پیشرفت طرح‌های اقتصاد مقاومتی در نفت

به گزارش تاسیسات نیوز، معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه پیشرفت طرح‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه وزارت نفت چشمگیر بوده است، گفت: دستاورد کشور در موضوع برداشت نفت و گاز از میادین مشترک قابل توجه است و باید در اجرای طرح‌های مرتبط با این صنعت سریع‌تر و جدی‌تر بود.

 

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری روز گذشته در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به موضوع جلسه و میزان پیشرفت طرح‌های نفتی توسعه میادین مشترک غرب کارون افزود: ما در میزان برداشت از این میادین در مقطعی به دلایل مختلف از عراق عقب افتادیم که در حال حاضر این عقب ماندگی جبران شده و طرح‌های خوبی برای توسعه در این منطقه در حال انجام است.


معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید از همه ظرفیت کشور،‌ به‌ویژه توان بخش خصوصی و نهادهای غیر‌دولتی برای دستیابی به هدف افزایش برداشت نفت به میزان یک میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه در روز استفاده شود،‌ ادامه داد: همه دستگاه‌ها اعم از صندوق توسعه ملی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد باید در کنار وزارت نفت کمک کنند تا این طرح که نماد واقعی اقتصاد مقاومتی است هرچه بهتر و سریع‌تر تحقق یابد.فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه وزارت نفت باید تمام توان خود را برای فرآورش و بازیافت چاه‌های منطقه به‌کار گیرد، بیان کرد: هر یک درصد بازیافت در این حوزه درآمدی حدود ۳۳ میلیارد دلار برای کشور ایجاد می‌کند که نباید از این مساله به سادگی عبور کرد.


تاکید بر بهره‌برداری از پروژه NGL۳۲۰۰


معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین از وزارت نفت خواست تا با توجه به وجود توان فنی و دانش بومی در کشور،‌ برای جلوگیری از هدر رفت گاز این میادین برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد. در این جلسه که وزرای نیرو، دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، اقتصاد و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی و ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس اتاق بازرگانی ایران حضور داشتند، مقرر شد به منظور جبران تاخیر پروژه احداث کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ و جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه، وزارت نفت قراردادهای سرمایه گذار موجود را بازنگری کرده به‌گونه‌ای که تا نیمه اول سال ۹۸ پروژه NGL۳۲۰۰ به بهره‌برداری برسد.


استفاده از قراردادهای جدید


همچنین مقرر شد شرکت ملی نفت ایران برای استفاده حداکثر و بهینه از ظرفیت چاه‌های تولیدی میادین مشترک غرب کارون، نسبت به تهیه دستگاه‌های فرآورش نفت در میدان آزادگان جنوبی اقدام کند.


ستاد، وزارت نفت را مکلف کرد تمهیدات لازم درخصوص استفاده از ظرفیت و ساز و کار قراردادهای جدید نفتی در توسعه فازهای بعدی میادین مشترک غرب کارون را به‌عمل آورد.


در این جلسه نماینده وزارت نفت در گزارشی از توسعه میادین مشترک نفتی غرب کارون در راستای اجرای بند ۱۴ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، که بر افزایش ذخایر راهبردی نفت و گاز کشور به ویژه در میادین مشترک تاکید دارد، خبر داد وگفت: با برنامه ریزی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای میزان برداشت ما از میادین مشترک غرب کارون شامل میادین یادآوران، آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی، یاران جنوبی و یاران شمالی در منطقه مرزی با عراق امسال به ۳۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است.


وی با بیان اینکه میزان ذخایر نفت درجا در میادین مشترک غرب کارون ۶۷ میلیارد بشکه است،‌ افزود: تولید از فاز ۱ توسعه میدان مشترک غرب کارون به میزان ۵۳۵ هزار بشکه در روز برنامه‌ریزی شده است.


همچنین پتانسیل نهایی (فاز۲) تولید با ظرفیت یک میلیون و دویست و بیست بشکه در روز لحاظ شده است.در این گزارش با اشاره به تأثیر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر توسعه میادین مشترک غرب کارون تصریح شد: از آثار پیشرفت این طرح‌ها تجهیز منابع مالی کشور و حداکثر‌سازی استفاده از ظرفیت‌ها، توجه به استفاده از توان ساخت داخل، تاثیر مستقیم بر افزایش اشتغال و تاکید بر دانش بنیانی بوده است.


نماینده وزارت نفت با بیان اینکه در جهت به‌کارگیری فناوری‌های روز دنیا با هدف افزایش ضریب بازیافت از میادین مذکور قراردادهایی با موسسات معتبر داخلی و خارجی منعقد شده است،‌ گفت: برای اجرای توسعه میادین مشترک در غرب کارون بالغ بر ۷۰ درصد از پروژه‌ها توسط پیمانکاران، مشاوران و سازندگان داخلی اجرا شده است.همچنین وزارت نفت در راستای مسوولیت‌های اجتماعی منطقه در قالب طرح کمک در بخش‌های بیمارستان و درمانگاه، بهداشت، آب و فاضلاب، مدرسه‌سازی، ‌راه و شهرسازی، بیابان زدایی،‌ ورزش و جوانان و… اعتباراتی بالغ بر ۴۹۰۰ میلیارد ریال لحاظ کرده است.


افزایش برداشت از میدان‌های نفتی به ۳۵۰ هزار بشکه


همچنین به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سخنگوی دولت از افزایش تولید میدان‌های مشترک نفت و گاز تا پایان امسال به ۳۵۰ هزار بشکه خبر داد. محمدباقر نوبخت پس از پایان جلسه فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه نفت و گاز گفت: با توجه به اینکه برای سال ۱۳۹۶، افزایش تولید میدان‌های مشترک برای میدان‌های یادآوران، یاران و آزادگان تا ۳۵۰ هزار بشکه هدفگذاری شده بود، خوشبختانه در این میدان‌ها توانسته ایم با ضرورتی که در تسریع در افزایش ظرفیت برداشت از این میدان‌ها بود از اهدافمان پیش بیفتیم و این نگرانی که در تولید میدان‌های مشترک عقب بودیم برطرف شده است.


وی افزود: آنچه از سال ۱۳۹۲ برای افزایش تولید در میدان‌های مشترک آغاز شده است، تا مهر امسال از ۷۰ هزار به ۲۷۷ هزار بشکه افزایش داده ایم و باید تا پایان سال این ظرفیت را به ۳۵۰حهزار بشکه برسانیم.


نوبخت با بیان اینکه برای این کار بیش از ۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت گرفت خاطرنشان کرد: آنچه برای ما در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حائز اهمیت بود اولویت میدان‌های مشترک ما با کشورهای همسایه بود.


وی افزود: اکنون به ویژه درباره این طرح‌ها که ۳۵۰ هزار بشکه در میدان‌های مشترک غرب کارون است، از برنامه پیشی گرفته‌ایم و می توانیم تا پایان سال رقم ۲۷۷ هزار بشکه را به ۳۵۰ هزار بشکه برسانیم و مطابق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیش برویم.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;