کلاف سردرگم تعرفه خدمات مهندسی در آذربایجان‌غربی

علی‌رغم قانونی بودن ابلاغ تعرفه سال ۹۸ خدمات مهندسی با ورود ستاد تنظیم بازار آذربایجان‌غربی به ماجرا و گرفتن ایراد بر این مصوبه، تعرفه سال ۹۹ در ابهام فرورفته که این اتفاق سبب اعتراض مهندسان شده‌است.
به گزارش تاسیسات نیوز، آبان‌ماه سال گذشته، تعرفه سال ۹۸ خدمات مهندسی با تاخیر ۷ ماهه از سوی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی به استان‌ها ابلاغ شد و علی‌رغم اجرای تعرفه جدید در استان‌های مختلف، در استان آذربایجان‌غربی ستاد تنظیم بازار بر اجرای آن ایراد گرفته و لذا اجرای تعرفه‌های سال ۹۹ در ابهام فرورفته‌است.
قانون مقررات ملی ساختمان چه می‌گوید؟
طبق بند ۱۷-۳ فصل ۵ مبحث ۲ مقررات ملی ساختمان، تعرفه خدمات مهندسی بصورت قانون بوده و هرساله از طرف وزارت راه و شهرسازی به سازمان نظام مهندسی ابلاغ و اگر اعضای هیات مدیره نیازی به افزایش یا کاهش ۲۵درصدی تعرفه ابلاغی نداشته باشند، تعرفه لحاظ درغیر اینصورت هیات ۴ نفره متشکل معاون عمرانی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی، شهردار مرکز استان و رییس سازمان نظام مهندسی آنرا بررسی می‌کنند.
تعرفه سال ۹۸ نیز آبان‌ماه سال گذشته به استان‌ها از جمله استان آذربایجان‌غربی ابلاغ شد.
علی‌رغم افزایش برای برخی خدمات از جمله بازرسی برق که تعرفه آن ۵ سال ثابت مانده بود، ستاد تنظیم بازار به موضوع ایراد گرفته و افزایش و اجرای تعرفه سال ۹۸ را منوط به تایید ستاد عنوان کرده‌اند.
مهندسان چه می‌گویند؟
بیشتر مهندسان که تعرفه خدمات مهندسی را با توجه به رشد قیمت مسکن و تورم کشور مناسب نمی‌دانند از ابلاغ نشدن تعرفه سال ۹۸ بشدت گلایه‌مند هستند.
یکی از مهندسین می‌گوید: بارها از رییس و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان پیگیر ابلاغ تعرفه سال ۹۸ هستیم ولی علی‌رغم پیگیری آنها، تاکنون تعرفه در استان اجرایی نشده است.
نظر رییس سازمان نظام مهندسی چیست؟
بهرنگ دیملقانی رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌غربی می‌گوید: سال گذشته و در ماه آبان تعرفه جدید از سوی شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی به استان‌ها ابلاغ و ما نیز تصمیم به اجرایی کردن آن گرفتیم که ستاد تنظیم بازار با ایراد به موضوع، برای تعرفه سال ۹۹ نیز دچار مشکل شویم.
وی ادامه‌داد: علی‌رغم پیام‌های زیادی که از سوی مهندسان، تاکنون نتوانسته‌ایم موضوع را حل و فصل کنیم.
وی افزود: اتفاق بد این موضوع، ارسال آن به دستگاه قضایی و ورود دادستانی به موضوع است.
رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌غربی اظهارکرد: کار این سازمان خدماتی است و شرایط اقتصادی حاکم بر ساخت‌وساز بدلیل رکود حاکم بر بازار مسکن و همچنین تورم سخت بوده و مخالفت با افزایش تعرفه که کاملا بصورت قانونی رقم جدید اعلام شده، مشکلات دیگری را ایجاد کرده است.
دلالی و بساز بفروش‌ها عامل ورود ستاد تنظیم بازار
جلال تقی‌دخت معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در مورد آخرین وضعیت تعرفه خدمات مهندسی گفت: تعرفه خدمات مهندسی سال ۹۸، آبان‌ماه گذشته براساس هزینه های ساخت و ساز به استان‌ها ابلاغ شد.
وی افزود: بعد از ابلاغ تعرفه سال ۹۸ و در حالیکه این تعرفه براساس قوانین، کاملا قانونی بود، ستاد تنظیم بازار در استان آذربایجان‌غربی به این موضوع ورود کرد که این اتفاق در کشور بی‌سابقه بود.
