پنج آهن آلات پر کاربرد در ساختمان

آهن آلات در شکل‌های متفاوت با مشخصات فنی متفاوتی در ساخت ساختمان‌ها استفاده می‌شود.
به گزارش تاسیسات نیوز،  در این مقاله ما به بررسی پنج مقطع فولادی و آهنی که برای تکمیل یک ساختمان در حجم‌های بالا از آن ها در صنعت ساخت و ساز نقش اساسی دارند، معرفی خواهیم پرداخت.
میلگرد و انواع آن در ساختمان
میلگردها، مقاطع توپر و استوانه‌ی شکل هستند که در ساختمانها مورد استفاده قرار می گیرد و به افزایش مقاومت ستون‌های بتنی کمک می کند و  ستون‌های بتنی را در برابر نیروهای برشی و کششی محافظت می‌کنند.
میلگردها خود در انواع ساده، آجدار و با گریدهای صنعتی A1-A2-A3-A4  تولیدمی شود و بسته به نیاز پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
میلگردهای ساده با گرید A1 در بازار شناخته می شوند و سطحی صاف دارند. این میلگردها از محصولات نرم با استحکام پایین هستند، اما در مقابل از انعطاف بالایی برخوردارند.
میلگردهای آجدار در سطح خود برآمدگی‌هایی دارند که باعث می‌شود بهتر و بیشتر به بتن بچسبند.
میلگردهای آجدار مارپیچ با گرید A2 جز محصولات نیمه سخت و نیمه نرم به شمار می روند و از مقاومت بالاتری نسبت به میلگردهای ساده برخوردارند.
میلگرد آجدار جناقی با گرید A3  نوع دیگری از میلگردها است که به دلیل مقاومت بیشتر و فرم پذیری کمتر نسبت به دو نوع قبلی جزو محصولات سخت فولادی به شمار می‌رود
میلگرد آجدار مرکب با گرید A4 دارای آج‌هایی با طرح پیچیده‌ بر سطح خود است که بیشترین مقاومت و کمترین انعطاف را در انواع میلگرد دارد. این میلگرد نیز به دلیل اینکه محصولی سخت به شمار می‌رود نباید تحت عملیات جوشکاری قرار گیرد. قیمت میلگرد به نوع، سایز، برند کارخانه و … بستگی دارد.
تیرآهن و کاربرد انواع تیرآهن در ساختمان
کاربرد اصلی تیرآهن در ساخت اسکلت ساختمان به عنوان ستون است. تیرآهن‌ها در ستون‌ها نشسته تا بار و فشار وارده بر ساختمان را از دیگر مصالح ساختمان برداشته و با عبور از خود به زمین منتقل کنند. تیرآهن‌های خود به انواع زیر دسته بندی خواهند شد:
تیرآهن‌های IPE: این نوع از تیرآهن که براساس استانداردهای تدوین شده در کشورهای اروپایی تولید می‌شود، در ساخت پروژه‌های کشور ما بیشترین استفاده را دارد.  تیرآهن IPE دارای دو بال و یک جان است و از نظر ظاهری شبیه حرف I انگلیسی است. مهم‌ترین ویژگی این نوع تیرآهن ضخامت یکسانی است که در طول بال خود دارد.
تیرآهن IPN: تیرآهن IPN را می‌توان همان تیرآهن IPE دانست با این تفاوت که ضخامت بال این تیرآهن یکسان نبوده و در عرض بال رفته رفته کاهش می‌یابد. دیگر تفاوت این دو تیرآهن با یکدیگر این است که تولید تیرآهن IPN براساس استاندارد کشورهای چین و روسیه است.
تیرآهن‌های IPB: این تیرآهن‌ها به نام بال پهن شناخته می‌شوند و عرض بال‌های آن با عرض جانش تقریباً هم اندازه است. تیرآهن بال پهن یا هاش براساس استانداردهای اروپایی تولید می‌شود.
تیرآهن لانه زنبوری: این تیرآهن در طول جان خود حفره‌های شش ضلعی خالی دارد که باعث کاهش وزن و قیمت آن خواهد شد. این تیرآهن‌ها در برابر نیروهای لنگر خمشی مقاومت بالایی داشته و طول بلندتری نیز نسبت به دیگر انواع تیرآهن است.
تیرآهن‌ها کاربردهای دیگری چون ساخت کفی ستون، تیرهای اصلی، ستون‌ها، تیرک‌های میانی، خرپا، تیرهای باریک کرومیت نیز دارند.
کاربرد ناودانی و نبشی در ساختمان
 ناودانی‌ها از دیگر مقاطع فولادی پرمصرف در ساختمان سازی به شمار می‌روند. از ناودانی‌ها که از نظر ظاهری به حرف U انگلیسی شباهت دارند در ساخت نمای ساختمان، چهارچوب‌ها، خرپاها، بادبندها، آسانسورها، پله‌های اضطراری، تیرها و ستون‌ها به صورت تکی و یا جفتی استفاده می‌شود.
یکی دیگر از پروفیل‌ها باز فولادی پرکاربرد در ساختمان سازی نبشی‌ها هستند. این مقاطع از دو ضلع عمود بر هم ساخته می‌شوند. شکلی شبیه حرف L انگلیسی داشته و در دو نوع بال مساوی و بال نامساوی تولید می‌شوند. نوع بال مساوی نبشی بیشتر از نوع بال نامساوی آن در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
شی‌ها در ساختمان سازی کاربردهای زیر را دارند. قیمت نبشی بسته به نوع، سایز، ضخامت و کیفیت آن متفاوت است. همچنین قیمت این مقطع فولادی همچون دیگر مقاطع با نوسانات شاخص روز بازار آهن و فولاد کشور تغییر می‌کند.
کاربرد قوطی پروفیل در ساخت و ساز
قوطی‌ها، پروفیل‌های فولادی با سطح مقطع‌های بسته و مربعی و یا مستطیلی شکل هستند. این مقاطع در سایزها و انواع مختلفی تولید می‌شوند. در سازه‌های بتنی از قوطی‌ها به دلیل تو خالی بودن نمی‌توان استفاده کرد ولی در سازه‌های دارای اسکلت فلزی می‌توان از آن‌ها بهره برد. قوطی‌های با اندازهای بزرگ که به نام ستونی نیز معروف شده‌اند در ساخت ستون‌ و اسکلت‌های فلزی ساختمان‌ها کاربرد دارند و قوطی‌ها با اندازه‌های کوچکتر در ساخت قفسه‌ها فلزی و درب و پنجره‌های ساختمان به کار گرفته می‌شوند.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;