یزد پر تخلف‌ترین استان در حوزه ساخت‌وساز ساختمان

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد گفت: استان یزد به یکی از پرتخلف‌ترین استان‌ها با آماری بالاتر نسبت به آمار متوسط کشور در بخش ساخت و ساز تبدیل شده است.
به گزارش تاسیسات نیوز، علی اصغر زحمتکش  در خصوص عوامل تخلفات ساختمانی و نقش ناظران نظام مهندسی در پیشگیری از تخلفات ساختمانی، گفت: علاوه بر تعرفه خدمات مهندسی یا تعرفه های پایین کمیسیون ماده ۱۰۰، عوامل زیادی باعث تخلف‌سازی در حوزه ساختمان می‌شوند که استان یزد را به یکی از پرتخلف‌ترین استان ها با آماری بالاتر نسبت به آمار متوسط کشور در بخش ساخت و ساز تبدیل کرده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد افزود: با توجه به اینکه طبق قانون اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان نمی‌توانند به ساخت و سازهای بدون پروانه، خدمات ارائه دهند، با آن دسته از اعضای سازمان نظام مهندسی که در ساخت و سازهای بدون پروانه ارائه خدمت می کنند، برخورد می‌شود.
وی با اعلام اینکه یکی از دلایل عمده تخلف‌های ساختمانی خرید زمین به شکل مشاع یا قولنامه‌ای است، بیان کرد: مقرر شده است برای زمین‌های مشاع و قولنامه‌ای پروانه صادر شود که هم اکنون هم در حال اجرا است و حجم قابل توجهی از این زمین ها می توانند پروانه اخذ کنند تا از این طریق از ساخت و ساز غیرمجاز پیشگیری شود.
وی در ادامه تفکیک زمین کمتر از حدنصاب را یکی از دلایل عدم اعطای مجوز و در نتیجه ساخت‌وساز بدون پروانه دانست و عنوان کرد: شهرداری مجوز ساخت و ساز برای زمین‌های تقسیم‌بندی شده در قطعات کوچک صادر نمی‌کرد که جهت پیشگیری از تخلفات مقدار حدنصاب تعیین شده در تقسیم زمین‌ها برای صدور پروانه، کاهش یافت و از این طریق نیز بخشی از زمین‌هایی که مردم خریداری کرده بودند، مجوزدار شد.
لزوم تسریع مجوز ساخت
رئیس نظام مهندسی ساختمان یزد به زمانبر بودن روند اخذ پروانه ساخت و ساز اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط اقتصادی و امکان افزایش قیمت مصالح ساختمانی، مدت زمان صدور پروانه برای مالکان دارای اهمیت است و طولانی شدن این روند موجب ساخت و ساز بدون پروانه می شود.
وی در خصوص راه حل ابن مسئله گفت: تفاهم نامه هایی منعقد شد تا بر اساس نقشه های معماری که به تأیید شهرداری رسیده است، پروانه صادر شود و نقشه هایی مانند تاسیسات مکانیکی پس از اخذ پروانه از سوی مالک ارائه شود تا زمان اخذ پروانه به حداقل کاهش یابد.
زحمتکش تصریح کرد: موضوع بعدی که موجب خلاف‌سازی می شود تعرفه های کمیسیون ماده ۱۰۰ است؛ چراکه این تعرفه ها باید بازدارنده بوده و هزینه‌ها یا جریمه‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ باید نسبت به تعرفه های خدمات مهندسی بازدارنده باشد که این موضوع هم می تواند به کاهش تخلفات کمک کند.
منبع تحلیل بازار
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;