اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها در صنعت آب و فـاضلاب ضروری است

نیروهای مسلح بيش از 50 ميليارد تومان به آب و فاضلاب استان تهران بدهکارند.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز   قيمت تمام شده آب در كشور ما قيمت واقعي آن نيست و آب بهايي كه ما مي‌پردازيم يك سوم قيمت تمام شده اين كالا است. با توجه به اين مسأله و ناراضي بودن مسئولان آب و فاضلاب كشور مصاحبه‌اي درخصوص اين معضل به وجود آمده با سيد رسول باقري معاون درآمد و امور مشتركين شركت آب و فاضلاب استان تهران ترتيب داديم كه به شرح زير آمده است.

 

در مورد قيمت تمام شده آب و يارانه‌اي كه به آن تعلق مي‌گيرد بفرماييد.

اتفاقاً زمان خوبي براي پرداختن به اين مسأله است به علت اين‌كه الان صورت‌هاي مالي ما جمع شده است. در بحث آب قيمت تمام شده 3 برابر پولي است كه ما از مردم مي‌گيريم يعني پولي كه مردم بابت يك مترمكعب آب به ما پرداخت مي‌كنند 30درصد قيمت تمام شده است.

كلاً تثبيت قيمت در آب، صنعت آب و فاضلاب را با چالش روبه‌رو كرده است. در بحث فاضلاب بها اوضاع بدتر است و ما 10 درصد قيمت تمام شده را از مردم دريافت مي‌كنيم و با توجه به اين‌كه در بحث فاضلاب عمليات رشد و گسترش آن نيز به سرعت در حال انجام است بابت اين‌كه ما قيمت تمام شده را نمي‌توانيم بگيريم زيان‌هاي جبران‌ناپذيري به اين صنعت وارد

خواهد شد.

اجراي هدفمندي يارانه‌ها چه تاثيري داشته است؟

نرخ آب در سال 89 بعد از فاز اول هدفمندي يارانه‌ها تثبيت شد ولي در مقابل هزينه‌ها رشد كرده است و اين فشار مضاعفي را به صنعت آب و فاضلاب كشور وارد كرده است.

بنابراين لزوم فاز دوم هــدفـمنـدي يارانه‌ها احساس مي‌شود؟

قطعاً. اصلاً فلسفه هدفمندي يارانه‌ها اين بود كه در فرايند 5 ساله قيمت‌ها را به قيمت تمام شده برساند، از اين‌طرف هم قيمت تمام شده را واقعي كند. ابتداي اجراي فاز اول هدفمندي در سال 89 اثر خوبي را گذاشت اما در ادامه به علت اجرا نشدن فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها وضع به اين صورتي كه الان هست تبديل شد و براي جلوگيري از اين مشكلات هدفمندي بايد كامل اجرا مي‌شد.

علت مصرف زياد و گاهاً بي‌رويه آب در چيست؟

در حال حاضر سرانه هر نفر در تهران 400 ليتر است كه دو تا سه برابر سرانه هر نفر در دنياست. اگر قيمت اين كالا واقعي باشد مطمئناً در بحث مديريت مصرف نيز تاثيرات به سزايي را خواهد گذاشت. يكي از دلايلي كه ما در بحث مصرف صرفه‌جويي نمي‌كنيم چون بهاي آب در سبد خانوار ارزش پاييني دارد واقعيت اين است كه اگر ارزش بالايي در سبد ارزشگذاري داشت صرفه‌جويي‌هاي لازم انجام مي‌شد.

چه ميزان اشتراك فعال آب و فاضلاب در حال حاضر وجود دارد؟

ما كلاً در استان تهران حدود 000/600/1 اشتراك فعال آب داريم كه معادل 000/600/4 خانوار است. در بحث فاضلاب هم نزديك به 000/470 اشتراك داريم كه معادل 000/500/1 خانوار است.

بعد از بحث اجراي كامل هدفمندي يارانه‌ها شما با چه چالش‌ها و مشكلاتي روبه‌رو هستيد؟

بعد از بحث هدفمندي معضلي به نام بدهي وجود دارد. برخي از نهادها و ادارات و بيمارستان‌ها در پرداخت هزينه‌هاي آب بهايشان واقعاً همكاري نمي‌كنند.

نيروهاي نظامي و انتظامي رقم‌هاي بسيار بالايي را بدهكار هستند كه به دلايلي از پرداخت آن امتناع مي‌كنند كه اين منابع را ما هر سال از دست مي‌دهيم كه با گذشت زمان و نپرداختن آن عملاً ارزش خودشان را از دست مي‌دهند.

چه مبلغي به شما بدهكار هستند؟

عدد قابل توجهي است مثلاً ما در نيروهاي مسلح بالاي 50 ميليارد تومان‌طلبكار هستيم كه يكي از بزرگترين چالش‌هاي ما در صنعت آب و فاضلاب، وصول

مطالباتمان است.

از لحاظ توسعه فاضلاب در چه وضعي قرار داريم؟

ما رشد زيادي در فاضلاب داشتيم. در شهر تهران الان پوشش فاضلاب به 50 درصد رسيده است كه با طرح‌هاي مختلف و استقبال مردم اين امر محقق شده است. اما بيشترين زيان را ما در اين بخش مي‌بينيم به علت اين‌كه فاضلاب بها خيلي پايين‌تر از قيمت تمام شده آن است.

همكاري شما با دفاتر پيشخوان دولت به چه صورت است؟

كار شاخص ديگر ما در استان تهران واگذاري كار به دفاتر پيشخوان دولت است. ما 22 فعاليت خودمان را با توجه به ابلاغيه دولت به اين دفاتر واگذار كرديم و سهولت خوبي در ارائه خدمات به مردم صورت گرفته است و تلاش داريم همه فعاليت‌هاي ما از طريق پيشخوان صورت گيرد.

نویسنده: مجتبی محمدی، گـــــــروه اقتصاد روزنامه ایران

 

پایان پیام/.

 

 

 

Comments (0)
Add Comment