چرا سرویس کولرگازی مهم است؟

در سرویس کردن یک دستگاه تهویه مطبوع نظیر کولرگازی مسائل مهمی نقش دارد. لکن اولین و مهمترین آنها خود سرویس کار است. سرویس کار کولرگازی باید متهعد و متخصص در این زمینه باشد.

تاسیسات نیوز، عادت ما ایرانی ها این است که تا وسیله ای خراب نشود، آن را بررسی نمی کنیم. مثلا تا زمانی که خودرو به سر و صدا نیفتد، آن را به صورت دوره ای پیش سرویس کار نمی بریم. اما شاید همین موضوع است که موجب می شود بسیاری از وسایل روزمره زندگی مستهلک و غیرقابل استفاده شوند. این موضوع زمانی خود را بیشتر نشان می دهد که شما شدیداً نیاز به استفاده از محصولی دارید، اما دیگر از کار می افتد. یکی از این وسایل که هنگام از کار افتادن به معضل جدی برمیخوریم، کولرگازی است. با این مقدمه می خواهیم درباره سرویس کولرگازی و اهمیت آن برای شما توضیح دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید.
داکت اسپلیت
نگهداری صحیح از کولرگازی
قبل از پرداختن به نحوه سرویس کولرگازی می خواهیم درباره نحوه صحیح استفاده و نگهداری از کولرگازی نکاتی را مطرح کنیم. اولین موضوع اینکه کولرگازی مناسب با منطقه زندگی خود را انتخاب کنید. این موضوع به افزایش عمر دستگاه بسیار کمک می کند. به عنوان مثال برای فضای گرم و مرطوب بهتر است از کولرگازی با کمپرسور پیستونی تروپیکال استفاده کنید.
موضوع بعدی اینکه در پارت های زمانی کوتاه ما بین استفاده، کولر را خاموش کنید. برخی افراد تصور می کنند که با روشن نگاه داشتن کولر موجب سرد ماندن خانه می شوند. حال آنکه اگر منافذ ورود و خروج هوا و همچنین تابش مستقیم نور را ببندند، محیط خنک می ماند.
نصب اسپلیت در محیط مناسب که زیر تابش مستقیم نور خورشید نباشد نیز دیگر موضوع مهم در این زمینه است. باز نبودن پنجره ها و ورودی های هوا در هنگام فعالیت کولرگازی نیز بسیار مهم است. در صورت باز بودن در و پنجره ها، حجم زیادی از توان دستگاه صرف خنک سازی جریان هوای گرم ورودی می شود. از طرفی دیگر پیشنهاد می شود دمای کولرگازی را روی دماهای خیلی پایین نگذارید. فعالیت طولانی مدت روی دمای بسیار پایین موجب کاهش عمر دستگاه می شود.
چند نکته مهم در نگهداری از کولرگازی
علاوه بر موارد ذکر شده، چند موضوع به صورت تیتر وار پیشنهاد می شود. اول اینکه پس از اتمام فصل تابستان، مراقبت از یونیت بیرونی را در دستور کار قرار دهید. جمع شدن برگ ها رو و داخل دستگاه، قرار گرفتن مدام زیر بارش برف و باران و مسائلی از این دست ممکن است موجب زنگ زدگی و خراب شدن دستگاه شود. برق ورودی به دستگاه نباید نوسان داشته باشد. به هیچ وجه از کولرگازی و آبی به صورت توامان استفاده نکنید زیرا کولر آبی تولید رطوبت می کند و کولرگازی رطوبت را از محیط می گیرد!
به منظور افزایش دادن عمر دستگاه از مواد ضدزنگ استفاده کنید. نصب صحیح یونیت خارجی و داخلی نیز مهم است. مثلا اینکه مقدار اندکی زاویه در هنگام نصب چه در یونیت داخلی و چه در یونیت خارجی کولرگازی موجب کاهش بازدهی دستگاه می شود. یا اینکه دستگاه را در معرض فضایی که گرد و غبار دارد قرار ندهید.
سرویس کولرگازی توسط متخصص
در سرویس کردن یک دستگاه تهویه مطبوع نظیر کولرگازی مسائل مهمی نقش دارد. لکن اولین و مهمترین آنها خود سرویس کار است. سرویس کار کولرگازی باید متهعد و متخصص در این زمینه باشد. سرویس کار باید تجربه تعمیر و بررسی انواع برندهای کولرگازی را داشته باشد. سرعت عمل و دقت در انجام کار به همراه اعتبار شرکت سرویس نیز بسیار مهم است. پس پیشنهاد ما استفاده از سرویس کار متخصص برای انجام این کار مهم و روتین است.
