۱۰ عامل تعیین‌کننده عملکرد سیستم کانال

کانال‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک سیستم HVAC هستند. برای اینکه سیستم‌های HVAC عملکرد بالایی داشته باشند، مستلزم دخیل بودن ۱۰ عامل هستند. اگر یکی از این عوامل نادیده گرفته شود، ممکن است کل سیستم HVAC در تامین آسایش و راندمان مورد نیاز برای مشتریان با مشکل مواجه شود. در این مطلب نگاهی داریم به چگونگی تعیین عملکرد سیستم کانال از طریق این عوامل و اطمینان از عملکرد صحیح آن‌ها:

۱٫ ظرفیت فن

فن داخلی (بلوور) جایی است که عملکرد سیستم کانال در آن شروع می‌شود. این بخش تعیین می‌کند چه مقدار جریان هوا در نهایت در کانال‌ها به چرخش در می آید. اگر اندازه کانال کوچک باشد یا درست نصب نشده باشد، فن نمی‌تواند جریان هوای مورد نیاز سیستم را تحویل دهد.

به منظور اطمینان از قوی بودن فن برای جا بجایی جریان هوای سیستم، شما باید به جدول فن تجهیزات مراجعه کنید. این اطلاعات معمولاً در دستورالعمل‌های نصب یا اطلاعات مهندسی سازنده موجود است. برای تایید غلبه فن بر مقاومت در برابر جریان هوا یا افت فشار در کویل، فیلتر و کانال‌ها به آنها مراجعه کنید. قطعاً از آنچه در این اطلاعات مهندسی تجهیزات پیدا می‌کنید، تعجب زده خواهید شد.

۲٫ کویل داخلی و فیلتر هوا

کویل داخلی و فیلتر هوا دو جزء اصلی سیستم یک فن هستند که ایجاد جریان هوا از وظایف آن‌هاست. مقاومت آن‌ها به جریان هوا تاثیر مستقیمی روی عملکرد سیستم کانال دارد. اگر آن‌ها خیلی محدودکننده باشند، ممکن است جریان هوا را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

شما می‌توانید با انجام یک سری اقدامات پیشگیرانه، احتمال محدودشدن فیلترها و کویل‌ها را کاهش دهید. به اطلاعات کویل شرکت سازنده مراجعه و کویل داخلی را انتخاب کنید که در زمان مرطوب بودن، جریان هوای لازم را در پایین‌نها آنها

ترین افت فشار تحویل دهد. فیلترهای هوایی انتخاب کنید که با اصول بهداشتی و پاکیزگی تطابق داشته باشد و در عین حال سرعت اسمی و افت فشار پایین را حفظ کند.

۳٫ روش‌های طراحی کانال

طراحی مناسب کانال، نقطه بسیار مهم در ساخت تاسیسات کانال است. اگر طراحی از آغاز نادرست باشد، به دلیل تامین جریان هوای نامناسب عملکرد کانال‌ها (و کل سیستم HVAC) با مشکل روبرو می‌شود.

بسیاری از متخصصان در صنعت HVAC، طراحی مناسب کانال را برابر با عملکرد سیستم کانال می‌دانند اما این قضیه به این سادگی نیست. برای تایید کارکرد روش طراحی کانال، شما باید جریان هوای واقعی سیستم را اندازه بگیرید. اگر جریان هوای اندازه‌گیری شده، ±۱۰% جریان هوای طراحی باشد، شما می توانید با اعتماد بگویید که روش طراحی کانال شما درست بوده است.

۴٫ ساختار اتصالات کانال

مساله دیگر، ساختار اتصالات کانال است. آشفتگی زیاد ناشی از اتصالات ضعیف کانال، تامین کارامد جریان هوا را کاهش و مقاومتی که فن باید بر آن غلبه کند باید افزایش دهد.

اتصالات کانال باید اجازه تغییر یکنواخت و تدریجی جریان هوا را بدهد. به منظور بهبود عملکرد، از تغییرات محدودکننده و ناگهانی در تاسیسات کانال اجتناب کنید. اتصالاتی که پایین‌ترین طول معادل را دارند اجازه کارامدترین تحویل جریان هوا را می‌دهند.

۵٫ نفوذناپذیری کانال

یک سیستم کانال کاملاً بسته و نفوذناپذیر سبب گردش هوای فن داخل کانال‌ها می‌شود. وجود نشتی در کانال‌ها عملکرد سیستم را کاهش داده و سبب مسایل مختلفی از جمله مشکلات ایمنی و IAQ و کاهش ظرفیت سیستم می‌شود.

هر اتصال مکانیکی در یک سیستم کانال باید درزبندی شود. اگر مانند اتصالات لوله‌ها نیازی به جوشکاری یا لحیم کاری اتصال نیست،  mastic خیلی خوب کار می‌کند. اگر قطعه‌ای پشت اتصال مکانیکی باشد که ممکن است در آینده نیاز به سرویس کاری داشته باشد، مانند یک کویل داخلی، از دزربندی استفاده کنید که به سادگی قابل جداشدن باشد. پنل‌های دسترسی را به تجهیزات هواساز وصل نکنید.

