وقوع ۶۰۰ زلزله در تهران از اول سال جاری تا کنون

از اردیبهشت ماه تاکنون حدود ۶۰۰زلزله در پایتخت و اطراف آن ثبت شده است.مهدی زارع، استاد تمام و عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله درباره میزان احتمال وقوع زمین لرزه در تهران در آینده‌ای نزدیک گفت: اولین زمین لرزه شدید تهران ۱۹ اردیبهشت ماه در گسل مشا و زمین لرزه دوم ۳ آبان ماه در گسل آوج در قزوین رخ داد و باعث شد بخش‌هایی از تهران بلرزد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله بیان کرد: زلزله ۱۹ اردیبهشت ماه ۵۰ کیلومتر و زلزله ۳ آبان ۲۲۰ کیلومتر با تهران فاصله داشت. هیچ کدام از این دو زلزله به گسل‌هایی که از داخل تهران می‌گذرند مربوط نبوده است اما باید توجه داشت در طی این مدت گسل‌هایی که از داخل تهران می‌گذرند نیز لرزه خیزی نشان داده اند.
وی بیان کرد: از اردیبهشت ماه تاکنون حدود ۶۰۰زلزله در تهران و اطراف آن ثبت شده بر اساس مطالعه‌ای که انجام داده ایم، بزرگای آنها بین یک تا حدود ۳ ریشتر بوده است.
زارع بیان کرد: لرزه گسل‌ های تهران در ۶ ماه اخیر ادامه داشته و تهران بار‌ها لرزیده است البته لرزه‌ مهمی نداشتیم و اگر سوال این باشد که تهران در معرض آسیب زمین لرزه می‌تواند قرار بگیرد یا نه؟ باید بگوییم که اگر زمین لرزه آوج به جای ۵.۳ دهم ریشتر ۶.۳ دهم ریشتر بود حتما در بخش‌هایی از تهران دچار تخریب‌هایی می‌شدیم چرا که تراکم جمعیت و ساختمان در تهران بالاست و حتی زلزله‌ای با فاصله ۲۲۰ کیلومتری تهران هم می‌تواند تاثیر گذار باشد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله تاکید کرد: مطالعه‌ای که بر روی گسل‌های تهران انجام شده، نشان می‌دهد که باید انتظار زمین لرزه در تهران را داشت و گسل‌های تهران فعال هستند.او بیان کرد: گسل پردیسان، گسل نیاوران و گسل شمال تهران از داخل شهر تهران می‌گذرند و زلزله‌های کوچک را در همین ۶ ماهه نشان داده اند. با توجه به طول گسل‌ها و اینکه این گسل‌ها توان لرزه زایی قابل ملاحظه‌ای دارند باید انتظار زمین لرزه در تهران را داشت. بر اساس مطالعات انجام شده گسل شمال تهران توان لرزه زایی بین ۷ تا ۷ و نیم ریشتر را دارند.زارع افزود: لرزه در گسل‌ های تهران ادامه دارد. مطالعات جدیدی از نظر لرزه خیزی روی گسل‌های تهران با همکاری مدیریت بحران شهرداری تهران را نیز شروع کرده ایم تا شناخت لازم و آمادگی کافی برای مقابله با هر نوع زمین لرزه احتمالی در تهران وجود داشته باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;