نماینده سابق مجلس از دستهای پنهان در واردات بنزین خبر داد

تاسیسات نیوز: روند ساخت پالایشگاه ها در کشور بسیار کند است، این در حالی است که نیاز ما به مصرف انرژی بیشتر در قالب های مختلف مانند؛ بنزین، نفت، برق و … هر روزه به دلیل اینکه در گروه کشورهای درحال توسعه محسوب می شود، رو به افزایش است اما سیاست گذاری و برنامه ریزی مسئولان به گونه ای است که گویا اصلاً در جریان این تغییرات نیستند یا اینکه دستهای پنهانی در این میان در تلاش هستند تا روند رو به رشد کشور را کند کنند و ایران را از یک صادرکننده به واردکننده بنزین تبدیل کنند.
هدایت الله خادمی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب گفت: ایران کشوری است که دارای منابع غنی نفت و گاز است و تکنولوژی تبدیل به فرآورده های نفتی را در بسیار از حوزه ها دارد، با وجود این زمزمه واردات بنزین پس از تجربه صادرات بنزین به خارج رویکردی بسیار ناپسند و برخلاف توصیه های اکید مقام معظم رهبری در راستای ممانعت از خام فروشی است.
استمرار خام فروشی برابر با مرگ است
او افزود: توسعه ساخت پالایشگاه ها از بعد از انقلاب تا کنون فقط در دوره وزارت آقازاده وزیر نفت وقت با ساخت دو پالایشگاه و یک پالایشگاه ستاره خلیج قارس محدود شد در حالی که ایران به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز و اِعمال تحریم های گاه و بیگاه بسیاری ضروری است که ساخت پالایشگاه های بیشتری را در دستور کار خود قرار دهد اما ایران برخلاف برخی از کشورهای تولیدکننده نفت مانند آمریکا و چین که علاوه بر تولید اقدام به واردات نفت خام نیز می کنند، فقط در اندیشه خام فروشی است که قطعاً فرآیندی محکوم به نابودی خواهد بود.
این نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نبود نظام پاسخگو در کشور و اینکه هیچکس مسئولیت اقداماتی که انجام می دهد را نمی پذیرد و همچنین بی برنامگی در حوزه های مختلف باعث شده تا در عقب گردی آشکار از صادرکننده بنزین به واردکننده تغییر جهت دهیم که به هیچوجه برازنده کشور بزرگی مانند ایران نیست.
دستهای پنهان نفوذ و تاکید بر واردات
خادمی اضافه کرد: روند ساخت پالایشگاه ها در کشور بسیار کند است، این در حالی است که نیاز ما به مصرف انرژی بیشتر در قالب های مختلف مانند؛ بنزین، نفت، برق و … هر روزه به دلیل اینکه در گروه کشورهای درحال توسعه محسوب می شود، رو به افزایش است اما سیاست گذاری و برنامه ریزی مسئولان به گونه ای است که گویا اصلاً در جریان این تغییرات نیستند یا اینکه دستهای پنهانی در این میان در تلاش هستند تا روند رو به رشد کشور را کند کنند و ایران را از یک صادرکننده به واردکننده بنزین تبدیل کنند.
او توضیح داد: نیاز داخلی کشور به بنزین به دلایل مختلف از جمله بدمصرف کردن، قرار گرفتن در مسیر توسعه یافتگی و …. در حال افزایش است، از این رو دولتمردان باید ظرفیتهای جدیدی در حوزه های مختلف تعریف کنند تا بتوانیم پاسخگوی افزایش مصرف باشیم، این امر در سال ۸۹ در زمینه تولید برق به حدنصاب مطلوبی رسیدیم اما در حال حاضر در پیک مصرف برق دچار کمبود بیش از ۶ هزار مگاوات برق در کشور می شویم.
خادمی با تاکید بر اینکه به شدت با واردات بنزین در شرایط کنونی مخالف است افزود: من در خصوص اصرار برخی از افراد جهت واردات بنزین چیزی به جز «نفوذ» نمی بینم چرا که ما بعنون پنجمین کشور منابع طبیعی در دنیا به هیچ وجه نباید به دنبال واردات بنزین بعنوان سومین کشور تولید کننده نفت و دومین تولیدکننده گاز در کشور باشیم.
عضو کمیسیون انرژی دوره دهم مجلس شورای اسلامی در باره احتمال افزایش قیمت بنزین به دلیل کمبود این محصول گفت: افزایش قیمت بنزین راهکاری بسیارخطرناک است که با توجه به وضعیت اقتصادی مردم به هیچ وجه مناسب نیست، هر چند قیمت بنزین در کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه بالاتر از قیمت فعلی بنزین در کشور است، اما این مقایسه بدون درنظر گرفتن میزان درآمدها در آن کشورها  بالغ با ۶ هزار دلار ماهانه  و درآمد مردم خودمان بالغ بر ۱۰۰ دلار اصلاً منطقی و عادلانه نیست.
او معتقد است: افزایش قیمت بنزین حتماً روی قیمت بسیاری از محصولات دیگر تاثیر سریعی خواهد گذاشت و انجام این کار در شرایط کنونی به معنای آن است که دولتمردان کار خود را بلد نیستند و قابلیت تبدیل منابع زیرزمینی به محصولات باارزش ریالی و ارزی را ندارند و تلاشی در راستای حفظ منافع مردمی نیز نمی کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;