۶٫ دمپرهای حجمی

وقتی هوا داخل سیستم کانال مهار می‌شود، شما نیاز به شیوه‌ای برای کنترل آن دارید. دمپرهای حجمی به شما اجازه کنترل مسیر جریان هوا را می‌دهند و برای یک سیستم با عملکرد خوب ضروری هستند. یک سیستم بدون دمپرهای حجمی سبب می‌شود هوا مسیری با کمترین مقاومت را انتخاب کند.

متاسفانه بسیاری از طراحان این اتصالات و ضمایم را غیر ضروری می‌دانند و آن‌ها را بیرون از بسیاری از تاسیسات کانال‌ها قرار می‌دهند. روش درست، واردکردن آنها در انشعابات کانال‌های رفت و برگشت است، در این صورت شما می‌توانید جریان هوای ورودی به و یا خروجی از یک اتاق یا منطقه را متعادل کنید.

۷٫ عایق کاری کانال

تا اینجا، ما تنها به بخش هوا توجه داشتیم. دما عامل دیگری در عملکرد سیستم کانال است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. سیستم کانالی که عایق کاری ندارد، نمی‌تواند مقدار گرمایش یا سرمایش مناسب به فضا بدهد.

عایق بندی کانال، دمای هوای داخل کانال‌ها را حفظ می‌کند و در نتیجه دمایی که تجهیزات را ترک می کند نزدیک به چیزی است که مشتری در رجیستر رفت احساس می‌کند.

عایقی که درست نصب نشود یا عدد R پایینی داشته باشد، نمی‌تواند مانع از تلفات دمایی کانال شود. اگر اختلاف دمای بیشتر از ۳ درجه فارنهایت بین دمایی خروجی تجهیزات و دورترین دمای رجیستر رفت وجود داشته باشد، احتمالاً کانال‌ها به عایق‌بندی بیشتری نیاز دارند.

۸٫ دریچه‌های برگشت و رجیستری‌های رفت

رجیسترهای رفت و دریچه‌های برگشت یک بخش اغلب فراموش شده عملکرد کانال‌ها هستند. معمولاً طراحان از ارزان‌ترین رجیسترها و دریچه‌ها استفاده می‌کنند. خیلی‌ها فکر می‌کنند تنها هدف آنها پوشاندن بازشوهای بزرگ از کانال‌های رفت و برگشت است و نقش بیشتری ندارند.

رجیسترهای رفت تحویل و اختلاط هوای تهویه شده در یک اتاق را کنترل می‌کنند. دریچه‌های برگشت روی جا بجایی هوا تاثیری ندارند، اما از نظر سر و صدا مهم هستند. مطمئن شوید وقتی فن کار می‌کند آنها سر و صدا ندارند. به اطلاعات سازنده مراجعه و رجیسترهایی انتخاب کنید که بیشترین تناسب را با جریان هوا و اتاق شما دارند.

۹٫ تکنیک‌های نصب

بزرگ‌ترین متغییر تعیین‌کننده عملکرد سیستم کانال با چگونگی نصب آن‌ها ارتباط دارد. یک سیستم هر چند هم عالی باشد، اگر به درستی نصب نشده باشد، عملکرد ضعیف و غیرقابل قبولی را خواهد داشت.  

۱۰٫ تایید

برای تضمین طراحی و نصب موفقیت‌آمیز کانال‌ها، باید این مراحل را تایید کرد. این کار با مقایسه داده‌های طراحی با داده‌هایی که بعد از نصب سیستم اندازه‌گیری می‌شود، صورت می‌گیرد. اندازه‌گیری جریان هوای اتاق ورودی به فضای تهویه‌شده و تغییرات دمای کانال‌ها دو داده ضروری است که باید اندازه‌گیری شوند. از آن‌ها برای تعیین Btu تحویل داده شده به ساختمان استفاده کرده و مطابقت با شرایط طراحی را تایید کنید.

با فرض اینکه عملکرد سیستم کانال، آنطور که باید باشد، اما اگر شما به روش‌های طراحی متکی باشید، احتمالاً به عقب برگشت می‌خورید. اتلاف یا استفاده بهینه از گرما، انتخاب تجهیزات یا محاسبات طراحی کانال هیچ‌گاه ضامن عملکرد سیستم کانال نیستند. اما می‌توانید از آن‌ها به عنوان یک هدف برای آنچه سیستم اندازه‌گیری سیستم نصب‌شده شما باید باشد، استفاده کنید.

نگهداری را فراموش نکنید

اگر روندهای نگهداری به خوبی اجرایی نشود، عملکرد سیستم کانال در طول زمان رو به زوال می‌رود. در هر تماس فشار استاتیک را اندازه‌گیری و ثبت کنید. وقتی کانال برای کار مناسب تایید شد، مرحله بازبینی به شما اجازه می‌دهد تغییرات لازم را اعمال کنید.

 ترجمه: مهندس نیره شمشیری

 

منبع www.achrnews.com
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;