چالش های مهندسی از زبان عضو هیات رئیسه شورای نظام مهندسی

بهمن مومنی مقدم، عضو هیئت رئیسه شورای مرکزی گفت: وضعیت معیشت مهندسان و حجم بالای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی از مشکلات مهم ما است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،‌ عضو هیئت رئیسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: شورای مرکزی باید به یک مرجعیتی در حوزه مهندسی و صنعت ساخت‌و‌ساز برسد که بتواند تعامل لازم را با سایر نهادها برقرار کند و درنهایت با جلب مشارکت حرفه‌ای استان‌ها، کیفیت ساخت و ساز شهری را بالا ببرد.
بهمن مومنی مقدم در گفت و گو با «صما» با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر نظام ساخت و ساز متولیان مختلفی در کشور ما دارد. شهرداری‌ها، وزارت راه و شهرسازی، استانداری‌ها و بنیاد مسکن هر کدام به نحوی در موضوع ساخت‌وساز و صنعت ساخت دخیل هستند.
ناهماهنگی بین متولیان ساخت و ساز
وی تصریح کرد: شورای مرکزی به‌عنوان نمایندگان و عصاره متخصصان این حوزه، می‌تواند با تعامل خوبی که با وزارت راه و شهرسازی برقرار می‌کند، این موضوع را به‌عنوان یک موضوع مرجع جلو ببرد و یک هماهنگی بین متولیان این حوزه به وجود بیاورد.
دبیر اجرایی شورای مرکزی نظام مهندسی ادامه داد: چرا‌که در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات ما ناهماهنگی بین متولیان ساخت و ساز است و در این زمینه شورای مرکزی می‌تواند در دوره هشتم قدم مثبتی بردارد.
اصلاحات ساختاری، نیاز جامعه مهندسی
مومنی مقدم همچنین درخصوص نیازهای جامعه مهندسی بیان کرد: با گذشت بیش از ۲۰ سال از تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و به جهت اینکه در این مدت، قانون تغییر چندانی به نسبت تکنولوژی‌های روز و گذر زمان نکرده است، اصلاح ساختاری نیاز است.
وی تاکید کرد: اصلاحات ساختاری در دو بخش قانونی و حقوقی و همچنین موضوعات داخلی سازمان لازم است و شورای مرکزی می‌تواند در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشد. به این صورت که می‌تواند با ایجاد وحدت‌رویه و معرفی تجربه‌های خوب استان‌ها و تسری دادن آن به سایر استان‌ها، اصلاحات امور داخلی نظام مهندسی را پیگیری کند.
مومنی مقدم ادامه داد: اما اصلاحات قانونی و حقوقی به هماهنگی با مجلس نیاز دارد و تغییر ساختار باید از اساس ایجاد شود.
وضعیت اقتصادی نامناسب مهندسان
وی همچنین در ادامه با اشاره به وضعیت اقتصادی نامناسب مهندسان گفت: مشکل مهمی که امروز با آن مواجهیم، مربوط به وضعیت معیشت مهندسان و همچنین حجم بالای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی است و باید تناسبی بین نیاز بازار و بخش عرضه و تقاضا وجود داشته باشد.
مومنی مقدم با ابراز تاسف از اینکه ما نتوانسته‌ایم هماهنگی لازم را با وزارت علوم ایجاد کنیم که فارغ التحصیلان رشته های مهندسی متناسب با نیاز بازار تنظیم شوند، گفت: دانشگاه های مختلف بدون توجه به نیاز فعلی بازار دانشجو پذیرش می کنند. در این میان تعداد فارغ التحصیلان و کمیت آنها یک مسئله است و عدم توجه به کیفیت آموزش دانشجویان، مشکل بعدی است که این موضوع می تواند مد نظر شورای مرکزی قرار بگیرد.
خلأ آموزش مهندسان
عضو هیئت رئیسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی در عین حال با اشاره به لزوم توجه به آموزش مهندسان اظهار داشت: در زمینه آموزش مهندسان واقعا ضعف داریم و شورای مرکزی می تواند با اختیارات و هماهنگی و پشتوانه ای که دارد، این خلا را پر کند.
مومنی مقدم در پایان با بیان اینکه در شورای مرکزی هفتم خروجی خاصی برای جامعه و مهندسان حاصل نشد، خاطرنشان کرد: بیشتر انرژی دستگاه های نظارتی و متولیان حوزه ساخت و ساز در دوره قبل معطوف به تنش‌ها، اختلاف نظرها و اختلاف سلایق بین اعضای شورای مرکزی، نهادهای بالادستی و وزارت راه و شهرسازی شد.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;