وی ادامه داد: براین اساس جلساتی با حضور معاون عمرانی و نماینده معاون اقتصادی استاندار و با حضور مدیرکل سازمان صمت به عنوان دبیر ستاد و نماینده سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار کردیم و مقرر شد سازمان صمت با وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت عمرانی استاندار با وزارت کشور مکاتبه و صلاحیت ورود ستاد تنظیم بازار به این موضوع مشخص شود.
وی اظهار کرد: ما عقیده داریم با توجه به افزایش قیمت مسکن، تغییر تعرفه‌های جدید نیز الزامیست و در انتظار هستیم تا با حل موضوع تعرفه‌های سال ۹۸، تعرفه‌های سال ۹۹ نیز بررسی، تعیین و ابلاغ شود.
تقی‌دخت خاطرنشان‌کرد: خرم رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان با مسئولین استان آذربایجان غربی مکاتبه کرده و بر قانونی بودن تعرفه خدمات مهندسی و عدم نیاز به ورود ستاد تنظیم بازار تاکید کرده است.
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی افزود: آخرین جلسه با ستاد تنظیم بازار و معاون عمرانی استاندار، اواخر فروردین‌ماه برگزار شده و برای قطعی شدن موضوع منتظر پاسخ استعلام معاونت عمرانی وزارت کشور و وزارت صمت هستیم با این حال و علی‌رغم ورود ستاد تنظیم بازار، تعرفه ابلاغی سال ۹۸ را اجرا می شود.
تقی‌دخت به دلایل ورود ستاد تنظیم بازار نیز اشاره و افزود: دلیل این ستاد برای ورود به قضیه تعرفه‌ها، اعتراض برخی سازنده‌ها به افزایش تعرفه و تاثیر آن به افزایش هزینه ساخت‌وساز بوده که به نظر می‌رسد این مورد بیشتر از سوی بسازبفروش‌ها برای کسب سود بیشتر و عدم پرداخت هزینه خدمات مهندسی است و اعتقاد داریم حتی با فرض کاهش تعرفه‌ها و اجرایی نشدن تعرفه‌های سال ۹۸ هزینه مسکن کاهش نمی‌یابد.
سوء تفاهم دلیل ورود ستاد تنظیم بازار به قضیه تعرفه خدمات مهندسی
آیدین رحمانی رضاییه معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی در مورد آخرین وضعیت تعرفه خدمات مهندسی گفت: براساس قانون مقررات ملی ساختمان در مبحث ۲ به عهده کمیته ۴ نفره است و بدلیل آنکه ستاد تنظیم بازار، تعرفه‌های سال ۹۸ را افزایش پلکانی عنوان کرده، به این قضیه ورود کرده و فعلا برای نظر قطعی که هیات ۴ نفره مسئول رسیدگی به موضوع تعرفه‌هاست یا ستاد تنظیم بازار، منتظر استعلام از وزارت کشور هستیم و این مورد را پیگیری خواهیم کرد.
وی ادامه داد: فعلا تا قطعی نشدن نتیجه استعلام، افزایشی صورت نخواهدگرفت.
وی سوء تفاهم را عامل این شرایط دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به دیر ابلاغ شدن تعرفه سال ۹۷، ستاد بر این عقیده است که افزایش دوباره با عنوان تعرفه سال ۹۸ افزایش پلکانی است.
دلیل ورود ستاد تنظیم بازار به موضوع؟
مسئولین سازمان صنعت، معدن و تجارت و در راس آن معاونت نظارت بازرسی این سازمان پاسخ شفافی به چرایی ورود ستاد تنظیم بازار به موضوع تعرفه سال ۹۸ خدمات مهندسی نمی‌دهند و به این نکته بسنده کرده‌اند که مجاز به افشای موارد پرونده‌های در حال بررسی نیستیم.
آینده موضوع تعرفه‌های خدمات مهندسی
با ورود ستاد تنظیم بازار به موضوع تعرفه‌های سال ۹۸ خدمات مهندسی و گرفتن ایراد به آن، تعرفه‌های سال ۹۹ نیز به تبعیت از آن به حاشیه خواهدرفت و باتوجه به افزایش مکرر قیمت مسکن و تورم، مهندسان مجبور خواهندبود با تعرفه ۲ سال قبل همکاری کنند و علی‌رغم ورود به ماه سوم سال ۹۹ و گذشتن چند ماه از ابلاغ تعرفه سال گذشته، وزارت کشور با پاسخ به استعلام معاونت عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی این مورد را پاسخ خواهدداد تا مهندسین در بازار پرتلاطم و راکد این روزها به حق خود بصورت شفاف برسند.
منبع خبرآنلاین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;