در صادرات خدمات فنی مهندسی به رقابتی مخرب رسیدیم

زمزمه حضور شرکت های ایرانی در سوریه برای بازسازی این کشور و ساخت زیرساخت های مورد نیاز، از ماه ها قبل شروع شده و در این راستا قرار شده تا همکاری های مشترکی بین دو کشور انجام شود. اما در این میان چالش هایی وجود دارد که شرط حضور فعالان اقتصادی کشور ما در سوریه، در گام اول رفع این چالش ها است.

روابط بانکی مناسبی بین دو کشور برقرار نیست
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، در همین رابطه نایب رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به چالش های حضور شرکت های ایرانی در بازسازی سوریه گفت: مهمترین چالش ما در این حوزه، بحث روابط بانکی با سوریه است و هرچه سریعتر باید روابط بانکی بین ایران و بانک های مربوطه در سوریه برقرار شود. چون در حال حاضر روابط بانکی خوب و مناسبی بین دو کشور برقرار نیست.
حمیدرضا صالحی افزود: اکنون فقط یک بانک ما می تواند ضمانت نامه صادر کند و بقیه بانک ها مقداری در محدودیت قرار دارند که البته شاید ناشی از تحریم ها و یا دلایل دیگر است. لذا به نظر می رسد که در این زمینه باید برنامه ریزی خوبی انجام شود و بانک مرکزی ایران با بانک مرکزی سوریه بتوانند از ظرفیت های بانکی استفاده کنند تا کانال بانکی ما با سوریه برقرار شود.
ضرورت تسهیل حمل و نقل
وی همچنین چالش دیگر در این زمینه را مربوط به تسهیل حمل و نقل و لجستیک به سوریه برشمرد و اظهار داشت: در حال حاضر پرواز مستقیم به سوریه وجود ندارد و حمل و نقل به این کشور به روش های دیگر انجام می گیرد. باید پرواز مستقیم به سوریه برقرار شود. چرا که اکنون می بینیم کشورهای دیگر مثل امارات، بحرین، کویت هم سفارتخانه های خود را در سوریه باز کرده و حضور خود را جدی تر کرده اند.
صالحی ادامه داد: این نشان می دهد که پروازهای آنها نیز به این کشور راه می افتد و بنابراین بهتر است که کشور ما نیز پروازهای مستقیم به سوریه راه اندازی کند و امکان حمل و نقل با کمترین هزینه برقرار شود تا متخصصان ما بتوانند به موقع به جلسات برسند و در جلسات و پروژه هایی که مطرح می شود، حضور فعال داشته باشند.
ستادهای بخش خصوصی، قیمت پروژه‏ ها را مدیریت کنند
دبیر کل و عضو هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران، همچنین رقابت مخرب را یکی دیگر از چالش ها در زمینه فعالیت شرکت های ایرانی در کشورهای دیگر دانست و تصریح کرد: اگر ما می خواهیم در اجرای پروژه های کشور سوریه مشارکت کنیم، نباید بین ایرانی ها رقابت مخرب ایجاد شود.
وی در این زمینه تشریح کرد: بعضا می بینیم که چند شرکت ایرانی برای مذاکره درباره اجرای یک پروژه خاص به یک کشور می روند و در مناقصه شرکت کرده و بین خود رقابت مخرب ایجاد می کنند. به طوری که قیمت اجرای پروژه را بسیار پایین می آورند که حتی بعدها دیگر نمی توانند آن پروژه را با این قیمت اجرا کنند.
صالحی درباره راهکار حل این چالش بیان کرد: نیاز است که این موارد در ستادهایی توسط بخش خصوصی و با حمایت دولت، از ایران مدیریت شود و از داخل کشور بتوانیم شرایط را آماده کنیم تا در چارچوب قیمت های خوب و رقابتی پروژه های بزرگ را در اختیار بگیریم.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با توجه به شرایط جدیدی که در سوریه برقرار می شود، امیدواریم بتوانیم پروژه های خوبی را برای فعالان و بنگاه های اقتصادی کشورمان فراهم کنیم.
منبع صدای مهندسی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;