نفت، فرهنگ مصرف را از ما گرفت/ برای نسل آینده انرژی‌ می‌ماند؟

در ایران ما با ظرفیت بالای ۶۰ تا ۷۰ هزار مگاوات برای تولید از تجدیدپذیرها، زیر یک درصد از انرژی خورشیدی و بادی استفاده می‌کنیم
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، حمیدرضا صالحی، درباره چالش‌های مصرف انرژی‌های فسیلی در کشور اظهار داشت: کشور ما از گذشته دارای منابع زیادی در حوزه نفت و گاز و سوخت‌های فسیلی بوده بنابراین همواره مشکلاتی داشته‌ایم، یکی از آنها لجام گسیختگی مصرف سوخت‌های فسیلی است، وقتی مصرف از حدی بالاتر می‌رود، چالش گازهای گلخانه‌ای را هم ایجاد می‌کند، با توجه به اینکه در مجامع بین‌المللی پذیرفتیم که در مصرف محدودویتی اعمال کنیم، نمی‌توانیم بیش از آن تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای باشیم. از طرفی سوخت‌های فسیلی آلایندگی برای مردم خودمان ایجاد می‌کند، به طوری که بسیاری از روزها در تهران امکان نفس کشیدن نداریم.
مصرف گاز به اندازه کل اروپا، برق ۲٫۵ برابر متوسط دنیا
وی با تاکید بر اینکه باید در مصرف سوخت فسیلی به یک استانداردی برسیم، افزود: اکنون مصرف در کشور ما بالاست به طور مثال مصرف گاز به اندازه کل اروپا، شدت مصرف برق ۲٫۵ برابر متوسط دنیا و مصرف بنزین به مرز ۱۱۰ میلیون لیتر در روز هم رسیده بود و علیرغم اینکه قیمت تغییر کرد این چالش غیر از روزهای قرنطینه بابت کرونا، ادامه داشته که می‌تواند در زندگی روزمره مردم تاثیر بگذارد.
رئیس فدراسیون صادرات انرژی گفت: باید آینده‌نگری کرد و تصمیمات اساسی و به موقع گرفت، در غیر این صورت هزینه‌های زیادی به جامعه و دولت‌ها تحمیل می‌شود.
درآمدهای زیاد نفت، فرهنگ مصرف را از ما گرفت
وی درباره دلیل کند بودن روند بهینه شدن مصرف در کشور بیان کرد: یکی از دلایل بحث قیمت است که اثر زیادی دارد وقتی کالایی ارزان باشد، نمی‌توان پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف آن را در نظر گرفت، اما وقتی کالایی ارزش پیدا می‌کند بهینه‌سازی هم ارزشمند می‌شود و پروژه‌ها و کاهش مصرف قابل توجیه برای هزینه کردن، می‌شود، دومین موضوع فرهنگسازی است که این فرهنگ در کشور به دلیل سابقه درآمدهای زیاد نفت و گاز و منابع فسیلی بالا وجود نداشته است، به جای اینکه سرمایه بین نسلی را برای آیندگان نگه داریم و از سود و درآمد آن بیشتر مصرف کنیم، خود انرژی را می‌خوریم و این فرهنگ هم باعث شده در برنامه‌های بهینه‌سازی ناکام باشیم.
سرمایه‌ای که در بودجه عملیاتی هدر می‌رود
صالحی خاطرنشان کرد: عدم موفقیت در بهینه‌سازی نتیجه این است که دولت‌ها آن را در برنامه‌های خود جدی نمی‌گیرند، باید بدانند در بودجه‌های عملیاتی چه سرمایه‌ای هدر می‌رود، اگر برنامه عملیاتی مشخص تعیین کنند، می‌توانند از هدررفت این سرمایه‌ها جلوگیری و برای برای توسعه آینده، پیشرفت، اشتغال ملی و رشد اقتصادی کشور استفاده کنند.