نکات مهم در هنگام سرویس کولرگازی
برای اینکه بدانیم زمان سرویس کولرگازی فرا رسیده است یا خیر، اولین موضوع این است که چه میزان از نصب دستگاه گذشته است. علاوه بر این باید دید که آیا بازدهی دستگاه به نسبت گذشته کاهش داشته است. این موضوعات اگر به حد مشخصی رسیده باشد که حتماً نیاز به سرویس خواهید داشت.
پیشنهاد می شود به صورت میانگین هر ۶ ماه یک نوبت کولرگازی را سرویس کنید. کولرگازی را در ابتدای فصل استفاده و انتهای آن سرویس کنید. بهتر است قبل از شروع بهره گیری از کولرگازی در اواسط بهار یک دوره دستگاه توسط سرویس کار متخصص بررسی شود. سپس در اواسط پاییز نیز بهتر است دستگاه قبل از خاموش شدن طولانی مدت در ایام سرد سال، یک دور مجدداً وارسی شود
در صورتی که در شهری با هوای آلوده زندگی می کنید بهتر است تعداد دفعات سرویس را بیشتر کنید. این موضوع به این دلیل یادآوری می شود که استهلاک دستگاه در شهرهایی با هوای آلوده به مراتب بیشتر است. به همین دلیل توصیه می شود کولرگازی در شهرهای با آلودگی بالا سریعتر سرویس شود.
چه مشکلاتی ممکن است برای کولرگازی ایجاد شود؟
اگر دستگاه شما به صورت ناگهانی خاموش می شود حتما نیاز به سرویس یا تعمیر دارد. حالت دیگری که امکان دارد نیاز به سرویس پیدا کنید این است که دستگاه روشن است، اما کمپرسور از کار می افتد. دمای نامناسب خروجی در هنگام سرمایش و گرمایش نیز از مشکلات احتمالی ممکن است. سروصدای بالای و از کار افتادن ریموت نیز یکی از مشکلات پرتعداد است. گاهی اوقات نیز صدای نامشخصی از پنل داخلی به گوش می رسد. همه این مشکلات احتمالی، مسائلی هستند که در صورت بروز هر کدام از آنها توصیه اکید، استفاده از سرویس کار و یا تعمیرکار مجاز کولرگازی است.
داکت اسپلیت ایرانی
سرویس کار کولرگازی دقیقاً چه می کند؟
پروسه سرویس کولرگازی احتمالاً مابین ۱ تا ۲ ساعت زمان می برد. در این پروسه مراحلی نظیر، شست و شوی کندانسور با دستگاه کارواش، وارسی و شست و شوی پنل داخلی و همچنین تعویض و شست و شوی فیلترها به انجام می رسد. علاوه بر این همه بخش های کولرگازی به صورت جداگانه تست می شود. دستگاه در مود(mode) های مختلف آزمایش می شود که خللی در روند کار آن نباشد. موضوع مهم بعدی حجم یا میزان گاز مبرد در سیستم کولرگازی است. اهمیت این موضوع آنچنان زیاد است که در صورت کاهش حجم گاز دستگاه، بازدهی آن به شدت پایین می آید.
در صورت کاهش گاز دستگاه، می بایست سرویس کار نسبت به شارژ مجدد گاز کولرگازی اقدام کند. در صورت تکرار موضوع کاهش حجم گاز در دفعات مختلف، سرویس کار یقیناً می بایست در پی پیدا کردن نشتی احتمالی گاز در دستگاه باشد.
البته ممکن است که اینگونه به ذهن متبادر شود که انجام این کارها توسط مالک دستگاه نیز ممکن است. باید گفت اگر شخصاً خود را انسان فنی می دانید و در صورت بروز مشکلاتی در کولرگازی امکان سرویس آن به صورت شخصی را دارید، می توانید مراحل بالا را خودتان نیز انجام دهید.
هزینه سرویس کولرگازی
هزینه سرویس کولرگازی با توجه به تعداد یونیت داخلی و خارجی مورد استفاده، فاصله و همچنین زمانی نسبت به مبدا اعزام کارشناس در هر شهر و استان متفاوت است. البته باید توجه داشت که هزینه سرویس کولرگازی با توجه به تعویض قطعات مشکل دار و همچنین تعمیر بخش های معیوب ممکن است کاملاً متغیر باشد. یعنی سرویس کار پس از بررسی کامل دستگاه متوجه چند ایراد مختلف شود و پس از اطلاع به مالک، نسبت به حل مشکلات اقدام می کند که هزینه آن جدا از اصل سرویس محاسبه خواهد شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;