در‌پی قیمت‌ها در بازارهای جهانی ریزشی شود؛ اما با توجه به افت حجم تولید و کاهش موجودی انبارها، بازار در مقابل کاهش قیمت‌ مقاومت کرد، به‌طوری که نرخ فلزات پايه در بازار داخل نسبت به‌روز سه شنبه تغییر زیادی را تجربه نکرد. علاوه بر اين در بازارهای جهانی نیز که قیمت‌ها افت زیادی را تجربه کرده‌اند فعالان آگاه تقویت بازارهای رقیب و افزایش حجم واردات فلزات توسط چین را مهم‌ترین دلیل نوسان نرخ فلزات پایه در این بازارها عنوان می‌كنند و معتقدند کاهش نسبی قیمت‌ها در بازارهای جهانی موقتی است. همچنین کارشناسان حوزه فلزات پایه معتقدند: درخصوص وضعیت قیمت‌ها طی روزهای آینده در بازار داخل باید منتظر ماند و دید که سقوط بهای جهانی فلزات و نرخ ارز تا چه حدی و با چه شتابی در بازار داخل تاثیر خواهد گذاشت و در نهایت این تاثیر منجر به چه اصلاحی در قیمت‌ها خواهد شد. در بازارهای داخلی چنانچه بهای ارز در برابر اخبار مثبت و منفی واکنش سریع نشان ‌دهد، احتمال آنکه قیمت فلزات پایه نیز ظرف روزهای آینده تثبیت یا حتی تقویت شود وجود دارد. همچنین اگر نرخ ارز نیز همراه با سقوط قیمت‌ها ریزشی باشد، تغییری در روند بازار رخ نخواهد داد.

 

افت تقاضای مس

تقاضا برای خرید مس به شدت پایین آمده و معامله‌گران در انتظار کاهش بیشتر قیمت این فلز در بازار داخلی هستند که بنا به پیش‌بینی‌های کارشناسان ممكن است این اتفاق در هفته آینده رخ دهد. البته اين مساله در حالی است که با نزدیک شدن به پایان سال میلادی انتظار می‌رود به دلیل افزایش تقاضای صنعتی و تجاری برای این محصول، نرخ فلز سرخ رشد بیشتری را تجربه كند از اين رو قيمت اين محصول در بازار داخل نيز متاثر از اين مساله افت خواهد كرد كه اين امر در ميان‌مدت رخ می‌دهد.

 

آلومینیوم ثابت ماند

در اين ميان ریزش متغیرهای مهم بازار فلزات پایه گویی بر روند آلومینیوم تاثیر چندانی نداشته است؛ چرا که این فلز در برابر نزول قیمت مقاومت می‌کند؛ آن هم در شرایطی که فلزات پایه در سرازیری افتاده‌اند.

 

تقاضا برای نیکل افزایش می‌یابد؟

افزایش تقاضا برای نیکل در سال 2014 و روند کاهشی پارامترهای تاثیر گذار در قیمت این فلز نشان ‌می‌دهد که طی سال آتی میلادی باز هم با تقاضای این محصول رو‌به‌رو خواهیم شد؛ البته تقاضا برای این فلز ارتباط تنگاتنگی با رشد و بهبود شرایط جهانی اقتصاد دارد؛ چرا‌که بیش از 60 درصد تولید سالانه فلز نیکل که چیزی حدود یک میلیون تن می‌شود در آلیاژها و سوپر آلیاژهای مختلف به کا‌ر می‌رود که کاربرد بسیاری در صنايعي همچون خودرو دارد. از سوی دیگر پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که موجودی انبارهای این فلز در بورس جهانی لندن رو‌به افزایش است؛ به‌طوری که موجودی اين فلز در بالاترین حد در چند سال گذشته قرار دارد.

 

فراخوان جهانی هوندا برای کیسه هوا

 

 

هوندا موتور فراخوان تحقیقی برای تعویض بادکننده‌های معیوب کیسه‌های هوای ساخت تاکاتا را به سراسر جهان گسترش می‌دهد. این خودروساز ژاپنی هفته گذشته پس از اینکه فراخوان کیسه هوا در آمریکا ملی شد، حدود 6/2 میلیون خودرو را به فهرست فراخوان‌ها در این کشور افزود. پیش از این فراخوان خودروسازان برای کیسه‌های هوای مرگبار در آمریکا محدود به ایالت‌ها و مناطق بسیار گرم و مرطوب بود. سخنگوی هوندا اعلام کرد این شرکت در حال بررسی است تا مشخص شود چه تعداد خودرو تحت فراخوان مشابه در بازارهای دیگر قرار می‌گیرند. بادکننده‌های کیسه‌های هوای تاکاتا در هنگام تصادف خودرو و باز شدن کیسه هوا، در خطر انفجار و پرتاب ترکش وار قطعات فلزی در داخل خودرو قرار دارند.

با افزایش نگرانی مصرف کنندگان نسبت به ایمنی کیسه‌های هوای تاکاتا، سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا ماه گذشته به این قطعه ساز ژاپنی دستور داد فراخوان ملی صادر کند اما تاکاتا از اجرای این دستور سرپیچی کرد.

 

اخبار - منتخب-بسته خبری - نفت-گاز-انرژی-اوپک
Comments (0)
Add Comment