۶۷ درصد واحدهای تولید مصالح ساختمانی بدون نشان استاندارد

به گزارش تاسیسات نیوز، سرپرست اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان جنوبی گفت: ۱۴۳ واحد تولیدی مصالح ساختمانی غیرفلزی در این استان وجود دارد که ۶۷.۲۳ درصد واحد‌های فعال نشان اجباری استاندارد ندارند.
دستورانی در نشست کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه دادستانی مرکز استان با موضوع “بررسی نقش دستگاه‌های متولی نظارت در جلوگیری از تخلفات ساختمانی به منظور کاهش آثار زیانبار و تبعات منفی آن در جامعه” گفت: ۱۱۹ مورد واحد‌های تولیدی مصالح ساختمانی غیرفلزی در استان فعال است که از این تعداد فقط ۳۹ واحد نشان استاندارد دارند.
او  با تاکید بر اینکه سیاست دولت سیزدهم رعایت استاندارد در تولید است افزود: این اقدام با اهرم مدیران کنترل کیفیت و شرکت‌های بازرسی در استان دنبال می‌شود.
سرپرست اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه رعایت کیفیت در تولید با التماس انجام نمی‌شود تاکید کرد: اعمال قانون لازمه رعایت استاندارد است و اگر قانون ایراد دارد باید اصلاح شود.
دستورانی به وجود ۲۸ واحد تولید بتن در خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: ۱۵ مورد از این واحد‌ها استاندارد لازم را ندارند و بدون توجه به اخطار‌ها زیر بار نمی‌روند که طبق قانون باید فعالیت آن‌ها متوقف شود.
دستورانی بر داشتن ابزار لازم برای کنترل استاندارد در تولید مصالح ساختمانی تاکید کرد و گفت: از ابتدای امسال ۱۸۷ مورد بازدید از واحد‌های تولیدی انجام شده، اما در این زمینه با کمبود نیرو مواجه هستیم به همین دلیل سامانه نظارت مردمی در استان راه‌اندازی شده است که مردم اگر از کیفیت مصالح ناراضی هستند به سامانه ۱۵۷ گزارش دهند.
او با اشاره به لزوم کنترل استاندارد در مصالح فلزی ادامه داد: با توجه به اینکه در زمینه مصالح فلزی واحد تولیدی در خراسان جنوبی فعال نیست و عمده اقلام از دیگر استان‌ها وارد می‌شود باید در محل‌های فروش و توزیع کنترل را انجام دهیم.
سرپرست اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان جنوبی گفت: در این زمینه ۲ نوع تیرآهن سبک و سنگین وارد می‌شود که معمولا کد استاندارد باید بر آن حک شده باشد و، چون در بخش برش آهن‌آلات ممکن است این قسمت حذف شود، سوء‌استفاده‌هایی را شاهد هستیم.
او گفت: البته نمونه‌گیری انجام و در آزمایشگاه کیفیت بررسی می‌شود، اما برخورد باید در استانی که محصول تولید شده است، انجام گیرد.
دستورانی تصریح کرد: به بهانه حمایت از تولید نباید کیفیت را فدا کرد، زیرا داشتن استاندارد به معنای کف کیفیت بوده و اگر محصولی نشان استاندارد نداشته باشند از کیفیت لازم برخوردار نیست.
او افزود: ورود آهن‌آلات غیراستاندارد در بازار استان رصد شده است و هشدار‌های لازم را به صنوف مربوطه داده‌ایم با این وجود سیاست ما بر طراحی ساختمان استاندارد است که این موضوع در سطح کشور دنبال می‌شود.
معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم در این نشست با بیان اینکه تخلفات ساختمانی نسبت به قبل کاهش داشته است گفت: در حال حاضر ۸۶ درصد ساخت و ساز‌ها بر مبنای رعایت مقررات ایمنی ساختمان است.
 علیزاده یادآور شد: این شاخص در سال ۱۳۹۱ حدود ۳۴ درصد بود که اکنون نسبت به میانگین کشوری وضع خوبی در استان داریم گرچه هنوز با مطلوب فاصله است.
او گفت: سه تا پنج درصد ساختمان‌های در حال احداث به‌طور تصادفی مورد ارزیابی و نظارت قرار می‌گیرد تا میزان رعایت ضوابط مقررات ملی ساختمان در آن‌ها مشخص شود.
معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر موضوع حذف مجری ساختمان از خواسته‌های مردم است افزود: ۲۰ مولفه ارزیابی ناظران و مجریان در دستور کار است و براساس آن ارزیابی کیفی و فرآیندی صورت می‌گیرد.
او با اشاره به وجود ۲ هزار و ۶۲۷ مهندس ناظر در خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال ۵۱۰ مورد ارزیابی مهندسان ناظر انجام شده است.
علیزاده با اشاره به اینکه ۲۴۶ مجری ساختمان در خراسان جنوبی فعالیت دارند افزود: از این تعداد ۱۳۷ مجری حقیقی و مابقی حقوقی هستند و در ارزیابی‌های صورت گرفته با ۴۲۱ بازدید، ۴۸ مجری اخطار دریافت کرده و ۱۷ مجری هم به شورای انتظامی معرفی شده‌اند.
همچنین حضور تمام‌وقت مجریان در پروژه‌های ساختمانی، امکان تخلف در روز‌های تعطیل و سوء‌استفاده از خلاء نبود مجری و توافقی بودن تعرفه مجری از موضوعاتی بود که نماینده سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی در این نشست با حضور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان به آن‌ها اشاره کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;