کوتاهی نهادهای متولی در بهینه‌سازی مصرف انرژی

یک کارشناس خدمات انرژی با اشاره به چالش ها و مسائل مصرف انرژی در ساختمان ها گفت: مشکلی که در این بخش وجود دارد، این است که به مباحث مرتبط با بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها توجه نشده است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، داود صفایی با بیان این مطلب تشریح کرد: در این زمینه ما از یک سو با خلاء قانونی و از سوی دیگر با کوتاهی نهادهای مربوط به بحث انرژی در بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان مواجه هستیم.
وی ادامه داد: به طور مثال شرکت ملی گاز و برق به عنوان دو نهاد مسئول تامین انرژی و از طرف دیگر شهرداری ‌ها که بر ساخت ‌و سازها نظارت می‌کنند و مجوز ساخت ارائه می‌دهند و همچنین سازمان نظام مهندسی که مسئولیت طرح نقشه، نظارت و مشاوره را برعهده دارد و همینطور بخش دولتی که ساختمان‌های زیادی را در اختیار دارند، به این مسئله بی‌توجه هستند.
وی همچنین اظهار داشت: از طرفی سازمان برنامه و بودجه در آیین‌نامه‌هایی که تنظیم می‌کند، به مسئله مصرف بهینه انرژی توجه کافی را ندارد و از آنجایی که حداقل در بخش ساختمان‌های دولتی، آیین‌نامه‌ها و قوانین و نظر دولتی می تواند مطرح و تاثیرگذار باشد، اما مجموعه این نهادها به یک مسئله مهم بی‌توجه هستند که آن بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان است.
لزوم ممیزی انرژی ساختمان توسط کارشناسان انرژی
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این بی‌توجهی و بی‌خبری از این موضوع مهم باعث می‌شود که ساختمان‌های ما یک اتلاف انرژی بسیار زیادی را هم در بخش انرژی برق و هم گاز داشته باشند، به راهکارهای پیشنهادی در این زمینه اشاره کرد و گفت: راهکارهای مختلفی را در این بخش ارائه کرده‌اند که یکی از آنها ممیزی انرژی است.
وی تشریح کرد: در این فرآیند ساختمانها دست ‌کم توسط کارشناسان انرژی ساختمان، مورد ممیزی و ارزیابی قرار می گیرند و گزارشی از این ساختمان ها تهیه و به مدیریت ساختمان‌ها داده می شود تا مشخص شود که ساختمان آنها از نظر انرژی چه مشکلات و خلاءهایی دارد و چه راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکلات قابل ارائه است.
صفایی با بیان اینکه این وظیفه را شرکت‌های خدمات انرژی می‌توانند انجام دهند، گفت: این شرکت ها در انجمنی به اسم انجمن شرکت‌های خدمات انرژی ایران (اسکو) عضو هستند و می توانند با استفاده از کارشناسانی که در اختیار دارند و تخصصی که به دست آورده‌اند، وضعیت ساختمان‌ها را به لحاظ انرژی و اتلاف انرژی، ارزیابی و ممیزی و مشخص کنند.
این کارشناس خدمات انرژی یادآور شد: این ممیزی انرژی در تمامی ساختمان‌ها اعم از ساختمان های دولتی، تجاری، اداری و یا مسکونی، و نیز ساختمان های بزرگ، کوچک، برج‌ها و… قابل اجرا است و کارشناسان می توانند با استفاده از فرمول‌ها و قوانینی که در دنیا وجود دارد و با آنها آشنا هستند، نسبت به این امر اقدام کنند.
امکان صادرات با اجرای ممیزی انرژی
صفایی با بیان اینکه بعد از این مرحله کارشناسان می توانند نسبت به ارائه راهکار به مدیران و صاحبان ساختمان‌ها اقدام کنند، افزود: در این راستا راهکارهای کاهش یا از بین بردن اتلاف انرژی در ساختمان معرفی می شود و مالکان توجیه می شوند که با یک انرژی متناسب و حداقلی، می توانند نیازهای واقعی ساختمان خود به انرژی را تامین کنند.
وی با بیان اینکه اگر چنین اتفاقی بیفتد، براساس برخی از برآوردها می توانیم مصرف انرژی کشور را تا ۳۰ درصد کاهش دهیم؛ یادآور شد: با این صرفه‌جویی بزرگ، هم هزینه انرژی مالکان ساختمان کاهش پیدا می‌کند و از طرف دیگر با این انرژی‌های صرفه‌جویی شده امکان صادرات وجود دارد.
صفایی خاطرنشان کرد: با درآمد حاصل از صادرات انرژی به شکل‌های مختلف از جمله برق و گاز، می‌توان درآمد بیشتری را وارد کشور کرد که این درآمدها صرف امور زیربنایی شود.
منبع صدای مهندسی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;