وقتی برای آموزش!

روح اله واصف – مدیر مسئول و سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: به نام خدا، همه ما در فعالیت‌های روزانه خود در حال آموختن مداوم هستیم. زیرا آموختن به‌صورت مداوم و نه مقطعی نیاز هر انسانی است. برخی از نکته‌ها بسیار کوچک و برخی حتی دارای مقدمه و متن و مؤخره است. درس‌هایی که در کلاس‌های آموزشی فرامیگیریم آموزشی کلاسیک و نظام مند است.
رفتن به مغازه‌ای جدید برای خریدن یک کالا و با مشخصات جدیدی آشنا شدن هم نوعی آموختن است. هرچند به‌ظاهر کم‌اهمیت است و شاید آن را آموزش ندانیم ولی باید بپذیریم که همیشه جهان و مردمان آن در حال آموزش به ما هستند.
این آموزه‌های پرحجم مانند غذاهایی است که می‌خوریم. برخی از این غذاها ممکن است حجیم و سیر کننده باشد ولی چندان مفید نباشد. غذاهایی که ورزشکاران حرفه‌ای می‌خورند سرشار از موارد مغذی مورد نیاز بدن انسانی با نیاز انرژی بالاست و به همین دلیل بدون افزایش چربی‌های بدن، ویتامین و پروتئین را تأمین می‌کند. آموخته‌های ما هم چنین است. گاهی در میان یک دوره طولانی آموزشی تنها یک فرمول را می‌بینیم و همان فرمول به‌اندازه میلیون‌ها تومان برای ما ارزش دارد. مثال ساده آن قانون جاذبه است که از یک آموخته بسیار ساده به دست آمد. سیبی که می‌رسد از درخت بر زمین می‌افتد. نیوتن جلوی این آموزه ساده و به‌ظاهر بی‌اهمیت یک کلمه نوشت: چرا؟
آموزش برای همه ما لازم است. به همین دلیل قانون طبیعت بر همین منوال نوشته شده است که جریان اطلاعات باید مانند باد بر همه ما بوزد. حال این هنر ماست که این جریان اطلاعات را مدیریت کنیم. می‌توانیم برای آموختن طراحی موتورخانه به صدها سایت و کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرامی سر بزنیم. چند کتاب بخوانیم و از چند نفر سؤال کنیم. حال انبوهی از مطالب را داریم که صحت‌وسقم آن‌هابر ما پوشیده است چون کسی یا سازمانی آن‌هارا تأیید یا رد نکرده است. ما اکنون به آموختن هدفدار اما بی‌قاعده پرداخته‌ایم. می‌توانیم به کلاس برویم و از استادی حرفه‌ای بیاموزیم. این آموزشی هدف‌دار و باقاعده است. استاد می‌تواند و باید روش‌ها و فرمول‌های درست را از منابع مهم و دست‌اول نقل کند. تجربیات خود را در استفاده از آن‌هابیان کند و ترفندهای خاص را آموزش دهد. یعنی انتقال دانش در کنار انتقال بینش و آموختن راهکار.
این آموزش کلاسیک از صدها سال قبل در همه جهان رایج است و دانش مهندسی به‌خوبی از آن نیرو گرفته است. بیایید با خود خلوت کنیم و ببینیم آخرین آموزش کلاسیکی که گرفته‌ایم کی بوده است!
شاید اکنون وقت یک آموزش دیگر باشد. در مقابل آینه نمی‌توانیم به خودمان دروغ بگوییم.
تا بعد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;