هفت سنت برای هر کیلووات ساعت برق مورد مصرف ماینرها

رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران گفت: رقمی معادل ۷ سنت برای هر کیلووات ساعت برق مورد مصرف ماینرها در نظر گرفته شده که البته هنوز به تایید نهایی نرسیده است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، علی بخشی دیروز در نشست خبری با اشاره به اینکه طبق آخرین اعلام مرکز آمار ایران، صنعت برق با ایجاد ارزش افزوده ۱۲۰ هزار میلیارد ریالی، حدود یک درصد تولید ناخالص داخلی ایران را در سال ۹۴ در دست داشته است، اظهار داشت: صنعت برق ۱۱ درصد ارزش افزوده صنایع کل کشور را نیز به خود اختصاص می‌دهد. این در حالی است که ظرفیت اسمی و عملی نیروگاه‌های نصب شده در کشور تا امروز به ترتیب معادل ۸۰ و ۶۸ هزار مگاوات بوده است البته باید گفت رشد ظرفیت نیروگاهی احداث شده طی ۱۳ سال گذشته، کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است.
وی افزود: برآیند عملکرد وزارت نیرو نشانگر این مقوله است که به حداکثر رسیدن ظرفیت نیروگاه‌های احداث شده در سال ۸۹ در نتیجه رشد مثبت سرمایه‌گذاری در سال‌های ابتدایی دهه ۸۰ بوده است. این در حالی است که اکنون بیش از ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت برق، توسط بخش داخلی تأمین می‌شود.
رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران با اشاره به گردش مالی واحدهای تولید تجهیزات مورد نیاز صنعت برق اظهار داشت: این گردش مالی در سال ۹۶ حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده که در نتیجه آن، ۱۵۳ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم را به همراه داشته است.
بخشی ادامه داد: از مجموع بیش از ۱۰۰۰ واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری در این صنعت، اکنون ۴۷۳ واحد یعنی کمتر از نیمی از این واحدها فعال هستند. این در حالی است که میزان مطالبات این واحدها در سال ۹۶ مجموعاً ۱۵ هزار میلیارد ریال بوده و حدود ۴۸ هزار نفر در این بخش شاغل هستند.
وی عنوان کرد: در سال ۹۶، ۹۰ درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی توسط وزارت نیرو انجام شد که ۸۰ درصد این مقدار به بخش برق اختصاص داشت. نکته دیگری که باید به آن اشاره داشت، نبود یک قرارداد با تیپ منصفانه است که بر اساس منافع دوسویه سازنده و پیمانکار با کارفرما منعقد شود چرا که بر اثر نبود چنین رویه‌ای، امکان پیش‌بینی ریسک‌های ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های تولید، ارز و تغییر قوانین و مقررات، کمتر وجود دارد.
به گفته علی بخشی رئیس سندیکای صنعت برق ایران، رقمی معادل ۷ سنت برای هر کیلووات ساعت برق مورد مصرف ماینرها در نظر گرفته شده که البته هنوز به تأیید نهایی نرسیده است.
در ادامه این مراسم باقری از فعالان بخش خصوصی با بیان اینکه وزارت نیرو توانسته است نیمی از بدهی بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومانی خود را با استفاده از تهاتر با بدهی شرکت‌های سازنده و پیمانکار و همچنین بانک‌های دولتی یا از طریق اوراق خزانه اسلامی تسویه کند، گفت: به این ترتیب بدهی وزارت نیرو به بخش‌های مختلف صنعت برق اکنون بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان است.
به گفته این فعال بخش خصوصی، اصلاح نظام قیمت گذاری برق به منظور ایجاد تعادل و توازن در جریان درآمد و هزینه‌های آن از طریق افزایش قیمت برق با شیبی تدریجی به میزانی بیش از نرخ تورم می‌تواند یکی از راهکاری اصلاح ساختار اقتصاد صنعت برق باشد.
در ادامه این نشست سپهر برزی مهر دبیر سندیکای صنعت برق با اشاره به اینکه تولید هر بیت کوین حدود ۷۲ هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند، گفت: یارانه هر کیلووات ساعت برق ۵۰۰ تومان است یعنی تولید یک واحد بیت کوین حدود ۳۵ تا ۳۶ میلیون تومان برای صنعت برق هزینه دارد. در حالی که در حال حاضر ماینرها برای تولید یک واحد بیت کوین حدود ۵ تا ۶ میلیون می‌پردازند.
برزی تصریح کرد: قیمت یارانه ای برق یکی از عواملی است که ارزهای دیجیتال را به یک چالش تبدیل کرده است. ماینرها یا همان معدنکاران بیت کوین در ایران از نرخ برق یارانه ای استفاده می‌کنند و حتی از مراکزی که برق را رایگان دریافت می‌کند سوءاستفاده کرده و موجب اخلال می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون قانونی برای فعالیت ماینینگ یا تولید ارزهای دیجیتال در کشور تدوین نشده است، اظهار داشت: به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم آنچه هم اکنون توسط عده‌ای از مردم انجام می‌شود خلاف قانون است چون قانونی وجود ندارد که با آن مغایرتی وجود داشته باشد البته استفاده از برق یارانه ای برای تولید کالایی به غیر از آنچه برای آن مجوز صادر شده و جهت عرضه در عرصه بین المللی تخلف است.
به گفته دبیر سندیکای برق بررسی‌های نشان می‌دهد رقمی حدود ۵۰۰ تا هزار مگاوات مصرف کل برق برای تولید ارزهای دیجیتال در کشور است.
برزی مهر ادامه داد: ایجاد ظرفیت‌های مبتنی بر قوانین مشخص برای تولید رمزارزها می‌توانند به یک راهکار کلیدی برای افزایش سرمایه گذاری در صنعت برق تبدیل شود چرا که سرمایه گذاران بزرگ بین المللی تمایل دارند سرمایه گذاری هادر طول سالهای آینده به سمت ارزهای دیجیتال بروند و ایران نیز می‌تواند با استفاده ارزمرزها برای تأمین سرمایه گذاری‌های زیرساختی استفاده کند. البته استفاده از این موضوع نیازمند بررسی برای ارائه مجوز به ماینرها و تعیین تعرفه برق مورد استفاده برای آنهاست.
منبع خبرگزاری مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;