۲۰۱۸، رکورددار انتشار گاز گلخانه‌ای

تاسیسات نیوز / سعید سعیدی: سازمان جهانی هواشناسی گزارش جدیدی را تحت عنوان «بولتن گازهای گلخانه‌ای» منتشر کرده است و همانطور که از نام آن پیداست، احتمال می‌رود شما توقع خبر خوبی را نداشته باشید. در سال ۲۰۱۸، میانگین جهانی غلظت دی‌اکسید کربن در جو به ۴۰۷٫۸ بخش در میلیون بود که این رکورد جدیدی است که طی چند میلیون سال اخیر، بی‌سابقه بوده است. این گزارش حکایت از این دارد که پنجره فرصت برای کاهش اثرات تغییرات آب و هوای به سرعت در حال بسته شدن است.
به گزارش تیم ترجمه پایگاه خبری تاسیسات نیوز به نقل از نیو اطلس، سازمان جهانی هواشناسی اطلاعات آب و هوایی ۵۳ کشور را جمع‌آوری کرد و  با میانگین گرفتن از مجموع آن‌ها، عدد به دست آمده را معیاری برای کل جهان در سال قبل در نظر گرفت. در سال ۲۰۱۸، میانگین غلظت دی اکسید کربن ۴۰۷٫۸ بخش در میلیون بود که این شاخص تقریبا ۵۰ درصد بالاتر از سطح قبل از انقلاب صنعتی شدن با شاخص ۲۸۰ بخش در میلیون است.
شایان ذکر است آخرین باری که زمین غلظت قابل توجهی از دی‌اکسید کربن را تجربه کرد، به ۳ تا ۵ میلیون سال پیش باز می‌گردد. در آن زمان، درجه هوا ۲ تا ۳ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر بود و سطح آب دریا ۱۰ تا ۲۰ متر بالاتر از شرایط فعلی بود.
این در حالی است که میانگین سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل، کمی افزایش داده است چرا که میانگین غلظت دی اکسید کربن در سال ۲۰۱۷، ۴۰۵٫۵ بخش در میلیون بود. این گزارش بیان می‌دارد که افزایش از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ همانند میزان افزایشی است که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ رخ داد که بالاتر از میانگین دهه اخیر بود.
متاسفانه، سرعت افزایش این رشد در بلندمدت شدت می‌گیرد. این گزارش با محاسبه میزان رشد میانگین دی اکسید کربن طی سه دهه اخیر، متوجه رشد و افزایش ثابتی شده است. بین سال‌های ۱۹۸۵ و ۱۹۹۵، میانگین افزایش در هر سال ۱٫۴۲ بخش در میلیون بود. بین سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۵، شاخص افزایش در هر سال به ۱٫۸۶ بخش در میلیون رسید. در حالی‌که بین سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۵ سطح دی‌اکسید کربن در هر سال ۲٫۰۶ بخش در میلیون رسید. روشن است که ما تا کنون هیچ اقدام موثری در خصوص این مساله را انجام نداده‌ایم.
باید گفت که نه‌تنها هیچ علامتی از کاهش رشد میانگین دی‌اکسید کربن وجود ندارد، بلکه با توجه به تمام اقدامات بر مبنای توافقنامه پاریس در خصوص تغییرات آب و هوا، همچنان شاهد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو نیستیم. ما باید اقدام کنیم و سطح جاه‌طلبی خود را به خاطر رفاه آینده بشر افزایش دهیم.
سال ۲۰۱۵، میانگین جهانی غلظت دی‌اکسید کربن ۴۰۰ بخش در میلیون بود، در حالی که اطلاعات اولیه حکایت از این دارد که این عدد در سال ۲۰۱۹ به بالاتر از ۴۱۰ بخش در میلیون افزایش خواهد رسید.
منبع نیو اطلس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;