اداره برقی که کنتور برق خود را ۱۲ سال دستکاری کرده بود

کنتور برق یکی از ادارات برق شاهین شهر اصفهان اگر چه ۷۲ بار قرائت شده، اما کنتورش به مدت ۱۲ سال دستکاری شده بوده و به طور کل خاموش بوده است!
به گزارش تاسیسات نیوز، هفته گذشته خبری مبنی بر دستکاری کنتور برق یکی از ادارات برق مخابره شد، پس از بررسی‌های انجام شده گویا این کنتور برق حدود ۴ سال به طور کل خاموش بوده و هیچ عددی را ثبت و ضبط نکرده است.
پس از رسانه‌ای شدن این موضوع پای این موضوع به سازمان بازرسی اصفهان هم باز شد و پس از مکاتبات انجام شده با شرکت توزیع برق اصفهان این کنتور اصلاح و مبلغی به عنوان کارکرد و جریمه به خزانه دولت واریز شد، براین اساس پس از گزارش معیوب بودن کنتور برق این کنتور تعویض شد.
بررسی‌های نشان داد که این کنتور به مدت ۱۲ سال دستکاری شده بوده، این در حالی است که این کنتور سالیانه باید دو مرتبه کنترل می‌شد، یعنی حداقل ۱۲ و حداکثر ۲۴ مرتبه، اما متاسفانه این اقدام در طول این سال‌ها برای امتحان و کنترل این کنتور صورت نگرفته است.
سند فوق نشان می‌دهد که در سال ۹۵ مامور کنتور خوان گزارشی مبنی بر عدم کارکرد کنتور و ثابت بودن ارقام آن و عدم ثبت نتیجه پایانی ارائه داده است، اما با این حال اداره برق شاهین شهر اصفهان اقدامی جهت اصلاح و تعویض کنتور انجام نداده است.
گفتنی است، در طول سال ماموران قرائت شش دوره باید کنتور را قرائت می‌کردند. بر اساس اسناد موجود این کنتور بالغ بر ۷۲ بار قرائت شده، اما گزارش صفر بودن کنتور گزارش نشده است.
این نمودار نشان دهنده این است که این کنتور در هفت دوره دستکاری شده است و مدارک فوق نشان دهنده این است که وزارت نیرو در این رابطه تنها سکوت کرده و هیچ پاسخی نداده است.
براین اساس محمد اکبری مدیر روابط عمومی توزیع برق اصفهان در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به خاموشی چندساله کنتور برق در این اداره برق شهر شاهین شهر استان اصفهان گفت: امور برق شهرستان شاهین شهر و میمه استان اصفهان دارای انشعاب با قدرت ۲۵ آمپر سه فاز است.
او ادامه داد: با توجه به گزارش لوازم اندازه گیری مبنی بر معیوب بودن انشعاب برق، این کنتور در تیر سال ۹۴ تعویض شد.
مدیر روابط عمومی توزیع برق اصفهان افزود: در حال حاضر با مامور خاطی برخورد و به کمیته انضباطی معرفی شده و در پرونده این مامور کنتور این موضوع درج شده است.
اکبری گفت: براساس فلوچارت مبلغ ۱۰ میلیون تومان به علت خاموشی این کنتور طی این چندسال به خزانه دولت واریز شد.
مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به خبری مبنی بر دستکاری کنتور‌های برق برخی از ادارات به منظور کاهش بار مالی قبوض برق، گفت: در واقع هرگونه دستکاری کنتور برق از مصادیق سرقت یا کلاهبرداری بوده و برحسب تشخیص دادگاه مجازات‌هایی برای مجرمان در نظر گرفته می‌شود.
او ادامه داد: اگر برای شرکت توانیر صحت دستکاری کنتور برق محرز شود، قطعا با متخلفان برخورد خواهد شد و جریمه‌های سنگینی هم برای آنان در نظر گرفته خواهد شد.
سخنگوی صنعت برق کشور اضافه کرد: ما در کشور در حال حاضر کنتور‌های خراب بسیاری داریم، ولی اگر موضوع دستکاری کنتور، توسط ماموران توانیر محرز شود طبق قانون برخورد می‌کنیم چرا که این کار به راحتی قابل شناسایی است.
رجبی مشهدی در پایان تصریح کرد: اگر دستکاری صورت بگیرد هرگونه عواقب آن به عهده مشترکان خواهد بود و در صورتی که لوازم برقی مورد استفاده در منزل و اماکن تجاری نیز دچار آسیب شود، از شمول پرداخت بیمه خارج می‌شود و خسارت به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. بر این اساس سالیانه در کشور حدود یک میلیون کنتور برق جهت رفع فرسودگی تعویض می‌شود.
دستکاریدستکاری کنتور برقرجبی مشهدیکنتور برق
Comments (0)
Add Comment