کاهش حوادث آسانسور، نتیجه بازدید ایمنی ساختمان‌ها

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز گفت: حوادث آسانسور در سال جاری نسبت به پارسال، ۳۴ درصد کاهش داشته است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محمد هادی قانع عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۵۹ حادثه حبس شدن در آسانسور به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی شیراز گزارش شده است و تعداد محبوس‌شدگان در این حوادث بسته به ظرفیت آسانسور از یک تا ۷ نفر اعلام می‌شود.
او با اشاره به آمار ۱۶۰۴ حوادث آسانسور در سال ۹۷ از کاهش ۳۴ درصدی این حوادث در سال ۹۸ خبر داد.
قانع یکی از دلایل کاهش آمار حبس در آسانسور را بازدید‌های ایمنی پیشگیرانه توسط کارشناسان ایمنی و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز از ابتدای سال ۹۸ عنوان کرد و افزود: تا کنون بیش از ۴۵۰ ساختمان در شیراز ضمن بازدید، ارزیابی دوام و استحکام، شناسنامه دار شده اند.
او اظهار کرد: در این شیوه برای ساختمان‌هایی که وضعیت مطلوب دارد و نیز ابنیه‌ای که با رفع نواقص به ارتقای کمی و کیفی استحکام و پایداری می‌رسد، شناسنامه ایمنی صادر می‌شود.
این مسئول یادآور شد: ساختمان‌هایی که در مواقع بحران مورد استفاده امدادی قرار می‌گیرد و ساختمان‌های بزرگ (مجتمع‌ها و مراکز تجاری) در اولویت بررسی وضعیت ایمنی قرار دارند.
قانع یکی از دلایل عمده حبس در آسانسور را نقص فنی در سیستم آسانسور‌ها می‌داند و می‌گوید: به صورت میانگین روزانه حدود ۵ حادثه آسانسور به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی شیراز گزارش می‌شود که علاوه بر نقص فنی، تعدادی از حوادث آسانسور ناشی از رعایت نکردن نکات ایمنی مانند سوار شدن مازاد بر ظرفیت گزارش شده است.
لازم به ذکر است خوشبختانه امسال تعداد حوادث سقوط آسانسور، مصدوم و فوتی حاصل از این حوادث صفر بوده است و در این خصوص گزارشی نداشته‌ایم.
رئیس سازمان آتش نشانی شیراز این باور را که در صورت حبس در آسانسور، سرنشینان با اتمام اکسیژن روبه‌رو می‌شوند نادرست میداند و ادامه می‌دهد: در بازه زمانی کوتاه، اکسیژن داخل کابین از بین نمی‌رود. با این حال توصیه می‌شود سالمندان و کودکان به‌تن‌هایی از آسانسور استفاده نکنند. برخی از کودکان در هنگام ورود به آسانسور فرمان‌های متفاوتی به کلید‌های آسانسور می‌دهند که می‌تواند حادثه‌ساز باشد.
قانع نقش شهروندان در کاهش ناایمنی‌های شهر و محیط زندگی خود را بسیار موثر دانست و گفت: هر شهروند باید خود یکی از متولیان ایمنی در محله خود باشد، و اگر با رعایت اصول ایمنی در این خصوص با اعلام ناایمنی‌ها و درخواست بازدید از سوی سازمان آتش نشانی شیراز و تماس با سامانه ۱۲۵ می‌توانیم در کاهش بسیاری از حوادث نقش بسیار اثرگذاری داشته باشیم.
منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;