چراغ خاموش استارتاپ ها و دانش بنیان ها در صنعت برق

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: برگزاری بیست و دومین نمایشگاه صنعت برق به عنوان بزرگترین رخداد صنعتی – تجاری کشور با حضور شرکت های توانمند داخلی و خارجی بهانه ای شد تا به بررسی ظرفیت ها و نورآوری های شرکت های دانش بنیان و استارتاپ در این حوزه بپردازیم و چالش های موجود فعالین اقتصادی بخش خصوصی در حوزه انرژی را بررسی کنیم.
تاکید مقام معظم رهبری از دانش بنیان ها و ظرفیت های پنهان بخش خصوصی باعث شد تا فعالیت ها بیش از پیش در این محور استوار گردد و در این راستا سازمان های بسیاری با هدف حمایت ویژه از این گروه در وزارتخانه ها و … شکل گرفت و همگان در صدد برآمدند تا با در اختیار گرفتن ظرفیت های مالی و حمایتی خود به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک کنند.
شرکت مادر تخصصی «ساتکاب» نیز از جمله این مجموعه ها در وزارت نیرو محسوب می شود که از سالها پیش مسئولیت حمایت از دانش بنیان ها و استارتاپ ها را در صدر وظایف خود داشته و مسلماً بعد از این نامگذاری وظیفه سنگین تری نیز برعهده وی گذاشته شد. هر چند این شرکت در سال ۱۳۹۰ به دلیل تعارض با اصل ۴۴ منحل شد اما مجدداً در زمان وزارت اردکانیان به امید حمایت از سرمایه های پنهان در صنعت آب و برق احیاء شد. رویکردی که همزمان با آغاز ریاست جمهوری رئیسی به چالش کشانده شد که البته با تعیین مدیر جدید و امید به بهره گیری از سوابق وی بعنوان معاونت فروش و بازاریابی شرکت بهنوش مهر تایید بر ادامه فعالیت این شرکت زده شد.
حمایت از شرکت های خصوصی تولیدکننده کالاها و خدمات در حوزه آب وبرق، توسعه صادرات، حمایت از تولید و … ازجمله ارکان اصلی فعالیت شرکت ساتکاب در وزارت نیرو محسوب می شود. اما متاسفانه ظرفیت های مناسب تولید در این زمینه با کشورهای منطقه اورسیا به ویژه در بندر انزلی در چند سال اخیر فقط به برگزاری جلسات و انعقاد تفاهم نامه هایی بر روی کاغذ محدود شده است و همچنین پتانسیل خوب بازار صادراتی کشورهایی مانند سوریه و عراق و استقبال آنها برای محصولاتی مانند کنتورهای هوشمند، پانل های خورشیدی، راه اندازی خط تولید برق در این کشورها جدی گرفته نمی شود.
برگزاری نمایشگاه های فراوان با هزینه های گزاف در کشورهایی مانند افغانستان بدون پیامد و نتیجه مناسب با وجود رتبه خوب ایران در صادرات کالای آب و برق در سالهای نه چندان دور فلسفه وجود شرکتهای مادرتخصصی در وزارت نیرو را زیر سئوال می برد و این گمان ایجاد می شود که آیا کفه ترازو فعالیت چنین سازمان هایی در تضاد نامگذاری امسال و یا تاکید همیشگی مقام معظم رهبری مبتنی بر حمایت از شرکتهای دانش بنیان و ظرفیت های بخش خصوصی نیست؟
این در حالی است که هم اکنون حدود ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه برق و انرژی فعال هستند و حدود ۴۰۰ شرکت صنعتی هم در حال تولید محصولات فناورانه در این بخش هستند و به گفته کارشناسان در صورت مدیریت مطلوب و حمایت از چنین ظرفیتی می توان علاوه بر رفع نیاز داخلی بخش عمده ای از بازار کشورهای همسایه و حتی کشورها ی دور دست را نیز به خود اختصاص داد.
اتکاء به دانش بومی و توان علمی و پژوهشی داخلی از ارکان بستر توسعه و نوسازی در کشور محسوب می شوند. فراهم آوردن شرایط رقابتی بین شرکتهای خصوصی و حضور آنها در نمایشگاه های بین المللی و هموار کردن بستر مناسب برای انعقاد قرارداد و رفع قوانین اداری از جمله شاخص هایی به شمار می آید که می تواند زمینه را برای تحقق شعار سال فراهم سازد.
امید است ادامه حضور و فعالیت شرکت هایی مانند ساتکاب در راستای منافع ملی و نه هزینه کردن اعتبارات ملی و با هدف رونق تولید و استفاده از ظرفیت مطلوب بخش خصوصی در بخش انرژی باشد تا فرآیند تولید و صادرات که از شاخص های اصلی فعالیت این شرکت است، مصداق جدی یابد و در حقیقت رونق چرخ فعالیت دانش بنیان ها با شرکت های مادرتخصصی عملیاتی شود و نه رونق شرکت های مادر تخصصی با حضور سمبلیک دانش بنیان ها و به نام دانش بنیان ها و به کام شرکت های زیرمجموعه وزارت خانه ها!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;