واگذاری پروانه اشتغال نظام مهندسی/ قانونی یا غیرقانونی!

در قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان و آئین‌نامه اجرایی آن و همچنین در هیچ بخشی از مقررات ملی ساختمان مباحثی نظیر سهمیه فروشی، امضا فروشی و اجاره پروانه و امثالهم وجود نداشته و به کار بردن چنین عباراتی ضمن اینکه دون شان مهندس است، هرگونه قرارداد فی‌مابین را نیز اساساً و از همان ابتدا باطل می‌کند.
به گزارش تاسیسات نیوز، پروانه اشتغال قابل خرید و فروش نیست. آنچه این روز‌ها به‌غلط عرف شده، واگذاری پروانه اشتغال در قبال اندکی پول است که البته باید توجه داشت هیچ‌وقت مسئولیت از شما سلب نمی‌شود و این مسئولیت قائم به شخص امضاکننده یعنی صاحب پروانه است نه شرکتی که آن خریداری کرده است و این موضوع رافع مسئولیت صاحب پروانه نمی‌شود.
در صورت تخلف در اجرای مسئولیت‌ها، جریمه یا مجازات در انتظار آن‌هاست و احتمال ابطال پروانه نیز وجود دارد. نوع و شدت جریمه‌ها بستگی به نوع و تعداد تخلف دارد که افراد زیادی را درگیر مسائل قضایی و دادگاه کرده و بعضاً خسارت‌های جبران‌ناپذیری را متوجه فروشندگان پروانه اشتغال نموده است.
لازم به تذکر است که در قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان و آئین‌نامه اجرایی آن و همچنین در هیچ بخشی از مقررات ملی ساختمان مباحثی نظیر سهمیه فروشی، امضا فروشی و اجاره پروانه و امثالهم وجود نداشته و به کار بردن چنین عباراتی ضمن اینکه دون شان مهندس است، هرگونه قرارداد فی‌مابین را نیز اساساً و از همان ابتدا باطل می‌کند.
اگر فقط بعنوان عضو امتیاز آور برای شرکت حقوقی مدرک خود را در اختیار قرار دهید (نه عضو هیئت مدیره و نه سهامدار) آیا مسئولیت حقوقی یا کیفری در برابر این شرکت دارد؟
اگر فقط عضو امتیاز آور باشید، تنها از لحاظ فنی مسئول خواهید بود. یعنی شرکت بر اساس مدرک شما برای خود امتیاز و رتبه دریافت کرده و در نهایت اگر در اجرای پروژه‌های خود کوتاهی کرده و اتفاقی رخ دهد، شما به عنوان کارشناس مسئول خواهید بود. البته این موضوع زیاد خطرناک نیست، اما توصیه میشود مدرک خود را نفروشید.
اگر در پروانه نظارت سهمیه خود را که بصورت محضری و هماهنگی سازمان نظام مهندسی میباشد به شرکت های حقوقی منتقل کرده و در قبال آن مبلغی دریافت کنیم البته بدون دادن مهر به صورت حقوقی .آیا در صورت ایجاد مشکل، مسولیتی متوجه ما است؟
انتقال سهمیه نظارت به شرکت‌های حقوقی، یعنی اینکه خود شما هم در آن شرکت به عنوان یکی از اعضا حضور دارید و بر کار‌های آن شرکت نظارت دارید. حالا اگر شما هیچ نظارتی بر این کار‌ها نداشته باشید، در صورت وقوع حوادث به عنوان یکی از مسببین شناخته شده و باید خسارت پرداخت نمایید.
اما اینکه چطور میتوان در این حوادث و پرونده‌ها مصون ماند، باید گفت که نمی‌توان به صورت ۱۰۰% از این وقایع کنار کشید، ولی برخی از افراد با انجام کار‌های زیر، حاشیه امنیت خود را بیشتر می کنند که البته باز هم قابل اطمینان نیست:
۱) مدرک را به افرادی می دهند که با روند کار آن‌ها آشنا هستند و به آنها اطمینان دارند.
۲) به کار‌های تحت نظارت یا اجرای شرکت سرکشی کرده و از نزدیک روال کارشان را می بینند.
در آخر باید گفت که مطابق مواد قانونی، مسئولیت به هیچ عنوان قابل تفویض به غیر نیست، یعنی شما نمی‌توانید به امید یک برگه تعهد محضری مسئولیتی را که قانون بر عهده شما گذاشته به دیگران انتقال دهید و تنها از سود آن کار شریک بشوید حالا به هر قیمتی که باشد.
برای ثبت شرکت یکی از دوستانم نیاز به مدرک بنده می‌باشد و به محض ثبت می‌توانند بنده را از شرکت خارج نمایند. عواقب قانونی این مساله به چه صورت خواهد بود؟
خارج کردن شما از شرکت حداقل یک پروسه ۶ تا ۸ ماهه زمان خواهد برد و دراین مدت شما هم به نسبت جایگاه خود در شرکت، مسئول خواهید بود.
اسم من بعنوان اعضای هیات مدیره یک شرکت مجری ساختمانی است.  چنانچه شرکت بیمه مسئولیت باشد باز هم خطری از بابت حوادث تهدید می‌کند؟
خیر اگر شرکت بیمه باشد و شما در قالب شرکت کار کنید، مسئولیت شما بیمه می‌باشد.
منبع برق نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;