مصرف بالای گاز، برق خانه‌ها را خاموش کرد
وی یادآور شد: مصرف بی‌اندازه به حدی از کنترل خارج می‌شود که باعث می‌شود خاموشی‌هایی در حوزه برق ایجاد شود که عامل آن هم مصرف بیشتر گاز است، در زمستان ۹۸ بدلیل سرمای هوا مصرف گاز بسیار بالا رفت، گاز نیروگاه‌ها کم شد و باعث از مدار خارج شدن نیروگاه‌ها و همچنین خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده اعمال شد که عامل آن به افزایش مصرف گاز خانگی برمی‌گردد که می‌تواند آثار مخربی ایجاد کند و منجر به این شود که توزیع برق برای صنعت هم با مشکل مواجه شود که عوارض زیانباری خواهد داشت.
برای نسل آینده انرژی‌ای می‌ماند؟
رئیس فدراسیون صادرات انرژی با بیان اینکه مهمترین راهکار برنامه جامع انرژی بر اساس نُرم جهانی است، گفت: ما مثل بقیه کشورها که این مسیر را طی می‌کنند، با استفاده از انرژی‌های نو به عنوان یک انرژی جایگزین استفاده کنیم. ما کشوری هستیم که سوخت فسیلی داریم و می‌تواند برای نسل‌های آینده استفاده شود. باید بتدریج به سمت نیروگاه‌های تجدیدپذیر برویم.
با ظرفیت ۷۰ هزار مگاواتی زیر یک درصد از انرژی‌های نو بهره می‌بریم
وی ادامه داد: به دلیل ارزانی انرژی فسیلی در ایران انرژی تجدیدپذیر با سرعت خوب و قابل مقایسه با دیگر کشورهای در حال توسعه نیست، علیرغم اینکه مرز ۲۰ تا ۳۰ درصد را طی کرده و خیلی کشورها مرز ۵۰ درصد را هم رد کرده‌اند، در ایران ما با ظرفیت بالای ۶۰ تا ۷۰ هزار مگاوات برای تولید از تجدیدپذیرها، زیر یک درصد از انرژی خورشیدی و بادی استفاده می‌کنیم که بسیار اندک است. باید بر اساس دستاوردهای بین‌المللی حرکت کنیم و جایگزین خوبی برای انرژی‌های فسیلی و بهره بردن از انرژی‌های نو تداعی کنیم.
از آلمانِ اکثرا نیمه ابری هم بدتریم
صالحی تصریح کرد: ما کشور خوبی به لحاظ انرژی‌های تجدیدپذیر داریم اما آلمانِ اکثرا نیمه ابری بیشتر از ما از آن استفاده می‌کند، ۷۰ هزار مگاوت ظرفیت احصاء شده در زمینه انرژی خورشیدی و بادی وجود دارد که می‌تواند ۷۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری را در کشور رقم بزند، در این شرایط می‌توانیم با سرعت بیشتری به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و هیبریدی حرکت کنیم و نیروگاه‌های با انرژی‌های فسیلی را به سمت خاموش کردن ببریم و همچنین راندمان نیروگاه‌ها را بالا ببریم.
سرمایه گذاری کنیم، سوخت فسیلی نسوزانیم
وی خاطرنشان کرد: البته چالش‌هایی هم وجود دارد، بودجه خرید برق باید فراهم شود، سرمایه‌گذاری بیش از گذشته افزایش یاید تا شاهد انتشار کربن زیادِ سوخت‌های فسیلی نباشیم، ما جزء ۱۰ کشور اول در زمینه انتشار کربن هستیم، باید طبق پروتکل‌هایی که در پاریس امضا شد میزان کربن را کاهش دهیم و این فرصتی است که از سوخت فسیلی به تجدیدپذیر گذار کنیم و شاهد خاموش شدن نیروگاه‌های فسیلی باشیم و این سوخت را برای ساختن آینده فرزندان کشور نگه داریم.
منبع ایلنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;