کت ها را درآورید

روح اله واصف/ سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: درخواست مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان از استاندار این استان مبنی بر ممنوعیت استفاده از کت در ادارات باعث ایجاد حساسیت هایی در شبکه های مجازی شده است.
در گذشته حساسیت هایی این چنین منجر به ساختن لطیفه هایی می شد و افراد به آن می خندیدند. امروزه اما اتفاق جدیدی رخ داده است و آن هم استفاده از هر رویدادی برای جبهه گیری بر علیه افراد، نظام حکومتی، دولت و یا مواردی از این دست شده است. تغییر رویه ای تلخ و غم انگیز که در کمبود طنزنویسان و کاریکاتوریست ها، کنشگرهای اجتماعی و سایر ارکان اجتماعی درحال ورود به مراحل خطرناکی است که پرداختن به آن را به اساتید دیگر می سپاریم.
سخن ما در خصوص نگرانی مدیران برق است که بسیار به جاست. در حدود سال های ۱۹۶۰ میلادی، رییس جمهور ژاپن بدون کت در محل کار خود حاضر شد و اعلام کرد به منظور بالابردن دمای آسایش و بهینه سازی انرژی به این شکل ظاهر شده است و از دیگران خواست که چنین کنند. امروزه پس از گذشت دهه های متمادی از آن تاریخ، کشور ما نه به دلیل هزینه های پیدا یا پنهان حامل های انرژی ، که به دلیل ناتوانی در تولید برق در این حجم بزرگ، به فکر سایش پیک افتاده است. وقتی هستند افرادی که به این تصمیم می خندند یا برآن می تازند، انگشت اتهام را نه سوی آنان که باید سوی مدیرانی گرفت که بسیار دیر به این سمت رفته اند و اکنون نیز بدون آموزش های اجتماعی و فرهنگی با چوب به فکر فرهنگ سازی افتاده اند. آموختن دانشی که با کتک باشد، به ترک تحصیل می انجامد. مردم جامعه ما نمی دانند که هر یک درجه دما می تواند به بهینه سازی ۱۲ تا ۴۰ درصدی مصرف انرژی بینجامد.
سال هاست که ما بی رحمانه می سازیم و مصرف می کنیم. معماری اقلیمی فقط برای پروژه های دانشجویی است و تفاخر. حصیرهای روی پنجره ها را در کدام اقلیم می بینید؟ خانه های گودال باغچه ای کجاست؟ برودت تبریدی چه شده است؟ کدام اسپلیت را به درستی ممیزی انرژی کرده ایم؟ هر ساخته ای را بی رحمانه خریده ایم و جایگزین زندگی سنتی درست خود کرده ایم. حال باید بپذیریم که اشتباه کرده ایم و لازم است صدسال معماری و تاسیسات را به عقب برگردیم.
در ساده ترین کار باید کت ها را در آوریم و به فکر بیفتیم. برای همین کار ساده هفتادسال از دنیا عقب مانده ایم.
تابعد!
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;