۷ نکته برای نصب دستگاه‌های VRF روی بام

نصب VRF (جریان مبرد متغیر) روی بام ممکن است کمی عجیب و غریب به نظر برسد، اما مزایایی دارد.

به طور کلی، با در نظر گرفتن فاکتورهای مهمی چون انعطاف‌پذیری و میزان سر و صدا و کنترل‌ها و عملکرد دقیق، مکان اصلی و پایه‌ای برای قرار گرفتن فناوری VRF برای صنعت تاسیسات آشنا است. با این اوصاف، مفهوم قراردادن تجهیزات HVAC روی بام ساختمان‌های غیر مسکونی هم نباید عجیب و غریب به نظر برسد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، استفاده از چندین دستگاه VRF روی بام ممکن است برای تکنسین‌ها و همچنین مالکان و طراحان غریب باشد اما مزایایی هم دارد.  همانند هر ایده جدیدی در این مورد، کیفیت نصب حتی مهم‌تر از بقیه موارد است.
در واقع، یک طرح خوب با اجرای ضعیف، مشتریان را در مورد کیفیت آن به اشتباه می‌اندازد و سبب عملکرد نامناسب و از دست رفتن فرصت‌ها خواهد شد که این کار بهره‌مندی از مزایای آن طرح را با مشکل همراه می‌کند.
در اینجا ۷ نکته برای پیمانکاران، طراحان و نصاب‌ها ارایه می‌شود تا ضمن انجام دقیق و ساده‌تر این کار، خطر بروز مشکلات را به حداقل رساننند و عملکرد را به بالاترین حد خود ارتقا دهند.
چیدمان لوله کشی
پیمانکاران باید از برنامه‌های طراحی تیم پشتیبانی و مهندسین مشاور تبعیت کنند. این طرح شامل چیدمان لوله‌کشی هم می‌شود که خود سایز، قطرها و فاصله بین دستگاه‌های داخلی (indoor units) را در بر می‌گیرد.
محل روی سطح
دستگاه‌های خارجی باید در جایی دارای تهویه روی یک سطح افقی که بتواند از سیستم پشتیبانی کند و سر و صدا را کاهش دهد نصب شود
لرزش‌های بد
دستگاه خارجی باید روی یک تیر نصب شود تا فضایی بین بام و دستگاه ایجاد کند. به منظور اطمینان از جزیی بودن تاثیر لرزش‌ها روی دستگاه‌های خارجی، یک لرزه‌گیر بین تیر و ریل گذاشته می‌شود.
فضای بیرونی
فاصله در ارتفاع بین اولین تقاطع و دورترین دستگاه داخلی می‌تواند ۲۹۵ تا ۳۶۰ فوت برخلاف ۹۸ فوت دستگاه‌های معمول باشد. برای دستگاه‌های تخلیه بالایی، فاصله بین دستگاه‌های خاری می‌تواند ۲ سانتی‌متر باشد که فضای بام قابل استفاده را افزایش داده و ظاهر را بهتر می‌کند.
فشار تست
به منظور تست نشتی، سنجش کل سیستم در بار نیتروژن ۶۰۰ psi به مدت ۴۸ ساعت الزامی است تا اطمینان حاصل شود فشار در آن مقدار باقی می‌ماند. بیشتر نصاب‌ها اهمیت تست کل دستگاه در این شرایط را نمی‌دانند.
لحیم‌کاری و عایق‌بندی
اتصال لوله‌ها با گاز نیتروژن در ۲ تا ۵ psi بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود داخل لوله‌ها هیچ اکسیداسیونی اتفاق نمی‌افتد. عایق کاری لوله مبرد با حداقل ۹ میلی‌متر فوم برای کاهش انتقال حرارت و حفظ راندمان دستگاه بهترین کار است.
جایی برای نفس کشیدن
در نهایت، یک اشتباه رایج نصاب‌ها، نگذاشتن فضای کافی برای تهویه مناسب هوای تخلیه شده از دستگاه است.
ترجمه: مهندس نیره شمشیری

 

منبع www.achrnews.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;